یک تجربه از کرونا و کتاب‌فروشی‌ها در ووهان

در تعطیلات اجباری و قرنطینه هیچ کس خوشحال نیست. در این شرایط آن‌هایی که از قبل کتاب‌خوان بودند برنامه‌ی کتاب‌خوانی دارند و بسیاری از کسانی که اهل مطالعه نبودند هم برای پر کردن وقت و جلوگیری از افسردگی، سر خودشان را به کتاب‌ خواندن گرم کرده‌اند. با این حال کتاب‌فروش‌ها با چالشی جدی روبه‌رو شده‌اند. بعضی‌ از کتاب‌فروش‌های ووهان توانستند همین موقعیت سخت را تبدیل به یک فرصت کنند.

آمار شانگهای نشان می‌دهد که کرونا تا پنجم فوریه 90/7 درصد کتاب‌فروشی‌ها را تعطیل کرد و آن‌ها را تا مرز ورشکستگی پیش برد. اما یک کتاب‌فروشی روز هفتم فوریه برنامه‌ی زنده‌ی دوساعته‌ای گذاشت و در آن برای پدر و مادرها کتاب‌های کمک‌آموزشی دوره‌ی ابتدایی و متوسطه را معرفی کرد. از طرفی برای سرگرم کردن مردم فیلم‌هایی از پشت صحنه کتاب‌فروشی‌اش آماده کرد. چیزهایی مثل این‌که ما کتاب‌فروشی را چطور می‌چرخانیم و کتاب‌ها را به چه ترتیبی دسته‌بندی می‌کنیم. هدف او از این کارها کسب درآمد نبود. صرفا با آگاهی‌بخشی باعث شد روحيه‌ی خودش و دیگران بهتر و ارتباطش با مشتریان قبلی و مشتریان بالقو‌ه‌ی بعدی استوار شود.

طبق آمار از 24 ژانويه کتاب‌فروشی‌ها پنج ميليون يوهان (معادل 720 ميلیون دلار) ضرر کرده‌اند. این کتابفروش‌ ووهانی گفته وظیفه‌ی ما فقط کتاب فروختن نیست. در واقع ما در حوزه‌ای از دانش و اطلاعات با مردم سروکار داریم و حالا که در قرنطينه هستیم باید راه جديدي پيدا کنيم. من سعی کردم با مخاطبان همچنان در ارتباط باشم. چون برای ایجاد این ارتباط تلاش و هزینه کرده‌ام و برایم مهم است که در دوره‌ی قرنطينه رابطه‌ام را با مشتریانم از دست ندهم تا پس از این بحران ارتباط‌مان از بین نرفته باشد. درست است که به خاطر قرنطینه ارتباط فیزیکی قطع شده ولی سرلوحه‌ی کار کتاب‌فروشی‌ها در این زمان باید محکم کردن ارتباط مجازی باشد تا وقتی به حالت عادی زندگی برمی‌گردیم ارتباط فیزیکی‌‌مان با مشتری‌ها از بین نرفته باشد.

بیماری که با کتاب به جنگ کرونا رفته
بیماری که با کتاب به جنگ کرونا رفته

یک کتاب‌فروشی زنجيره‌‌ای هم بعد از قرنطينه شدن یوهان و بسته شدن شعبه‌هایش در این شهر، يک جامعه‌ی آنلاین ساخت و کسانی را که در یوهان و شهرهای دیگر چین مشتري‌اش هستند تشویق ‌کرد تا تجربه‌هایشان از خواندن کتاب‌ها را بگویند. در این برنامه با این‌که مشتری‌ها نمی‌توانند کتاب بخرند و به کتاب‌فروشی سر بزنند، ارتباط‌شان با کتاب و کتاب‌خوانی قطع نمی‌شود. در همان فضای مجازی خلاصه‌ای از کتاب را می‌نویسند و به این ترتیب ارتباط‌شان را با فروشگاه زنجیره‌ای حفظ می‌کنند.

این فروشگاه زنجیره‌ای می‌داند که در کوتاه‌مدت نمی‌تواند از این اتفاق سود مالی ببرد اما با تغییر شکل و انعطاف فعالیت کتاب‌فروشی تلاش می‌کند از فواید آتی بانشاط نگه‌داشتن فرهنگ کتاب‌خوانی بهره ببرد و نشان می‌دهد که به عنوان یک نهاد فرهنگی اگر منعطف باشد سرپا خواهد ماند. این‌جا پای منفعت جمعی در میان است و این کتاب‌فروشی در راه اشاعه‌ی دانش دست به فعالیتی جدید زده است.

رييس اتحاديه‌ی کتاب‌فروش‌ها گفته کتاب‌فروشی‌ها مي‌توانند از موقعيت قرنطينه استفاده کرده و محتواي کتاب‌ها را بسیار عميق‌تر به مشتریان منتقل کنند. تاکنون فقط کتاب فيزيکي و کاغذ و جوهر در اختیار مردم مي‌گذاشتند اما حالا مي‌توانند نقش فعال‌تري بين انتشارات و خواننده‌ها ایفا کنند و محتوای کتاب‌ها را به مخاطبان معرفي کنند.

منبع

بیش‌خوان

وردپرس › خطا

یک خطای مهم در این وب سایت رخ داده است.

دربارهٔ عیب‌یابی در وردپرس بیشتر بدانید.