معرفی و نقد کتاب لنگرگاهی در شن روان

لنگرگاهی در شن روان سوگ گذر از سوگ مرگ شش مواجهه یا سوگ و مرگ کتاب جستار زندگی نامه اویس کرول جویس راینر ماریا ریلکه اکساندر همن رالف والدو امرسون جون دیدیون

تک‌تک کلماتی که خاطره‌های نبودنِ عزیزترین آدم‌های زندگی‌مان را شکل می‌دهند درنهایت به هزاران لنگر غول‌پیکری تبدیل می‌شوند که هرلحظه می‌توانند روی وجودمان نشست کنند. هنگام سکوت خیال‌شان می‌کنیم و موقع حرف زدن و نوشتن با کلمات و برای بار هزارم، تلخ و شیرین‌شان را می‌سازیم‌. اما فایده‌ی حرف‌ زدن و نوشتن از خاطرات مرگ دوست و آشنا و خانواده‌مان چیست؟ جز این‌که سوگواری می‌کنیم و تسلا و بازگویی‌ روزهای بودنش باعث می‌شود عده‌ای با سوگ تو شراکت کنند و همدردی.
نویسندگان « لنگرگاهی در شن روان » هرکدام در برهه‌ای از زندگی فقدان نزدیک‌ترین و عزیزترین آدم زندگی‌شان را تجربه کرده‌اند. کسانی‌که نبودنشان زندگی را به چندین‌ تکه نامساوی تبدیل کرده است. هرکدام از راویان این مجموعه به نوشتن و نویسنده‌بودن شهرت دارند و همین خاطره‌ها، جستارها و روایت‌شان را متمایز می‌کند. آن‌ها حتی در بدتربن لخظات زندگی‌شان هم زاویه‌ی درستی را برای نوشتن و درواقع به بهترین و تاثیرگذارترین شکل نوشتن انتخاب می‌کنند. الکساندر هیمن سیر مرگ ناگهانی فرزندش را به‌شکلی نوشته و روایت کرده که آدم به قلب نویسنده هنگام نوشتنش فکر می‌کند. یا جویس کرول اوتس که انگار بیشتر از این‌که درباره‌ی مرگ همسر و نبودنش بنویسد از خودِ بعد از همسرش و آن‌چه در زندگیِ بعد از او رخ داده نوشته است.
تک‌تک نویسندگان این مجموعه در یک عکس دست‌جمعی* تکان خورده‌اند و این یعنی فقط آن‌ها شانس زنده ماندن را پیدا کرده‌اند و باقی تا ابد در همان تصویر می‌مانند. آن‌ها با این شدتی که جهان درحال تکان‌ خوردن است، نبودنِ آدم‌هایی را به سوگ نشسته‌اند که تا همین چند لحظه‌ی پیش تلفنی باهم حرف می‌زدند، شانه‌به‌شانه و نفس‌به‌نفس کنارشان ایستاده بودند.

*”عکس دست‌جمعی” را از پیراندرلّو وام گرفته‌ام.

نویسنده: قاسم فتحی

معرفی کتاب لنگرگاهی در شن روان و خرید اینترنتی:

لنگرگاهی در شن روان شرح تجربه‌ی سوگ و مواجهه با فقدان است از زبان شش نویسنده در سه قالب متفاوتِ جستار، نامه‌نگاری و خاطره‌پردازی‌. نویسندگان این کتاب از تجربه‌ی سوگ و تأمل در مرگ حرف می‌زنند و از احساسات و احوالی که از پی آن می‌آیند و از زندگی که صورت تازه‌ای می‌یابد.

در دوره‌ای که پاندمی‌ فرصت مناسک جمعی سوگواری را از بسیاری از ما گرفته و ناگزیریِ رویارویی روزمره با مرگْ دلداری‌های کلیشه‌ای و سطحی را از معنا تهی کرده است، شاید بیش از هر وقت دیگری به تسلابخشیِ ادبیات و به روایت صریح و عریان دیگران از تجربه‌شان در روزهای سوگواری نیاز داریم. لنگرگاهی در شن روان کشف پیوندی شگفت‌انگیز و انسانی است میان درد «من» و درد آدم‌های دیگر در زمان‌ها و مکان‌های دیگر.

برای خرید اینترنتی کتاب لنگرگاهی در شن روان روی عکس زیر کلیک کنید:

لنگرگاهی در شن روان سوگ گذر از سوگ مرگ شش مواجهه یا سوگ و مرگ کتاب جستار زندگی نامه اویس کرول جویس راینر ماریا ریلکه اکساندر همن رالف والدو امرسون جون دیدیون

نشر اطراف بنا دارد نمونه‌هایی از آثار قابل تأملِ همه‌ی گونه‌های روایت را منتشر کند. اطراف در کنار بحث‌های نظری روایت، به قصه‌ها و تجربه‌‌های زیسته می‌پردازد و می‌کوشد نشان دهد چرا و چگونه قصه‌ها و روایت‌ها در سرنوشت فردی و جمعی ما تأثیر می‌گذارند. این نشر در بخش ترجمه با سردبیری رویا پورآذر در قالب مجموعه‌های متفاوت مانند مجموعه‌ی جستار روایی، سفرنامه‌ی مصور و ژانرهای دیگر روایی نمونه‌های شاخص و خلاق را در اختیار علاقمندان می‌گذارد. نشر اطراف با تدوین و جمع‌آوری روایت‌های مستند و ثبت تجربه‌های‌ زیسته، گزارش‌های سفر و روایت‌های چندصدایی تلاش کرده وضعیت امروز را ثبت کند تا شاید از مسیر تبادلِ روایت‌ها و قصه‌ها، تعامل ما با جهان اطراف آسان‌تر و مؤثرتر شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *