روایت و کنش جمعی

۱۹۸,۰۰۰ تومان

فردریک دبلیو مِیِر | الهام شوشتری‌زاده

کتاب روایت و کنش جمعی تلاشی برای توضیح بهتر و جامع‌تر رفتار گروه‌های انسانی در کنش‌های جمعی‌ست؛ توضیحی که مبتنی بر روایت است و از قصه‌ها الهام می‌گیرد. فردریک میر در این کتاب یافته‌‌های شاخه‌های مختلف علوم رفتاری و اجتماعی را در کنار مفاهیم و نظریه‌های جدید علوم سیاسی و اقتصاد و جامعه‌شناسی قرار می‌دهد تا تصویر واضح‌تری از نقش محوری روایت در اندیشه‌، احساسات و رفتار انسانی ترسیم کند. حاصل تلاش او نقطۀ شروعی برای نظریه‌پردازی روایت‌‌محور در حوزه‌های علوم اجتماعی و علوم سیاسی است.

 

🔵 نسخۀ الکترونیکی این کتاب را می‌توانید از سایت‌های طاقچه، فیدیبو و کتابراه تهیه کنید.

 

 

دانلود PDF بخش‌هایی از کتاب روایت و کنش جمعی

کنش جمعی پدیدۀ نادری نیست. از آغاز تمدن بشری، انسان‌ها دریافته‌اند که گاهی برای تحقق خواسته‌هایشان باید دست‌ به دست یکدیگر بدهند و هماهنگ عمل کنند. کافی‌ است چند دقیقه پای اخبار تلویزیون بنشینیم یا گشتی در وب‌سایت‌های خبری بزنیم تا جلوه‌ها و نمودهای متعدد و گوناگون کنش جمعی را ببینیم: آدم‌هایی که برای رأی دادن به نامزدهای محبوب‌شان صف کشیده‌اند، معترضانی که در خیابان‌ها راهپیمایی می‌کنند، امدادگران و گروه‌های کمک‌رسان خودجوشی که برای کمک به آسیب‌دیدگان فاجعه‌های طبیعی بسیج شده‌اند یا سربازانی که در میدان جنگ تا پای مرگ کنار همرزمان‌شان می‌جنگند. اما پرسش این‌جاست که چرا همیشه این اتفاق نمی‌افتد؟ مثلاً چرا برای مقابله با تغییرات اقلیمی این حرکت جمعی رخ نمی‌دهد؟ کتاب روایت و کنش جمعی همین موضوع را دستمایه قرار داده و تلاش کرده دلیلی برای آن بیابد. فردریک مِیِر، نویسندۀ این کتاب، استاد دانشگاه دوک است و مهم‌ترین دغدغه‌ها‌ی پژوهشی‌اش نقش قصه و روایت در حیات سیاسی و اجتماعی‌ است، مخصوصاً در سیاست‌های جهانیِ حوزۀ محیط زیست. او در کتابش به دنبال پاسخ دو پرسش می‌گردد: اول این‌که آدم‌ها چگونه گرد هم می‌آیند و برای تحقق منافع مشترک‌شان دست به دست یکدیگر می‌دهند و دوم این‌که چرا رهبران اجتماعی و سیاسی، برای سوق دادن دیگران به کنش جمعی، اغلب دست به دامان قصه‌ها می‌شوند؟

فردریک میر برای یافتن پاسخش، نظریه‌هایی که اقتصاددانان، متخصصان علوم رفتاری و صاحب‌نظران دیگر حوزه‌های علوم اجتماعی برای کنش جمعی مطرح کرده‌اند را مرور می‌کند. اما مشکل این‌جاست که اگر تمام این نظریه‌ها را در کنار هم به کار بگیریم، همچنان از عهدۀ توضیح بسیاری از نمودهای کنش جمعی برنمی‌آیند. همین‌جا میر نظریه‌ای دیگر عرضه کند؛ نظریۀ روایت‌محور کنش جمعی. او در کتاب روایت و کنش جمعی با بهره‌گیری از یافته‌های علوم سیاسی، جامعه‌شناسی، اقتصاد رفتاری، عصب‌شناسی، مطالعات تاریخی و فرهنگی، ادبیات و نظریه‌ی روایت، توضیح می‌دهد که چرا قصه‌ها می‌توانند ما را به انجام رفتارهایی خاص برانگیزانند و چگونه چنین کاری می‌کنند. از نگاه او انسان، در کنار همۀ چیزهای دیگر، موجودی قصه‌گو و قصه‌خوست. ما به کمک داستان‌ها به تجربه‌هایمان معنا می‌دهیم، هویت‌مان را تعریف می‌کنیم و قالبی برای رفتارهایمان می‌سازیم. و چون این‌گونه به داستان و روایت خو گرفته‌ایم، قصه‌هایی که دیگران برایمان می‌گویند گاهی به جان‌مان می‌نشینند و نگاه‌مان را تغییر می‌دهند و ما را به هر کاری، حتی بزرگترین تغییرات سیاسی و اجتماعی برمی‌انگیزند.

مباحث کتاب روایت و کنش جمعی در سه بخش اصلی تنظیم شده‌اند: بخش اول با موضوع کنش جمعی و نظریه‌های موجود دربارۀ شیوۀ غلبۀ گروه‌ها و جوامع بر موانع کنش جمعی سروکار دارد؛ بخش دوم سراغ این بحث می‌رود که ما انسان‌ها تا چه حد حیوان قصه‌گو هستیم و در نتیجه، تا چه حد با قصه‌هایی که می‌شنویم برانگیخته می‌شویم؛ و بخش سوم بررسی می‌کند که ابزار روایت چگونه اجتماع را قادر می‌کند که تحقق یک خیر جمعی را به دغدغه و منفعت مشترک اعضایش تبدیل کند و برای رسیدن به این هدف، موانع کنش جمعی را از سر راه بردارد. البته فردریک میر از یاد نمی‌برد که ابزار کارآمد و قدرتمندِ روایت همیشه بی‌زیان و بی‌خطر نیست. همان ابزاری که رهبران جنبش‌های برابری‌طلب و عدالت‌خواه بارها و بارها از آن برای بسیج مردم در مبارزه با ظلم و تبعیض استفاده کرده‌اند، برای همراه کردنِ مردم با نازیسم و فاشیسم و پوپولیسم هم به کار گرفته شده‌اند. در واقع، روایت هم، مثل همۀ ابزارهای قدرتمند دیگر،‌ می‌تواند خطرناک و ویرانگر باشد و به همین دلیل، فهم قدرت روایت و به‌کارگیری محتاطانه و سنجیده‌اش اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

کتاب روایت و کنش جمعی جزو مجموعۀ روایت نظری نشر اطراف است. این اثر را الهام شوشتری‌زاده ترجمه کرده است. بخش‌هایی از این کتاب در وبلاگ بی‌کاغذ اطراف منتشر شده که می‌توانید آن‌ها را بخوانید؛ «غوطه‌وری در روایت»، «وقتی مفتون قصه می‌شویم» و «از قصۀ من تا قصۀ ما» بخوانید.


دربارۀ مجموعۀ روایت نظری

روایت نظری نشر اطراف مجموعه کتاب‌هایی هستند که تلاش می‌کنند به مفاهیم زیربنایی و اساسی حوزۀ روایت‌شناسی بپردازند و مهم‌ترین تئوری‌هایی که در این زمینه مطرح هستند را مرور کنند؛ مسائلی مثل اینکه روایت چیست و چه نقشی در زندگی و دنیا ایفا می‌کند. کتاب‌های این دسته هم تئوریک و دانشگاهی هستند و هم به حوزه‌های بینارشته‌ای و مشترک می‌پردازند. سواد روایت، روایت و کنش جمعی و روایت و روایتگری در سینما بخشی از کتاب‌هایی هستند در قالب این مجموعه به چاپ رسیده‌اند.


دربارۀ نویسندۀ کتاب روایت و کنش جمعی

فردیک دبلیو میر (Frederick W. Mayer) استاد سیاست‌گذاری عمومی، علوم سیاسی و محیط زیست است. او در دانشگاه هاروارد در رشته‌های مدیریت دولتی و سیاست‌گذاری عمومی تحصیل کرد و از سال 1988 به عنوان استاد دانشکدۀ علوم سیاسی دانشگاه دوک شروع به کار کرد. تخصص او بررسی روایت در رفتارها و کنش‌های اجتماعی است.

مشخصات

نویسندهفردریک دبلیو مِیِر
مترجمالهام شوشتری‌زاده
ویراستارمهدی وجدانی
بازبینی نهایی متنفاطمه ستوده
طراح جلدامیرمهدی مصلحی
قطعوزیری
تعداد صفحه248
مجموعهروایت نظری
موضوعجامعه‌شناسی سیاسی
شابک۹۷۸-۶۰۰-۹۸۰۱۹-۰-۹
نوبت چاپششم | 1402

فهرست

مقدمه | 21-35

بخش اول: کنش جمعی | 37-96

مسائل کنش جمعی
خیر جمعی، معضلات اجتماعی و مفت‌سواری
خاطرجمعی 
هماهنگیِ همکاری 
برساختن خیر جمعی

نظریه‌های کنش جمعی و آغاز بحث روایت
انتخاب عقلانی
نهادگرایی
ساخت‌گرایی اجتماعی
آغاز بحث روایت

بخش دوم: روایت، ذهن و انگیزه | 97-166

حیوان قصه‌گو
رمزگان روایی
نکته‌ای درباره‌ی حقیقت در روایت
قصه‌ در ذهن
احساسات
هویت
اجرا و عمل

افسون قصه‌ها
مفتون شدن: تسخیر ذهن و تحریک عواطف
متقاعدسازی
هویت و همذات‌پنداری
ایفای نقش: الزام دراماتیک

بخش سوم: روایت و کنش جمعی | 167-233

برساختن خیر جمعی
چشم‌انداز روایی فرهنگ
هویت جمعی، جهان‌بینی مشترک و منش مشترک
جامعه‌پذیری، عاملیت و سیاست‌ورزی‌ با روایتِ عمومی
برساختن خیر جمعی
نکته‌ای درباره‌ی «منفعت جمعی»

برانگیختن کنش جمعی
متقاعد کردن به همکاری
هماهنگی و خاطرجمعی
جمع‌بندی

ستایش‌ها و افتخارات

«جامعه شناسان فرهنگی قدردان نگاه و دانش مؤلف این کتاب خواهند بود.»

کاترین سی. چن، Social Forces

 

«زندگی ما سراسر داستان است و روایت کردن از این داستان هاست که زندگی را جهت می دهد…این موضع،نگاه مغفولی است که کمتر نظریه پردازان به آن پرداخته اند و بیشتر خود را در چاچوب مدل ها و نظریه هایی مرسوم محصور کرده اند. این کتاب ازروایت کردن صحبت می کند. از این که روایت کردن کل زندگی ما را فرا گرفته و همین روایت ها هستند که جمع ها را شکل می دهند…
برای همه علوم اجتماعی خوانده هایی که دغدغه ای درباره جمع و شکل دهی جمعیت دارند این کتاب را توصیه می کنم. به صورت کلی نشر اطراف در حوزه روایت کارهای خوبی منتشر کرده که خواندنی است…»

⭐⭐⭐⭐⭐  حامد سهرابی

«با یک سوال پررنگ رفتم سمت این کتاب؛ چطور روایت، تصمیم اجتماعی/سیاسی می‌سازه؟ البته کتاب بیشتر ناظر به رقم زدن یک رخداد جمعی بود اما قدری از سوالم رو جواب داد. مشتاق خوندن کتابهای دیگه درباره روایتم.»

⭐⭐⭐⭐  Elham Yaghoobi

«ترجمه خوبی داشت. خوب و جمع‌وجور با مثال‌های مختلف از اتفاقات تاریخی تاثیر روایت و قصه در همبستگی مردمی رو‌ توضیح داد.»

⭐⭐⭐⭐  Niloufar

«کتاب سرشار از ایده ها و مطالب الهام بخش برای دانشجویان علوم سیاسی، جامعه شناسی سیاسی و حتی سیاست گذاری عمومی است. وسعت دانش نویسنده کتاب، تاثیر پذیری آشکارش از پل ریکور و البته علاقه وافر او به ژانر ادبیات تخیلی و فانتزی و مثال های عینی او از سیاستمداران و قصه‌‌هایی که دنیای ما را تغییر دادند و البته ترجمه روان کتاب آن را به اثری خواندنی بدل می‌سازد.»

⭐⭐⭐⭐  Navid Kalahroudi

«این کتاب تأثیر قصه و روایت را بر رفتارهای اجتماعی و سیاسی بررسی می‌کند و نشان می‌دهد که چگونه روایت‌ها می‌توانند هویت فردی و جمعی انسان‌ها را شکل دهند و آن را هدایت کنند.»

⭐⭐⭐⭐  محمدامین بارانی

«تمامی جنبش ها و اعتراضات نیاز به روایت دارند.
این کتاب به بررسی نیاز روایت در سیاست و چگونگی تاثیرات روایت ها بر روی هویت و فرهنگ ما و همچنین تاثیر روایت ها به تمام کنش هایی که افراد انجام میدهند، می‌پردازد.
تاثیر روایت ها بر کنش های سیاسی و اجتماعی افراد جامعه چیست؟
روایت ها چگونه بر روی باور هایمان تاثیر میگذارند؟
روایت های چگونه هویت مارا میسازند؟
چگونه روایت می‌تواند هماهنگی و یک کنش جمعی ایجاد کند؟
چقدر روایت ها قدرت دارند؟
این سوال هایست که در کتاب برایشان پاسخی وجود دارد.
نویسنده برای فهم و درک بهتر موضوعات از مثال های زیادی استفاده کرده است که بسیار به شما کمک میکند.»

⭐⭐⭐⭐  مهتاب علیزاده

دیدگاهها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهی را ارسال می کنید برای “روایت و کنش جمعی”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهی را ارسال می کنید برای “روایت و کنش جمعی”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *