نقشه‌هایی برای گم شدن

۲۱۰,۰۰۰ تومان

ربکا سولنیت | نیما م. اشرفی

ربکا سولنیت در این مجموعه جستار به مفاهیمی مثل سفر، پرسه زنی و گشت‌وگذار در سکوت و افکار می‌پردازد و به خواننده نشان می‌دهد که چطور می‌توان با گم شدن، در این دنیای پرآشوب دوام آورد. او که خود مسافری همیشگی است و در پرسه زدن مهارت دارد، موضوعات مختلف و متفاوتی را دست‌مایه قرار می‌دهد تا به ما یاد بدهد چطور می‌توان در هر چیزی خود را گم کرد و از نو ساخت؛ در خرابه‌های شهری، موسیقی‌های سواشده برای جاده‌های دور، فیلم‌های هیچکاک، خواب‌ها و طبیعت وحشی. روایت‌ها و قصه‌های سولنیت نقشۀ راهی برای دوباره دیدن دنیاست.

 

نسخه الکترونیکی این کتاب را می‌توانید از سایت طاقچه ، فیدیبو و کتابراه تهیه کنید.
این کتاب را می‌توانید در بخش کنارِکتاب با بسته‌بندی اختصاصی تهیه کنید.

 

بریده‌ای از کتاب

ربکا سولنیت را می‌توان کوچ‌نشینی در سرزمین اندیشه نامید که بساطش را از صحراها و کوهستان‌ها و جنگل‌ها تا سرزمین‌های هنر و سیاست و تاریخ فرهنگی بر دوش کشیده و عشق به رفتن در نوشته‌هایش موج می‌زند. او در کتاب نقشه‌هایی برای گم شدن به سفرهایی پرفرازونشیب در سرزمین‌های دور و نزدیک و درون و بیرون‌ می‌رود. این سفرها بهانه‌هایی برای او هستند تا در مورد لحظه‌ها و ماجراهای معناخیز زندگی فکر کند و تردید، باور، فقدان، خاطره، طلب و مکان را مورد بازخوانی قرار دهد. سولنیت در این جستارها به موضوع‌های متعددی پرداخته و آن ها را دستمایه قرار داده تا مضمون‌هایی همچون فقدان، گم شدن، گم بودن و گم کردن را برجسته سازد؛ موضوعاتی همچون ‌نقاشی‌های دوره‌ی رنسانس، سرگیجۀ هیچکاک، مرام نویسنده‌ها و افکار فیلسوف‌هایی همچون افلاطون و بنیامین، عشق و روابط انسانی، قصۀ مهاجرت اجدادش به آمریکا، دوستانِ ازدست‌رفته و عشق‌های ناکام.

همان‌طور که از عنوان کتاب نقشه‌‌هایی برای گم‌‌ شدن بر می‌آید، ربکا سولنیت نه به دنبال جواب است و نه مقصد خاصی. او نقشه‌هایی به دست خواننده می‌دهد که راهنمای پیدا کردن مسیرها نیستند، بلکه وادارش می‌کنند نگاهی نو به جهان پیرامون بیندازد تا بتواند با آن در عدم قطعیت زندگی کند. سرعت پیشروی جستارهای این نویسنده مثل راه رفتن است، انگار که تمام این‌ها را با پرسه زدن در افکار و خاطرات و ایده‌ها و آرمان‌هایش نوشته باشد. سولنیت پرسه‌زن قهاری است و به‌رغم وجود گریزهای بی‌امان و البته استادانه‌ای که در روایت‌هایش هست، مسیرهایی مشخص و روابطی تثبیت‌شده با مکان‌ها و آدم‌ها و خاطراتش دارد و نوشته‌هایش در خدمت یک ایدۀ واحد پیش می‌روند.

جستارهای سولنیت در کتاب نقشه‌‌هایی برای گم‌‌ شدن که عنوان‌های مشابه «آبی دوردست» دارند به ما نشان می‌دهند که در ناخودآگاه انسان رنگ آبی با مفهوم دوردست‌ها گره خورده است، همان ‌دوردست‌هایی که وقتی نزدیک می‌شوند از هم می‌پاشند. سولنیت با اشاره به زندگی و آثار ایو کِلَن به ما می‌گوید نتیجۀ «خیز به‌سوی خلأ» لزوماً سقوط آزاد نیست، بلکه شاید اولین قدم برای لمس آسمان‌ها باشد. او با گریز به زندگی شخصی و خاطرات کودکی‌اش و با نگاه به گذشته نشان می‌دهد که تفسیر رویدادهای زندگی لزوماً یگانه نیست، شاید چندین قصه پسِ هر ماجرایی وجود داشته باشد، قصه‌هایی که تفسیرشان شاید با گذر زمان و ته‌نشین شدن رویدادها در روان‌مان قوام پیدا کنند.

کتاب نقشه‌‌هایی برای گم‌‌ شدن را نیما م. اشرفی ترجمه کرده است.

در این اثر سولنیت به آثار هنری مختلفی ارجاع می‌دهد و دربارۀ آن‌ها صحبت می‌کند. این آثار را می‌توانید در بی‌کاغذ اطراف ببینید. در بی‌کاغذ دو روایت خیز ایو کلن به سوی خلأ و آبی دوردست هم منتشر شده که می‌توانید مطالعه‌شان کنید.

در زیر می‌توانید بخش‌هایی از کتاب را با صدای نویسنده بشنوید:


دربارۀ مجموعۀ جستار روایی

مجموعۀ جستار روایی نشر اطراف، بر روی ژانر ادبی جستار متمرکز می‌شود و می‌کوشد ناداستان‌هایی که شکل و فرم روایی‌تری دارند را معرفی کند. در این مجموعه، روایت‌هایی از نویسندگان سرتاسر دنیا -از آمریکای شمالی تا اروپای شرقی- گردآوری شده که به مضامین انسانی مختلفی اشاره می‌کنند. مضامین و موضوعاتی که ظاهری شخصی دارند ولی ماهیت‌شان جهان‌شمول و برای همه قابل‌فهم است؛ از ادبیات و وطن گرفته تا انزوا و پرسه‌زنی.

این مجموعه در دو سری منتشر شده: سری اول شامل 8 کتاب این هم مثالی دیگر (دیوید فاستر والاس)، اگر به خودم برگردم (والریا لوئیزلی)، البته که عصبانی هستم (دوبراوکا اوگرشیچ)، درد که کسی را نمی‌کشد (جاناتان فرنزن)، هیچ چیز آن‌جا نیست (انی دیلارد)، ماجرا فقط این نبود (زیدی اسمیت)، اگر حافظه یاری کند (جوزف برودسکی) و فقط روزهایی که می‌نویسم (آرتور کریستال) است.

از سری دوم هم تاکنون مجموعه جستارهای نقشه‌هایی برای گم شدن (ربکا سولنیت)، دیدار اتفاقی با دوست خیالی (آدام گاپنیک)، به خاطره اعتمادی نیست (الیزا گبرت) و آخرین اغواگری زمین (مارینا تسوِتایوا) به انتشار رسیده است.


دربارۀ نویسندۀ کتاب نقشه‌هایی برای گم شدن

ربکا سولنیت نویسنده، منتقد و فعال اجتماعی در سال 1961 در آمریکا متولد شد. او در رشتۀ روزنامه‌نگاری تحصیل کرده و سال‌هاست که برای نشریات معتبری همچون گاردین و هارپرز می‌نویسد. سولینت فعال حقوق بشر، زنان و محیط زیست هم محسوب می‌شود. او تا کنون موفق به دریافت جوایز ادبی زیادی شده که جایزهٔ حلقهٔ منتقدان از جملۀ آن‌هاست. کتاب امید در تاریکی دیگر اثر منتشر شدۀ سولنیت است.

مشخصات

نویسندهربکا سولنیت
مترجمنیما م. اشرفی
مقابله با متن اصلیرؤیا پورآذر
ویراستار مهران موسوی
طراح جلدحمید قدسی
قطعرقعی
تعداد صفحه216
مجموعهجستار روایی | سری دوم
موضوعجستار آمریکایی
شابک۹۷۸-۶۲۲-۶۱۹۴-۳۸-۹
نوبت چاپبیست‌‎وهشتم | 1402

فهرست کتاب

درها را باز کن | 17-40

آبی دوردست | 41-54

حلقه‌های گل مینا | 55-72

آبی دوردست | 73-92

رها کن | 93-116

آبی دوردست | 117-132

دو سرپیکان | 133-156

آبی دور دست | 157-178

خانه‌ی یک‌طبقه | 179-206

ستایش‌ها و افتخارات

«اگر در برزخ خانه‌نشینی ایام همه‌گیری کرونا گرفتار شده‌اید و نمی‌دانید چطور این شرایط جدید را بپذیرید، کتاب ربکا سولنیت را بخوانید. سولنیت در کتاب نقشه‌هایی برای گم‌ شدن چندین نقشه‌ی فلسفی، خودزندگی‌نگاری و تجربی برای مسیریابی در ناشناخته‌ها ترسیم می‌کند. او در این کتاب که رادیکال و در عین حال دلگرم‌کننده است بدون آن‌که در دام کلیشه بیفتد، نشان می‌دهد که چطور بهترین چیز برای پیدا کردن در مسیری که انتخاب شما نبوده، اغلب یافتن خودتان است.»

«ترکیبی سحرآمیز از خاطرات شخصی، تأملات فلسفی، روایت‌هایی درباره‌ی طبیعت، تاریخ فرهنگی و نقد هنر.لس‌آنجلس تایمزنقشه‌‌هایی برای گم‌‌ شدن شخصی‌ترین کتاب این نویسنده‌ی کالیفرنیایی تا کنون است؛ مثل همیشه پرشور و بینای جزئیات ظریف جهان طبیعت که این بار به اشارات دل و سرگذشت خود نویسنده نیز پرداخته.»
سان‌فرانسیسکو کرونیکل
«تأملاتی درباره‌ی لذت‌ها و مخاطرات گم‎شدن… مجموعه‌ای از سیر و سیاحت‌های دور و دراز که مخاطب را به چشم‌اندازهای نامنتظره‌ای می‌برد.نیویورکرچکامه‌ای برای گم کردن خود و یافتن هرآنچه پسِ امور آشنا پنهان شده.»
دالاس مُرنینگ نیوز
«مجموعه‌ای فاخر… سولنیت در آغوش گرفتن ناشناخته‌ها را دروازه‌ی تعالی شخصی می‌داند.»
ماریا پوپووا، مجله‌ی اینترنتی برین‌پیکینگز
«سولنیت نه‌تنها خلاقانه می‌اندیشد و بی‌نقص می‌نویسد، بلکه جرقه‌هایی در ذهن می‌افروزد که دغدغه‌های ملال‌آور روزمره را خاموش می‌کنند و مخاطب را به درک وجوه پنهان زندگی می‌رسانند و در نتیجه چشم‌اندازهای درونی جدیدی برای کاوش پیش چشمان‌مان می‌گذارند تا جایی که ما را به گم شدنی دل‌انگیز می‌کشانند.»
دانا سیمن، بوک‌لیست
«کتابی برای درک موقت بودن موقعیت‌های زندگی»
«پرسه‌زنی اجازه می‌دهد خودمان و پیرامون‌مان را بهتر بشناسیم. در این مجموعه جستار به ‌هم‌پیوسته، سولنیت تجارب زیسته و تاریخ و فلسفه را در هم تنیده و اثری برای تامل درباره همین موضوع آفریده و با عباراتی درخشان هنر آگاهانه بیراهه‌روی را این‌طور توصیف می‌کند: «گم کردن خود یعنی تسلیمی لذت‌بخش، گم‌شده در آغوش خود، بی‌اعتنا به جهان، یکسره غرق در آنچه حاضر است طوری که همه‌ چیز اطرافش محو شود. به ‌قول بنیامین، گم بودن یعنی حضور تمام‌وکمال و حضور تمام‌وکمال یعنی داشتن ظرفیت ماندن در تردید و رازآلودگی.»در این کتاب نویسنده سعی کرده به رابطه انسان و طبیعت بیشتر بپردازه.کتاب خیلی دلنشین و دوست داشتنی بود خیلی دوستش داشتم.»
«این مجموعه جستار برای من با باقی کتاب‌های این مجموعه کمی تفاوت داشت. ربکا سولنیت در جستارهاش رویه متفاوتی رو پیش می‌گیره. خودش رو مقید و در بند ساختارهای منطقی قرار نمی‌ده و متن‌هاش بیشتر از این که متنی منطقی و حسابگر و نتیجه‌بگیر باشن، متن‌هایی ادبی و درونی‌اند.
حال و هوای کلی این جستارها درست مثل تصویر جلدشه؛ آبی و ساکت و مغموم و تنگ و گاهاً رقیق. موسیقی کانتری و بلوز، مکان‌های متروکه، بیابان‌گردی‌های بی‌پایان، دوستی‌های تمام‌شونده، مرگ، دوری، خطوط دوردست افق، مایه‌های بی‌جانِ نقاشی‌های رنسانسی، همه و همه خمیرهایی‌اند که احساسات نویسنده رو تکونی عمیق دادن و نتیجه‌ش شده نوشتن این جستارها.
من هم مثل خانم سولنیت، در مکان‌ها و نوستالژی‌ها غرق می‌شم، من هم آبی‌های دوردست رو می‌شنوم و سکوت خاطره‌ها و رفته‌ها رو ارج می‌دم، من هم عاشق سکوتم و می‌تونم بفهمم عشق سولنیت رو به سنگ‌های بیابان‌ها و به پیاده‌روی‌های طولانی و به صحرا‌گردی‌ها و جزئیاتی که فقط توی طبیعت می‌شه پیدا کرد؛ و فقط با مخاطره کردن می‌شه تجربه‌شون کرد.»
⭐⭐⭐⭐⭐  صان
«برای منی که این روزها یک مادر تمام وقت‌ام که گاه بعد فردی خودش را فراموش می‌کند و گاه خسته می‌شود، عنوان کتاب بسیار جذاب بود. باعث شد بتوانم بی وقفه در ذهنم به آن پر و بال دهم. جستارهایی که سولنیت تحت این عنوان آورده است به دنبال مسیری در بلاتکلیفی‌ها و هزارتوی زندگی روزمره نیستند، بلکه در واقع نگاهی نو و لذت‌بخش به جهان پیرامون‌اند تا بتوان در عدم قطعیت زندگی کرد و دوام آورد.»

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “نقشه‌هایی برای گم شدن”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “نقشه‌هایی برای گم شدن”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *