نوید پورمحمدرضا (متولد 1361) معمار، مدرس، مترجم و پژوهشگر حوزۀ سینما و معماری است. او فارغالتحصیل دکتری شهرسازی از دانشگاه تهران است و از سال 1390 فعالیتهای مطبوعاتیاش را آغاز کرد که بیشتر حول فیلم و سینما بود. پورمحمدرضا سالها عضو شورای دبیران فصلنامۀ سینمایی فیلمخانه و دبیر تحریریۀ نشریۀ فرهنگی تحلیلیِ روایت بود. او همچنین به عنوان سردبیر مهمان در فصلنامههای آنگاه و اندیشه ایرانشهر هم حضور داشته است. مقالات او در مجلات و سایتهای سینما و ادبیات، کوکر، ۲۴، فیلم، فیلمنگار، حرفه: هنرمند، نگاه نو و حوالی هم منتشر شدهاند.
نوید پورمحمدرضا در ادامۀ فعالیتهایش دبیری علمی مدرسۀ مطالعات فیلم «خوانش» و آکادمی بینالمللی «علم» را برعهده داشت. داوری جشنوارههای فیلم کوتاه «نهال» و فیلم کوتاه «شیراز» از دیگر تجربههای این منتقد و نویسنده است. او در دانشگاه سوره هم دروس رشتۀ سینما مثل «تحلیل فیلم»، «سبکهای سینمایی»، «شناخت تحلیلی تدوین» را تدریس میکند. پورمحمدرضا به عنوان مترجم تا به حال چند اثر در حوزۀ مطالعات شهری، معماری و سینما را ترجمه کرده که یکی از آن برگزیدۀ ششمین دورۀ جایزۀ کتاب سال سینما شد.
کتابهای نوید پورمحمدرضا
- شهرها و سینما، باربارا منل، بیدگل
- سینهفیلیای نوین، گیریش شامبو، لگا
- خاطرۀ شهر: بازخوانی سینماتوگرافیک شهر ایرانی در دهههای ۱۳۴۰ و ۱۳۵۰، به همراه سیدمحسن حبیبی، صالح شکوهیبیدهندی، حمیده فرهمندیان، نشر ناهید
کتابهای نوید پورمحمدرضا در نشر اطراف
کتاب شهر از نو
کتاب شهر از نو به موضوع مقاومت شهرها و ساکنانشان در برابر فاجعههای گوناگون طبیعی و انسانی میپردازد و نشان میدهد که چطور میتوان با کمک روایت و قصه در برابر ناملایمات تاب آورد و همهچیز را از نو ساخت. در دنیای امروز مرزهای انسان از دیوار خانهاش عبور کرده و کوچه و محله و شهر و کشورش را زیر پا گذاشته و گسترده شده. اما همین باعث شده اتفاقات هولناکی مثل جنگ، حملههای تروریستی، زلزله، آتشسوزیهای خانمانبرانداز و رخدادهای آزاردهنده و تکاندهندۀ را به شکل تروماهای جمعی تجربه کند. لارنس جی. وِیل و توماس جی. کامپانلا در مقالات این کتاب به ما میگویند که چگونه در این شرایط تخیلمان را حفظ کنیم، یادها و خاطرات و میراثمان را زنده نگه داریم، و پابهپای مردم دیگر برای التیام عاطفی و سر پا نگهداشتن و بازسازی شهر تلاش کنیم.
کتاب شنیدن شهر
شنیدن شهر کتابی علمی و میانرشتهای است که حوزههای متفاوت فکری، از علوم اجتماعی و سیاسی تا انسانی، را روی محور روایت به هم پیوند میدهد. جستارهای این کتاب از مهمترین آثاری هستند که در دو دهۀ گذشته در این زمینه نوشته شدهاند؛ مقالاتی که از نگاه تکبعدی و علمی صرف فاصله میگیرند و از منظری جامعتر و کلانتر، معماری و شهرسازی و طراحیهای مهندسی شهر را موشکافی میکنند. پنج مقالۀ این کتاب اهمیت گوش کردن به مردمان و ارزش تاریخ شفاهی، قصههای بومی و رخدادهای گذشتۀ شهر را در برنامهریزی و سیاستگذاری و هویتسازی آن یادآور میشوند. لیونی سَندرکاک، جیمز تراگمورتِن، لیوِن اَمیل، رابرت آ. بیورگارد و باربارا اِکشتاین از چهرههای سرشناس شهرسازیاند و با مثالهایی عینی از مکانهای مختلف دنیا همه را دعوت میکنند تا به کمک مفهوم روایت و قصههای زنده نسبت خود با شهر را از نو تعریف کنند.
کتاب روایت و روایتگری در سینما
دیگر کتابی که نوید پورمحمدرضا برای نشر اطراف ترجمه کرده، کتاب روایت و روایتگری در سینما نوشتۀ وارن باکلند است. باکلند در این کتاب با تکیه بر این ایده که روایت و روایتگری عامل اصلی ساماندهی انواع فیلمها هستند، تلاش میکند نسبت و ارتباط روایت و سینما را بررسی میکند. او میکوشد از اصطلاحات پیچیده و نظریههای مبهم فاصله بگیرد و به زبانی ساده، فهمیدنی و روشن، با کمک مثالهایی از فیلمهای معروف، تصویری از چگونگی کار روایتگری و قصهگویی در سینما پیش چشم خواننده بگذارد. باکلند در این راهنمای کاربردی هم به ریشههای روایت در فیلم میپردازد و هم چهار گونۀ روایی در سینما را بررسی میکند.
بدون دیدگاه