طراح و ادبیات داستانی: چرا معماران باید داستان بخوانند؟ | به‌زودی

معمار و ادبیات داستانی، معماری، علی طباطبایی، علی طباطبائی ابراهیمی، نشر اطراف، خرید کتاب، رمان، داستایفسکی، پیرمرد و دریا، گیلگمش

ما در مواجهه با بسیاری از مسائل زندگی روزمره، از آشپزی و تعویض لاستیک پنچر ماشین گرفته تا جابه‌جایی مبلمان خانه و یا حتی برنامه‌ریزی برای ارائۀ مطلبی در یک سمینار، از اندیشۀ طراحانه استفاده می‌کنیم. در این فرایند روایت‌های گذشته و روایت‌هایی از آینده به کار طراحان می‌آیند. طراح معماری هم مثل بسیاری دیگر از طراحان علاوه بر محصولی که پدید می‌آورد سازندۀ روایت‌های زندگی هم هست و از روایت‌ها برای شکل دادن به محصولش استفاده می‌کند. کتاب طراح و ادبیات داستانی: چرا معماران باید داستان بخوانند؟ نوشتۀ علی طباطبایی دقیقاً به همین موضوع اشاره دارد و می‌کوشد تأثیر و اهمیت روایت‌های داستانی را بر فرایند طراحی نشان دهد. این اثر پژوهشی با تمرکز بر بخشی از اشتراک‌های میان ادبیات داستانی و طراحی معماری تلاش کرده این دادوستد و تعامل دوسویۀ را واضح‌تر نشان دهد.

علی طباطبایی در کتاب طراح و ادبیات داستانی: چرا معماران باید داستان بخوانند؟ با اتکا به آرای نظریه‌پردازان معماری و اندیشه‌های فیلسوفان تخیل مثل ادوارد کیسی، امکانات و فرصت‌های مختلف ادبیات داستانی را نشان می‌دهد و اهمیت آن را برای عمل و اندیشۀ بهتر طراح معماری توضیح می‌دهد. این کتاب با مرور ویژگی‌های مختلف قوۀ تخیل، ایدۀ تخیل طراح را پیش می کشد که در روند فعالیت طراحی بازنمایی می‌شود و طراحی معماری را پیش می‌برد. نویسنده با برجسته کردن وجوه خلاقانۀ داستان‌هایی همچون پیرمرد و دریا و برادران کارامازوف یا حماسه‌هایی مثل گیلگمش و شاهنامه تأکید می‌کند که این روایت‌ها می‌توانند طراح را ورزیده‌تر کنند.

کتاب طراح و ادبیات داستانی: چرا معماران باید داستان بخوانند؟ با معرفی شیوه‌ای طراحانه از خواندن و تفسیر کردن داستان‌ها، راه‌های استفاده از ادبیات داستانی برای کنش آزادتر در موقعیت‌های واقعی طراحی معماری را توضیح می‌دهد. این کتاب نه فقط برای دیزاینرها که برای هر کسی است که می‌خواهد از داستان‌ها برای اندیشه و عمل طراحانه بهتر در زندگی روزمره و تعامل با دیگران استفاده کند. این کتاب به‌زودی منتشر می‌شود و در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.


دربارۀ نویسندۀ کتاب طراح و ادبیات داستانی

علی طباطبایی ابراهیمی، نویسنده، معمار و پژوهشگر، دکتری معماری از دانشگاه شهید بهشتی دارد. او در کنار فعالیت‌های طراحی معماری، در ده سال گذشته در حوزۀ میان‌رشته‌ای معماری و ادبیات هم مشغول به تحقیق و نوشتن بوده است. نشر اطراف پیشتر از او کتاب خانه‌خوانی را منتشر کرده. مقالۀ او با عنوان «روایت خانه: روشی برای فهم و بازنمایی مطلوبیت تجربۀ زیسته در خانه» نیز در نشریۀ مطالعات معماری ایران منتشر شده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *