بسته‌ی هدیه‌ی «فراغتی و کتابی و گوشه‌ی چمنی»

۴۶۷,۰۰۰ تومان

بسته‌ی هدیه‌ی «فراغتی و کتابی و گوشه‌ی چمنی‌» برای مجموعه‌ی سفرنامه‌‌های قدیمی زنان تهیه شده است. این بسته را به هر کسی که هدیه بدهید دنیا و جهان رنگارنگ قاجاری را به او بخشیده‌اید و او را با قصه‌ها و ماجراهای سفرهای این زنان همراه کرده‌اید.

اجزای بسته‌:

چادر کردیم رفتیم تماشا در دوره‌ی حکومت ناصرالدین‌شاه نوشته شده است. در بخش اول این کتاب، نویسنده درباره‌ی شروع سفرش از کرمان، رفتن به بمبئی و سختی‌ها و ماجراهای سفر حج و عتبات می‌نویسد. در بخش دوم با پایان سفر حج و رسیدن به تهران نوع نگارش سفرنامه تغییر می‌کند. در تهران نویسنده مدتی طولانی در دربار ناصری می‌ماند. روزنگاری‌های دقیق نویسنده به عنوان یک غریبه از دربار ناصری، تصویر خواننده از وضعیت حاکمیت در آن دوره را کامل می‌کند.

این کتاب شرح سفر سکینه سلطان ملقب به وقارالدوله، از همسران ناصر‌الدین شاه، به مکه و عتبات است. وقارالدوله سفرش‌ را چهار سال بعد از کشته شدن ‌شاه و زمانی که به همسری معتصم‌الملک درآمده، شروع می‌کند ولی همچنان در این سفر به یاد ناصرالدین‌شاه است و خاطراتی از او ذکر می‌کند. جذابیت سفرنامه‌های زنان در این است که در کنار اتفاقات سفر، ریزه‌کاری‌ها و روزمرگی‌ها را هم ثبت کرده‌اند و این روایت جزئیات است که به ما امکان می‌دهد تصویر روشن‌تری از آن دوره‌ی زمانی داشته باشیم. در این سفرنامه‌ها متن به زبان شفاهی نزدیک‌تر می‌شود و صراحت و جسارت زنان راوی، وجوه نادیده‌ای از آن دوره‌ی تاریخی را به ما نشان می‌دهد.

نویسنده‌ی کتاب سه روز به آخر دریا (سفرنامه‌ی همسر عمادالملک به مکه و عتبات) شاهزاده‌خانمی قاجاری است که از یک‌سو نوه‌ی فتحعلی شاه است و از سوی دیگر نوه‌ی نادرشاه افشار؛ زنی نازپرورده‌ که کمالاتش زبانزد است و به لطف ناصرالدین شاه سر از حرمسرای حکمران طبس در می‌آورد و سفرش به عربستان و عراق را از همان‌جا آغاز می‌کند.

  •  کارت یادگاری زنان میان درختان میوه

متن روی کارت: صحرا وسیع بود و نسیم خوب می‌آمد. امروز سنبل زیادی دیدم. چون که روز است همه‌ی صحرا را تماشاکنان آمدیم.

  • همیان پارچه‌ای

همیانی از جنس متقال که با شکوفه‌های کوچک و خوش‌بوی بهارنارنج پر شده است.

 

این بسته را هدیه می‌دهم چون:

  • من این بسته رو به مناسبت روز زن برای همکاران‌مون تهیه کردم. هم جذابیت نثرش زیاد بود و چون از زبان زنان اون دوران این تجربه‌ها گفته می‌شد خیلی برای همکاران‌مون جالب بود.

 

بسته‌ی هدیه‌ی «فراغتی و کتابی و گوشه‌‌ی چمنی» برای مجموعه‌ی سفرنامه‌‌های قدیمی زنان (شامل سه کتاب خانم! فردا کوچ است، چادر کردیم رفتیم تماشا، و سه روز به آخر دریا) تهیه شده است. این کتاب‌ها روایتی متفاوت و زنانه از زندگی در دوره‌ی قاجار عرضه می‌کنند و تصویری از جامعه و جهانِ آن روزگار پیش چشم خواننده می‌گذارند که فهم ما از تاریخ این دوره را تغییر می‌دهد.

 

ابعاد جعبه: ۲۲ در ۱۶ در ۵ سانتی‌متر

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “بسته‌ی هدیه‌ی «فراغتی و کتابی و گوشه‌ی چمنی»”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “بسته‌ی هدیه‌ی «فراغتی و کتابی و گوشه‌ی چمنی»”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *