خانم! فردا کوچ است

۱۱۹,۰۰۰ تومان

خانم! فردا کوچ است: سفرنامه‌ی سکینه‌سلطان (وقارالدوله)

(چاپ سوم)

پژوهش: رسول جعفریان و کیانوش کیانی

ویرایش و تدوین: زهرا صالحی‌زاده

«خانم فردا کوچ است» جلد سوم از مجموعه‌ی «سفرنامه‌های قدیمی زنان»، شرح سفر سکینه سلطان ملقب به وقارالدوله از همسران ناصر‌الدین شاه، به مکه و عتبات است. وقارالدوله سفرش‌ را چهار سال بعد از کشته شدن ‌شاه و زمانی که به همسری معتصم‌الملک درآمده، شروع می‌کند ولی همچنان در این سفر به یاد ناصرالدین‌شاه است و خاطراتی از او ذکر می‌کند. جذابیت سفرنامه‌های زنان در این است که در کنار اتفاقات سفر، ریزه‌کاری‌ها و روزمرگی‌ها را هم ثبت کرده‌اند و این روایت جزئیات است که به ما امکان می‌دهد تصویر روشن‌تری از آن دوره‌ی زمانی داشته باشیم. در این سفرنامه‌ها متن به زبان شفاهی نزدیک‌تر می‌شود و صراحت و جسارت زنان راوی، وجوه نادیده‌ای از آن دوره‌ی تاریخی را به ما نشان می‌دهد.

نسخه الکترونیکی این کتاب را می‌توانید از سایت طاقچه ، فیدیبو و کتابراه تهیه کنیدئ.
این کتاب را می‌توانید در بخش کنارِکتاب با بسته‌بندی اختصاصی تهیه کنید.

سفرنامه‌ای که پیش روی شماست، یکی از دو سفرنامه‌‌ی سکینه‌سلطان ملقب به وقارالدوله است. سفرنامه‌هایی ماندگار با نثری ساده و روان و بسیار نزدیک به سبک و سیاق نگارش امروزی. هیچ ‌گونه پیچیدگی در ساخت و بافت عبارت‌های کتاب پیش رو دیده نمی‌شود و با نثرهای منشیانه‌ی رایج در زمان نگارنده تفاوت‌ اساسی دارد. جمله‌هایش ساده، کوتاه و صادقانه است و به زبان گفتار و محاوره‌ای گرایش دارد. تجزیه و تحلیل، سبک‌شناسی، توجه به اماکن جغرافیایی و تاریخی مذهبی، توجه به آداب و رسوم و مسائل فرهنگی مردم مناطق مختلف، وضعیت راه‌ها و حمل و نقل، داد و ستد، نوع غذا و معیشت مردم، خلعت دادن مهتران به کهتران و ده‌ها نکته‌ی دیگر را می‌توان در سطرسطر این سفرنامه دریافت؛ به گونه‌ای که گویی سفرنامه آینه‌ای است از وضعیت اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی دوره‌ی قاجار و اطلاعات فراوانی از جغرافیا، تاریخ و فرهنگ مردم ایران، عراق و سوریه‌ی کنونی را می‌توان از میان سطور آن بیرون کشید.

دانلود فایل فهرست و یادداشت و مقدمه کتاب خانم فردا کوچ است

یادداشت نازیلا ناظمی درباره‌ی اهمیت مجموعه سفرنامه‌های‌ زنان قاجار را می‌توانید از این‌جا بخوانید.

این اثر که سفرنامه وقارالدله در سفر به عتبات و مکه است، در خود اطلاعات جدیدی را نسبت به جامعه آن زمان ایران دارد. این‌بار مخاطب به جای اینکه تاریخ را از زاویه دید یک نویسنده مرد ببیند، دل به گفته‌های یکی از معدود زنان نویسنده در این دوران می‌سپارد و این‌بار جامعه دوران قاجار را از دریچه‌ای جدید و نو می‌خواند و می‌بیند.

خبرگزاری تسنیم

نثر سفرنامه‌های سکینه سلطان از نثرهای منشیانه‌ی آن زمان فاصله‌ی زیادی دارد. خیلی ساده و روان است و به زبان گفتار بسیار نزدیک. جمله های به‌شدت کوتاه و اجزای جمله همان‌طور که در زبان گفتار جابه‌جا می شود، نوشته شده است… اگر دلتان خواست می‌توانید با سکینه سلطان همراه باشید و در سفر یکساله او به مکه معظمه و عتبات عالیات سیر و سیاحت و زیارت کنید. سکینه سلطان زن پرحرفی نیست. سفرنامه اش را کوتاه و مختصر و ساده و صمیمی نوشته است.

افروز جهاندیده

مشخصات

مشخصات کتابمشخصات فیزیکی
گردآورندهزهرا صالحی‌زادهقطع۱۶۵x۱۱۵م‌م
بازبینی نهایی متنفاطمه ستودهتعداد صفحات۱۹۷ ص.
 دبیر فنی محمدرضا لری‌چینوع جلدنرم
طراح جلدهدی آیتنوع کاغذبالک ۶۰گرم
موضوعسفر‌نامه‌‌های ایرانی — قرن‏‫ ۱۳ق.‏‬ایران — تاریخ — قاجاریان، ۱۱۹۳ – ۱۳۴۴ق.
شابک‭۹۷۸-۶۲۲-۶۱۹۴-۰۱-۳‬
نوبت چاپسوم، ۱۳۹۹، ۱۰۰۰ نسخه
مجموع تیراژ چاپ‌های قبلی۲۰۰۰
نسخه‌ی دیجیتال
صفحه در فیپاhttp://opac.nlai.ir/opac-prod/bibliographic/5284056

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “خانم! فردا کوچ است”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “خانم! فردا کوچ است”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *