20

پژوهش روایی در علوم تربیتی | پیش‌خرید

قیمت اصلی ۳۱۰,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۲۴۸,۰۰۰ تومان است.

دی. جین کلندینین | محمود مهرمحمدی

در سال‌های اخیر متدولوژی پژوهش روایی موردتوجه بسیاری از محققان قرار گرفته و وارد حوزه‌های علمی متعددی شده است. کتاب پژوهش روایی در علوم تربیتی یکی از متأخرترین آثار در این زمینه است که تلاش می‌کند این روش‌شناسی را به رشتۀ علوم تربیتی و حوزه‌های مرتبط با آن الحاق کند و ارتباط آن‌ها را نشان دهد. نویسندۀ این کتاب که از پیشگامان این روش محسوب می‌شود، علاوه بر مطرح کردن مفاهیم هستی‌شناختی و معرفت‌شناختی، به جنبه‌های عمل‌گرایانه و کاربردی این متدلوژی هم توجه دارد. بر همین اساس، او چندین مطالعۀ موردی هم ارائه می‌دهد و آن‌ها را تحلیل می‌کند. این کتاب نقشۀ راهی برای پژوهشگران است و به آن‌ها کمک می‌کند منطق پژوهش روایی را کاملاً درک کنند و به شکلی درست و علمی آن را به کار ببرند.

 شما می‌توانید این کتاب را با تخفیف ویژۀ 20 درصدی پیش‌خرید کنید.

🔴🔴 لطفاً توجه داشته باشید که ارسال کتاب از اواخر مرداد ماه 1403 آغاز می‌شود.

 

بریده‌ای از کتاب

پژوهش روایی به مفهوم بررسی زندگی انسان‌ها از دریچۀ روایت است و تجربۀ زیسته را منبع دانش و ادراکی ارزشمند می‌داند. به همین خاطر است که این مفهوم در سال‌های اخیر به‌شدت مورد توجه قرار گرفته و وارد حوزه‌های مختلف آکادمیک شده است. دی. جین کلندینین، پژوهشگر و استاد برجستۀ دانشگاه، در کتاب پژوهش روایی در علوم تربیتی بر روی همین موضوع دست گذاشته و تلاش کرده پژوهش روایی را به رشته‌های آموزشی و تربیتی مرتبط کند. او در این اثر تحسین‌شده، صورت‌بندی نظریات قدیمی خود دربارۀ پژوهش روایی را، که به همراه اف. مایکل کانلی ارائه داده بود، به‌روز می‌کند و توسعه می‌دهد. کلندینین که از پیشگامان روایت‌پردازی در حوزۀ علوم‌ تربیتی به شمار می‌رود، علاوه بر توضیح مبانی پژوهش روایی، تعریف دقیقی از روش‌شناسی این نوع پژوهش هم ارائه می‌دهد. ویژگی مهم کتاب او استفاده از چندین مطالعۀ موردی است که باعث شده این پژوهش از تئوریک بودن و نظریه‌پردازی صرف فاصله بگیرد و کاملاً عمل‌گرایانه و کاربردی شود.

کتاب پژوهش روایی در علوم تربیتی ویراست جدیدی از پژوهش دی. جین کلندینین در سال 2023 منتشر شد. کلندینین بیش از یک دهه قبل ویراست اول این کتاب را به چاپ رسانده بود، اما بعدتر تغییر وسیعی در مطالب آن داد و در شش فصل کتاب تجدیدنظر کرد. او در ویراست جدید مفاهیم مهمی مثل مبانی فلسفی پژوهش روایی و اخلاق ارتباطی در پژوهش را گسترش می‌دهد. ضمن اینکه بر پژوهش خودزندگی‌نامه‌ای که نقطۀ شروع هر پژوهش روایی است تمرکز دارد و تعهدات و الزامات هستی‌شناختی و معرفت‌شناختی در پژوهش روایی را توضیح می‌دهد. او از فرایندها و مراحل پژوهش روایی می‌گوید، الزامات و تعهدات مفهومی سازندۀ متون پژوهشی را مرور می‌کند و توجیهات شخصی پژوهشگر را روشن می‌‌سازد. یعنی تمام آن موضوعاتی که حالا بحث‌های روز هستند و در پژوهش‌ها بی‌نهایت اهمیت دارند.

علاقۀ روزافزون به پژوهش روایی به‌عنوان یک روش‌شناسی کیفی در تحقیقات رشته‌ها و حوزه‌های مختلف، کتاب پژوهش روایی در علوم تربیتی را به راهنمایی ضروری برای تمام پژوهشگران تبدیل کرده. این کتاب هم برای دانش‌پژوهان، دانشجویان و اساتید مقاطع مختلف دانشگاهی قابل استفاده است و هم در تحقیقات غیردانشگاهیِ علوم تربیتی و علوم اجتماعی و تمامی حوزه‌های مرتبط با خودزندگی‌نامه‌نویسی و پژوهش روایی، کاربرد خواهد داشت.

کتاب پژوهش روایی در علوم تربیتی را محمود مهرمحمدی، پژوهشگر و استاد رشتۀ تعلیم‌وتربیت دانشگاه تربیت مدرس، ترجمه کرده است. از او تا کنون کتاب ها و مقالات متعددی منتشر شده که از جملۀ آن ها می توان به کتاب های جستارهای نظرورزانه در تعلیم و تربیت و  لذت دانستن: فلسفه تربیتی برای تحول در تدریس، تفکر، یادگیری و رهبری مدرسه اشاره کرده.


دربارۀ نویسندۀ کتاب پژوهش روایی در علوم تربیتی

پرفسور دی. جین کلندینین استاد دانشگاه آلبرتای کانادا و پژوهشگری برجستۀ حوزۀ تعلیم‌وتربیت است. او که از بنیان‌گذاران مفهوم پژوهش روایی محسوب می‌شود، کتاب‌‌ها و مقالات فراوانی دربارۀ روش‌شناسی آن انجام داده است. تلاش‌های پژوهشی کلندینین جوایز علمی فراوانی در پی داشته‌اند. از جمله کتاب‌های او می‌توان به این آثار اشاره کرد: ریشه‌های فلسفی پژوهش روایی (2021)، اخلاق ارتباطی در پژوهش روایی (2018)، انجام پژوهش‌های روایی با کودکان و جوانان (2016)، معلم‌ در جایگاه طراح برنامۀ درسی: روایت‌های تجربه (1988)، چشم‌اندازهای دانش حرفه‌ای معلمان (1995)، پژوهش روایی: تجربه و قصه در تحقیق‌ کیفی (1999)، ساخت هویت حرفه‌ای: قصه‌های فعالیت‌های تعلیم و تربیت (1999)، ساخت هویت‌های متنوع:‌ پژوهش‌های روایی دربارۀ زندگی‌های درهم‌تنیدۀ دانش‌آموزان و معلمان (2006).

مشخصات

نویسندهدی. جین کلندینین
مترجممحمد مهرمحمدی
ویراستارالهام شوشتری‌زاده
قطعرقعی
تعداد صفحه313
موضوعپژوهش روایی
شابک8- 77 – 6194 – 622 – 978
نوبت چاپاول | 1403

فهرست

پژوهش روایی: روش و دیدگاهی برای بررسی تجربه | 21-38

زیستن، گفتن و «از نو گفتن»: فرایندهای پژوهش روایی | 39-54

طراحی و انجام پژوهش روایی | 55-82

سرآغازهای روایی | 83-131

تحلیل سرآغازهای روایی در رسالهٔٔ دکتری ساجانی(جینی) منون | 132-140

شروع با قصه‌گویی: بازی بسکتبال | 141-156

تحلیل «شروع با قصه‌گویی: بازی بسکتبال» | 157-192

شروع با زیستن قصه‌ها | 193-214

تحلیل «تعلیم و تربیت به منزلهٔٔ آیین: اندیشیدن با قصه‌های نوجوانان و خانواده‌های بومی» | 215-222

پژوهش روایی خودزندگینامه‌ای: «جداسازی قطعات قصه‌ها» | 223-244

تحلیل «جداسازی قطعات قصه‌ها» | 245-254

روایتگری اخلاق ارتباطی در سراسر پژوهش و پس از آن | 255-264

متون پژوهشی: بازبینی توجیهات پژوهش | 265-280

چرخش فکری در پژوهش روایی | 281-290

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “پژوهش روایی در علوم تربیتی | پیش‌خرید”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “پژوهش روایی در علوم تربیتی | پیش‌خرید”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *