چهاردهم دی ماه، در عصری مه‌گرفته و زمستانی، نشست «کارخانه‌ی شهر ما» به مناسبت انتشار کتاب خاک کارخانه در دانشگاه علم و فناوری مازندران در بهشهر برگزار شد. در این نشست که شیوا خادمی، نویسنده و عکاس کتاب، تعدادی از چهره‌های فرهنگی مازندران، و جمعی دیگر از دوستان و همراهان نشر اطراف هم جزو مهمانانش بودند، گروهی از کارگران قدیمی کارخانه که قصه‌هایشان در کتاب خاک کارخانه ثبت شده هم حضور داشتند.

نوروز آشپز ۹۵ساله‌ی کارخانه، سِد معصومه، شهربانو و تعدادی دیگر از کارگران و کارمندان کارخانه‌ی چیت‌سازی ردیف اول صندلی‌ها را پر کردند تا یاد کارخانه‌ی فراموش‌شده‌ی بهشهر را زنده کنند.

آقای جهانگیر نصری اشرفی، پژوهشگر قوم‌شناسی و سرپرست گروه نویسندگان دانشنامه‌ی تبرستان و مازندران، در این نشست گرم و صمیمی از تأثیر صنعت در بهشهر، کارخانه‌های مازندران، اهمیت کار و نقش آن در حال‌وهوا و فرهنگ کلیِ شهر گفت.

شیوا خادمی، عکاس و پژوهشگر کتاب خاک کارخانه، نیز در صحبتی کوتاه یاد عزیزجون، تامارا، محمود پنجه‌ای و کارگرانی که دیگر کنار ما نیستند را زنده کرد.

قاسم محمدپور، رئیس پیشین کارخانه، و سِد معصومه حسینی، کارگر بخش کلاف و بافندگی، خاطراتی از روزهای کار در کارخانه‌ی چیت‌سازی بهشهر تعریف کرد و علیرضا عبادیان، فرزند مهندس عبادیان، رئیس سابق چیت‌سازی بهشهر، هم درباره‌ی مفهوم تعلق و وفاداری در کار پدرش صحبت کرد.

بخشی از برنامه هم به اکران مستند کوتاهی از پشت‌صحنه‌ی پژوهش گسترده‌ی کتاب خاک کارخانه و فیلم‌ها و عکس‌ها و صداهای کارگران درباره‌ی رابطه‌شان با کارخانه‌ی چیت‌سازی بهشهر اختصاص داشت.

ویدیویی که این‌جا می‌بینید گزارشی تصویری از لحظه‌های دلنشین مراسم رونمایی کتاب خاک کارخانه در شهر بهشهر است.


مطالب مرتبط:

همه‌چیز زیر سر کارخانه بود| برشی از کتاب خاک کارخانه

گزارش ویدیویی نشست رونمایی کتاب خاک کارخانه در تهران

نقطه‌های نورانی زندگی | یادداشت مونا تاروردی بر کتاب خاک کارخانه

کالبدی برای ارواح سرگردان | یادداشت محمدرضا عبداللهی بر کتاب خاک کارخانه


می‌توانید کتاب خاک کارخانه را از این‌جا تهیه کنید.