والریا لوئیزلی | اولین نویسنده‌ی مکزیکی نامزد دریافت جایزه‌ی بوکر

والریا لوئیزلی نامزد جایزه بوکر ۲۰۱۹

والریا لوئیزلی (متولد 16 اوت 1983 در مکزیکوسیتی) اولین نویسنده‌ی اهل مکزیک است که در فهرست اولیه‌ی جایزه‌ی بوکر حضور دارد. لوئیزلی دوزبانه است، اما رمان بایگانی کودکان گم‌شده اولین کتابی است که به زبان انگلیسی نوشته و در فهرست اولیه‌ی جایزه‌ی زنان هم قرار گرفته است. از کتاب غیرداستانی قبلی‌اش به من بگو چطور تمام می‌شود: جستاری در چهل پرسش می‌دانیم که لوئیزلی، مانند شخصیت زن حاضر در رمان، تلاش کرده به برخی از کودکان مکزیکی یا آمریکای جنوبی که بدون مجوز به ایالات متحده آمده‌اند کمک کند. بایگانی کودکان گم‌شده ماجرای یک مادر، پدر و دو فرزندشان را دنبال می‌کند که در گرمای تابستان از نیویورک به آریزونا در حرکت هستند. در این راه آن‌ها در مورد بحران مهاجرت چیزهایی یاد می‌گیرند و به‌زودی ممکن است دچار بحران خودشان شوند. تایلر مالون در مرور این رمان برای تایمز نوشت «رمان لوئیزلی همان نوع کتابی است که در حال حاضر به آن نیاز داریم: رمانی که نه‌تنها از کندوکاوِ سیاست‌های کنونی نمی‌ترسد، بلکه همیشه نگاهی به سوی آیندگان هم دارد. بایگانی کودکان گم‌شده سؤال‌ها و نگرانی‌های خودمان را درِ گوش‌مان زمزمه می‌کند.»

والریا لوئیزلی به‌جز نامزدی جایزه‌ی بوکر، در هیئت داوری جایزه‌ی بین‌المللی بوکر سال 2020 حضور خواهد داشت. این جایزه به نویسنده‌ی در قید حیاتی، با هر ملیتی، می‌رسد که کتابش به انگلیسی ترجمه و در انگلستان یا ایرلند به چاپ رسیده باشد.

فهرست نامزدهای نهایی جایزه‌ی بوکر سال ۲۰۱۹ که شامل شش کتاب است، روز سوم سپتامبر (۱۲ شهریور) منتشر و برنده‌ی نهایی نیز روز ۱۴ اکتبر (۲۲ مهر) طی مراسمی در لندن اعلام می‌شود.

از لوئیزلی تا کنون کتاب اگر به خودم برگردم (با عنوان اصلی Sidewalks) به زبان فارسی ترجمه شده است.

مصاحبه‌ای با والریا لوئیزلی را می‌توانید در این‌جا بخوانید.

 

بیش‌خوان

وردپرس › خطا

یک خطای مهم در این وب سایت رخ داده است.

دربارهٔ عیب‌یابی در وردپرس بیشتر بدانید.