شهر از نو

۲۳۹,۰۰۰ تومان

لارنس جی. وِیل و توماس جی. کامپانلا | نوید پورمحمدرضا

کتاب شهر از نو به موضوع مقاومت شهرها و ساکنان‌شان در برابر فاجعه‌های گوناگون طبیعی و انسانی می‌پردازد و نشان می‌دهد که چطور می‌توان با کمک روایت و قصه در برابر ناملایمات تاب آورد و همه‌چیز را از نو ساخت. در دنیای امروز مرزهای انسان از دیوار خانه‌‌اش عبور کرده و کوچه و محله و شهر و کشورش را زیر پا گذاشته و گسترده شده. اما همین باعث شده اتفاقات هولناکی مثل جنگ، حمله‌های تروریستی، زلزله‌، آتش‌سوزی‌های خانمان‌برانداز و رخدادهای آزاردهنده‌ و تکان‌دهندۀ را به شکل تروماهای جمعی تجربه کند. لارنس جی. وِیل و توماس جی. کامپانلا در مقالات این کتاب به ما می‌گویند که چگونه در این شرایط تخیل‌مان را حفظ کنیم، یادها و خاطرات و میراث‌مان را زنده نگه داریم، و پا‌به‌پای مردم دیگر برای التیام عاطفی و سر پا نگه‌داشتن و بازسازی شهر تلاش کنیم.

 

🔵 این کتاب را می‌توانید با بستۀ هدیۀ «خواندن شهر» تهیه بفرمایید.

🔵 نسخۀ الکترونیکی این کتاب را می‌توانید از سایت‌های طاقچه، فیدیبو و کتابراه تهیه کنید.

 

 

دانلود PDF بخش‌هایی از کتاب شهر از نو

این‌که در طول تاریخ چگونه شهرهای فاجعه‌دیده دوباره سرپا شده‌اند، تروماهای طبیعی و انسانی را تاب‌ آورده‌اند و بازسازی شده‌اند، موضوع اصلی هشت مقالۀ کتاب شهر از نو است. تعمیر در و دیوار و خانه‌ و مغازۀ شهرهای ویران‌شده همیشه التیامی بر زخم ساکنان شهر نیست. بازسازی مؤثر علاوه بر توجه به زمان، سرعت و نوع بازسازی و ایجاد بستر سوگواری و بزرگداشت برای بازماندگان و از این دست مسائل، نیازمند انتخاب روایتی درست و هوشمندانه هم است؛ یک یا چند روایت از گذشته، حال یا آیندۀ شهرها به این موضوع کمک خواهد کرد. به همین دلیل لارنس جی. ویل و توماس جی. کامپانلا در این کتاب به سراغ مقاله‌هایی رفتند که در آن‌ها مسائل مربوط به منشاء روایت‌ها، معیار انتخاب روایت مناسب برای بازسازی هر شهر و پیامدهای انتخاب‌های‌ سنجیده یا نامناسب، با موشکافی و دقت بررسی شده است.

تاب‌آوری مفهومی روانشناختی است که چند سالی است وارد واژگان عمومی شده. این مفهوم از این می‌گوید که چطور باید در برابر مشکلات و اتفاقات تلخ دوام آورد و آن‌ها را پشت سر گذاشت. تاب‌آوری است که باعث التیام رنج‌ها می‌شود و کمک می‌کند زنده بمانیم و ادامه دهیم. التیام و تحمل مفاهیمی صرفاً شخصی و فردی نیستند، بلکه می‌توانند معطوف به جمع، جمعی به بزرگی یک شهر هم باشند. اما ایجاد این حس در میان یک جمعیت کار سختی است و به انگیزه‌های بزرگ هم احتیاج دارد؛ و چه انگیزه‌ای بزرگتر از روایت. کتاب شهر از نو تلاش کرده همین ایده را پرورش دهد و به خوانندگان بیاموزد که چطور می‌توان با کمک هنر و روایت، در کنار هم قرار گرفت و شهرها را بازسازی و احیا کرد. لارنس جی. ویل و توماس جی. کامپانلا تاریخ این موضوع را مرور می‌کنند و به ما یاد می‌دهند که چگونه با کمک تخیل روایی میراث ملی و خاطره‌ها را زنده نگه داریم و به التیام جمعی برسیم.

نوید پورمحمدرضا ترجمۀ کتاب شهر از نو را بر عهده داشته است. گفت‌وگوی او با هفته‌نامۀ میلان را می‌توانید در این‌جا بخوانید. خلاصه‌ای از این کتاب را می‌توانید در سایت ادبی آوانگارد مطالعه کنید.

کتاب شهر از نو جزو منابع اصلی قسمت دوم رادیو ظریر بوده. این رادیو را می‌توانید از این‌جا دریافت کنید. جلسۀ نقد و بررسی این کتاب هم با حضور مترجم و دکتر سید محسن حبیبی و سید محمد بهشتی در شهر کتاب مرکزی برگزار شد. گزارش فاطمه ستوده از این نشست را می‌توانید در این‌جا بخوانید و صدای آن را بشنوید.


دربارۀ مجموعۀ روایت نظری

روایت نظری نشر اطراف مجموعه کتاب‌هایی هستند که تلاش می‌کنند به مفاهیم زیربنایی و اساسی حوزۀ روایت‌شناسی بپردازند و مهم‌ترین تئوری‌هایی که در این زمینه مطرح هستند را مرور کنند؛ مسائلی مثل اینکه روایت چیست و چه نقشی در زندگی و دنیا ایفا می‌کند. کتاب‌های این دسته هم تئوریک و دانشگاهی هستند و هم به حوزه‌های بینارشته‌ای و مشترک می‌پردازند. سواد روایت، روایت و کنش جمعی و روایت و روایتگری در سینما بخشی از کتاب هایی هستند در قالب این مجموعه به چاپ رسیده اند.


نویسندگان کتاب شهر از نو

لارنس جی. ویل | توماس جی. کامپانلا | کوین رزاریو | مکس پیج | برایان لَد | جسپر گلدمن | جولی بی. کرشبام | دزیره سیدورف | ویلیام فولتن

مشخصات

گردآورندگانلارنس جی. ویل | توماس جی. کامپانلا
نویسندگانلارنس جی. ویل | توماس جی. کامپانلا | کوین رزاریو | مکس پیج | برایان لَد | جسپر گلدمن | جولی بی. کرشبام | دزیره سیدورف | ویلیام فولتن
مترجمنوید پورمحمدرضا
مقابلهرویا پورآذر
ویراستارامین شیرپور
نمونه‌خوانیفاطمه ستوده
طراح جلدحمید قدسی
قطعوزیری
تعداد صفحه246
مجموعهروایت نظری
موضوعشهرسازی
شابک۹۷۸-622-99224-7-7
نوبت چاپهفتم | 1402

فهرست

شهرها دوباره به پا می‌خیزند | 17-34
لارنس جِی. وِیل، توماس جِی. کامپانِلا

پیشرفت: روایت فاجعه و هنر خوش‌بینی | 35-66
شیکاگو، سان‌فرانسیسکو، نیویورک کِوین رُزاریو

فرجام شهر | 67-90
روایت‌های دیروز و امروز ویرانی نیویورک مَکس پِیج

احیای دوگانه | 91-110
دوباره‌سازی برلین پس از ۱۹۴۵ برایان لَد

بازسازی به مثابه‌ی تبلیغات | 111-138
ورشو جَسپِر گُلدمن

التیام دیرهنگام | 139-162
فهم تاب‌آوری تکه‌تکه‌ی گرنیکا جولی بی. کِرشبام، دزیره سیدروف

پس از ناآرامی | 163-182
ده سال دوباره‌سازی لس‌آنجلس پس از ترومای سال ۱۹۹۲ ویلیام فولتِن

اصول بنیادین تاب‌آوری | 183-230
لارنس جی. ویل، توماس جی. کامپانلا

ستایش‌ها و افتخارات

«مجموعه‌ای مسحورکننده!»

پیتر هال، کارگردان تئاتر و نویسنده

«شهرها هم مثل آدم‌ها عمیق‌ترین لایه‌های شخصیت‌شان را زیر شدیدترین فشارها نشان می‌دهند. این کتاب تاریخ آتش‌سوزی‌ها، زلزله‌ها، تروریسم و جنگ‌ها را در گردآوری کرده تا نشان بدهد که دردناک‌ترین فجایع شهری می‌توانند به درخشان‌ترین بازیابی‌های شهری تبدیل شوند.»

رابرت فیشمن، استاد دانشگاه میشیگان

«کتاب شهر از نو روی نکته‌ی مهمی تاکید می‌کند؛ این‌که چگونه خاطره و حافظه‌ی شهر می‌تواند محرک تاب‌آوری و مقاومت شهر باشد و چگونه در تدوین سرمایه‌های اجتماعی پس از فاجعه عمل کند و فضای پنداشته‌ی ذهن منِ تکنوکرات را به فضای زیسته‌ی مردم تبدیل کند.»

سید محسن حبیبی، نشست نقد و بررسی کتاب شهر از نو در شهر کتاب

«کتاب شهر از نو فتح باب باارزشی است و می‌تواند جامعه‌شناسان و روان‌شناسان و همه‌ی کسانی را که با روایت سروکار دارند به این حوزه فرا بخواند… مترجم کتاب شهر از نو در روزگار قحطیِ ترجمه‌های خوب در بازار نشر، این کتاب را به‌خوبی برای مخاطبان ترجمه کرده است.»

سید محمد بهشتی، نشست نقد و بررسی کتاب شهر از نو در شهر کتاب

«کتاب شهر از نو کمک می‌کند از فاصله‌ای دورتر به فجایع و بلایای مختلف نگاه کنیم و با تجربه‌ی دیگران از این رویدادها آشنا شویم و بتوانیم این تجربه‌ها را به کار بگیریم و با فاجعه‌ها کنار بیاییم… متن کتاب بسیار جذاب و پرکشش است و مخاطب را به‌خوبی با خود همراه می‌کند و علاوه بر آن، ترجمه‌ی روان متن نیز در لذت خواندن کتاب سهم بسزایی دارد.»

صالح شریفی، نشست نقد و بررسی کتاب شهر از نو در پردیس کتاب مشهد

«”شهر از نو” کتابی‌ست که هم می‌تواند برای مخاطبِ آشنا با معماری و شهرسازی، جذاب باشد و نکاتِ مهمی را از دل‌اش استخراج کرد و هم روایتی‌ست برای مخاطبی که چندان با اصطلاحاتِ معماری و شهرسازی آشنا نیست، چراکه کتاب اصلا اصطلاح‌محور نیست و برای مخاطبی که می‌خواهد با اهمیتِ روایتِ پس‌از فاجعه‌ی شهرها آشنا شود، بسیار راه‌گشاست… کتابی‌ست مهم برای ما تا بدانیم اهمیتِ روایت‌مان از فاجعه چه‌قدر زیاد است و چه‌گونه می‌شود با وقایعِ تروماتیک کنار آمد… «شهر از نو» کتابی‌ست که تصویری روشن می‌دهد به خواننده از اهمیتِ تاب‌آوری و حتا وجهِ سیاسی بازسازی و نوسازی شهر را هم نشان می‌دهد. کتابی خوش‌خوان است با ترجمه‌ای روان و صحیح. نویدِ پورمحمدرضا، مترجمِ کتاب، دانشجوی دکتری مهندسیِ شهرسازی دانشگاه تهران است و کاملا بر موضوع اشراف دارد. «شهر از نو» روایتی‌ست که به ما می‌تواند بفهماند چه‌گونه باید ابتدا اتفاقِ رخ‌داده در شهرها را درک کنیم و سپس با فاجعه در شهرهای‌مان کنار بیاییم و آنها را تبدیل به عنصری امیدبخش و محرک کنیم و هرگز فراموش نکنیم گذشته را.»

میلاد حسینی، خبرنگار گروه کلمه، روزنامه‌ی سازندگی

«جای چنین کتابی خالی بود… مخاطبان این کتاب فقط معماران و شهرسازان نیستند و نمونه‌های موردی را می‌توان مثل داستان خواند و حس همذات‌پنداری داشت. به‌علاوه، شهر از نو ایده‌های مختلفی برای جامعه‌شناسان، هنرمندان و سایر قشرها دارد.»

مرضیه ترابی، نشست نقد و بررسی کتاب شهر از نو در پردیس کتاب مشهد

«مهم‌ترین وجه تمایز شهر از نو گروه نویسندگانش است. شاید از معدود دفعاتی است که نه یک اقتصاددان شهری که چند نفر از برنامه‌ریزان و طراحان شهری، معماران و روزنامه‌نگاران به روایت قصه‌های شهرها نشسته‌اند.»

نادیا کریمی، سایت وینش

«ما در سال‌ها و دهه‌های اخیر با فجایع تروماتیک وسیعی مواجه شده‌ایم که نه به ارزیابی صحیحی از تأثیر آن فجایع رسیده‌ایم، نه به درستی به وضعیت پس از فاجعۀ شهرهای‌مان آگاهیم… خواندن این کتاب برای ما ایرانیان می ‌تواند بسیار روشن‌گر باشد.»

کامیار صلواتی، سایت ادبی آوانگارد

 

«یه کتاب درجه یک با کلی مصداق خوب و آشنا. وقتی به صفحه آخر این کتاب می‌رسی دلت میخواد راه بیفتی و دست به کار بشی برای سر و سامان دادن به امور شهر. تعهد و عشق تازه‌ای رو به دلت جاری می‌کنه. شهر از نو در واقع ریست شدن نگاهمونه نسبت به اطراف، کوچه، شهر و به جهان…»

Anousheh MirMajlesi

«مقدمه های خوبی آقای پورمحمدرضا بر دو کتاب شهر از نو و شنیدن شهر نوشته اند که علاوه بر اینکه روایت شهری را می شناساند شما را به فیلم ها و تحقیقاتی نیز سوق می دهد که می تواند آغاز مطالعات شهر شما باشد.»

⭐⭐⭐⭐  کاکاتون عرفان

«برای منی که شهرها و داستان‌هاشون جذبم میکنن، کتاب جالبی بود. تاب‌آوری هم خیلی مفهوم جذاب و قابل توجهیه.»

⭐⭐⭐⭐  Roya Arbabi

«برای خوندن‌ش باید کمی به تاریخ ملل آشنایی داشته باشید مگر این که روحیه جستجوگر داشته باشید و درباره اتفاقاتی که برای شهرها افتاده جستجو کنید تا خط کلی روایت‌ها دست‌تون بیاد. در حالت کلی کتاب خوبیه و می‌تونه شما رو با مفهوم تاب آوری آشنا کنه. در نهایت بعدش از خوندن‌ش باز هم دلم خواست تا روایت‌هایی این چنینی رو درباره شهرهای ایران بخونم.»

⭐⭐⭐⭐  سید محمّدمهدی

«- بعنوان فردی که به مفهوم تاب‌آوری هم علاقه منده و هم در این زمینه فعال بوده، بار اول بود که بهم گوشزد شد، تاب‌آوری چیزی بیشتر از بازسازی/حفظ کالبد سیستم‌ یا شهره.
– تاب‌آوری فرهنگی/عاطفی/ ایدئولوژیک مسائلی بودن که کتاب با ذکر مثال اهمیتشون رو روشن میکنه.
– اگرچه “شهر از نو” عنوان زیبا و در خوری هست، اما دقیق نیست. عنوان انگلیسی کتاب “شهر تاب‌آوره”. من وقتی میبینم مترجم به عنوان رحم نکرده، اعتمادم به ترجمه‌ش هم کم میشه.
– از این کار مترجم که کلمات مهم و مناقشه برانگیز (در ترجمه) رو در پاورقی به انگلیسی ذکر کرده بود بسیار لذت بردم.»

⭐⭐⭐⭐  Jjpoor

«جستارهای این کتاب درباره ی مفهومِ تاب آوری است؛ تاب آوری(مواجهه و گذار) شهر به مثابه موجودِ زنده پس از فاجعه یا به عبارتی، ترومایی که از سر گذرانده است؛ رخدادهای ویرانگر از سوی طبیعت یا به دستِ انسان، آگاهانه یا ناآگاهانه. جستارها درباره ی تاب آوری شهرهای برلین، شیکاگو، ورشو، نیویورک، لوس آنجلس است که هر کدام پس از فاجعه ای طبیعی یا انسانی در ریختِ بازسازی شهر، بازسازی فرهنگ و بهبودی وضعِ روانِ مردمانِ ساکن آن شهرها پدیدار شده اند. پس این جستارها به گزارشی می مانند برای آموختن و یافتنِ چیزی که بی اندازه از آن دور مانده ایم.»

⭐⭐⭐⭐  HAMiD

دیدگاهها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهی را ارسال می کنید برای “شهر از نو”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهی را ارسال می کنید برای “شهر از نو”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *