دیدار اتفاقی با دوست خیالی

۱۸۵,۰۰۰ تومان

آدام گاپنیک | کیوان سررشته

کتاب دیدار اتفاقی با دوست خیالی دربردارندۀ نه جستار از آدام گاپنیک است که موضوع محوری همۀ آن‌ها زندگی روزمره و کشمکش‌ها و تنقاضات درون است. گاپنیک در این جستارها به سراغ اتفاقات پیش‌پاافتاده و سادۀ زندگی می‌رود و می‌کوشد به واسطۀ آن‌ها لایه‌های پنهان و معنای واقعی زندگی را نشان دهد. گاپنیک که نویسندۀ چیره‌دستی است در این روایت‌ها به موضوعاتی متفاوتی مثل فوتبال، روانکاوی، جهانی شدن، تکنولوژی، پیاده‌روی و گرفتن گواهینامه‌ می‌پردازد و با لحنی صمیمانه و شوخ در موردشان حرف می‌‌زند.

 

نسخۀ الکترونیکی این کتاب را می‌توانید از سایت‌های طاقچه، فیدیبو و کتابراهتهیه کنید.

 

بریده‌ای از کتاب

آدام گاپنیک، جستارنویس آمریکایی، از آن دسته نویسنده‌هایی‌ست که سراغ قالب‌ها و ژانرهای مختلف می‌روند و در کارنامه‌شان همه‌چیز پیدا می‌شود؛ از نقد هنری تا رمان کودک و خاطره‌پردازی. اما خیلی‌ها می‌گویند جستارهایی که برای نیویورکر نوشته و بعضی از آن‌ها را در قالب کتاب هم منتشر کرده بهترین آثارش هستند. جستارهایی که گوپنیک در آن‌ها با نگاه کنجکاو و تیزبینش همه‌چیز و همه‌جا را می‌کاود و خواننده‌ را هم ماهرانه با خود همراه می‌کند. کتاب دیدار اتفاقی با دوست خیالی مجموعه‌‌ای از همین جستار‌‌هاست. او در این جستارها به حوزه‌های گوناگون سرک می‌کشد و هر چیزی را بهانه می‌کند تا خواننده را به گشت‌وگذاری فکری ببرد. جستارهای گاپنیک گاهی به نقد ادبی شبیه می‌شوند و گاهی به خاطره‌پردازی و خودزندگی‌نامه، گاهی سراغ جغرافیای سیاسی و مطالعات فرهنگی می‌روند، گاهی به روان‌شناسی و روان‌کاوی فرویدی ناخنک می‌زنند و گاهی هم از عصر اطلاعات و اینترنت و واهمه‌های امروزی همراهش می‌گویند. اما این جستارها، با همۀ تنوع و وسعت موضوعی‌شان، عموماً در یک مضمون اشتراک دارند: پرداختن به دغدغه‌ها، ترس‌ها و اضطراب‌های برآمده از زندگی شهری مدرن.

آدام گاپنیک که سال‌ها در نیویورک و مدتی هم در پاریس زندگی کرده در خیلی از جستارهایش از تجربۀ زندگی شهری و پیامدها و دلالت‌های ضمنی این تجربه برای انسان امروزی می‌گوید. پیامدها و دلالت‌هایی که حتی اگر نیویورک و پاریس را ندیده باشیم و حتی اگر در شهری بزرگ و شلوغ و پرهیاهو زندگی نکنیم، برای ما غریبه و فهم‌ناپذیر نیستند چون همه، دست‌کم گاهی، سرشلوغی و هیاهوی شهری و غوغای شبکه‌های اجتماعی و پریشانی و اضطراب‌ روزگارمان را تجربه کرده‌ایم. افسون و جادوی او در کتاب دیدار اتفاقی با دوست خیالی این است که با نگاه تیزبین و جست‌وجوگر، دانش به‌روز، ذهن تحلیلگر و ژرف‌اندیش و لحن گیرا و گاهی شوخش همین تجربه‌های آشنا، روزمره‌ و گاهی پیش‌پاافتاده‌ از زندگی معاصر انسان شهری را دست‌مایۀ پرداختن به مفاهیم و مضامین کلی‌تر، اساسی‌تر و جهانی‌تر می‌کند.

کتاب دیدار اتفاقی با دوست خیالی مجموعه‌ای از نُه جستار آدام گاپنیک است که نخستین بار در نیویورکر یا در چند کتابش منتشر شده‌اند. روایت‌های کتاب دامنۀ موضوعی وسیعی دارند که از اینترنت و عصر اطلاعات و روان‌کاوی فرویدی تا پیاده‌روی، ارتباط تاریخ و جغرافیا، ذائقه‌ و سلیقۀ غذایی و فرهنگی، زیبایی‌های فوتبال و تجربۀ یادگیری رانندگی در میان‌سالی‌ را دربرمی‌گیرند. با وجود این پراکندگی‌ها، بن‌مایۀ همۀ آن‌ها حال‌وهوای زندگی مدرن و خوشی‌ها و ناخوشی‌های همراه آن است؛ بن‌مایه‌ای که مثل نخ تسبیح همۀ این جستارها را به هم وصل می‌کند.

کتاب دیدار اتفاقی با دوست خیالی کتابی از سری جدید مجموعۀ جستار روایی است و کیوان سررشته ترجمۀ آن را بر عهده داشته است.

اگر علاقه دارید می‌توانید گزیده‌ای از جستار اول این کتاب با عنوان «دیدار اتفاقی با دوست خیالی» را در بی‌کاغذ اطراف بخوانید. همین‌طور مصاحبه با آدام گاپنیک در همین وبلاگ منتشر شده که می‌توانید آن را در این‌جا بخوانید.


دربارۀ مجموعۀ جستار روایی

مجموعۀ جستار روایی نشر اطراف، بر روی ژانر ادبی جستار متمرکز می‌شود و می‌کوشد ناداستان‌هایی که شکل و فرم روایی‌تری دارند را معرفی کند. در این مجموعه، روایت‌هایی از نویسندگان سرتاسر دنیا -از آمریکای شمالی تا اروپای شرقی- گردآوری شده که به مضامین انسانی مختلفی اشاره می‌کنند. مضامین و موضوعاتی که ظاهری شخصی دارند ولی ماهیت‌شان جهان‌شمول و برای همه قابل‌فهم است؛ از ادبیات و وطن گرفته تا انزوا و پرسه‌زنی.

این مجموعه در دو سری منتشر شده: سری اول شامل 8 کتاب این هم مثالی دیگر (دیوید فاستر والاس)، اگر به خودم برگردم (والریا لوئیزلی)، البته که عصبانی هستم (دوبراوکا اوگرشیچ)، درد که کسی را نمی‌کشد (جاناتان فرنزن)، هیچ چیز آن‌جا نیست (انی دیلارد)، ماجرا فقط این نبود (زیدی اسمیت)، اگر حافظه یاری کند (جوزف برودسکی) و فقط روزهایی که می‌نویسم (آرتور کریستال) است.

از سری دوم هم تاکنون مجموعه جستارهای نقشه‌هایی برای گم شدن (ربکا سولنیت)، دیدار اتفاقی با دوست خیالی (آدام گاپنیک)، به خاطره اعتمادی نیست (الیزا گبرت) و آخرین اغواگری زمین (مارینا تسوِتایوا) به انتشار رسیده است.


دربارۀ نویسندۀ کتابدیدار اتفاقی با دوست خیالی

آدام گاپنیک (Adam Gopnik) نویسنده و جستارنویس آمریکایی است که سال‌ها در نشریۀ نیویورکر فعالیت می‌کرده و یکی از نویسندگان همیشگی آن بوده. گوپنیک در هر دو ژانر داستان و ناداستان می‌نویسد و تا کنون نه کتاب منتشر کرده است. از پاریس به ماه، از دریچه‌ی بچه‌ها و  اول، میزِ غذا از آثار معروف‌تر او به شمار می‌روند.

مشخصات

نویسندهآدام گاپنیک
مترجمکیوان سررشته
مقابله و ویرایشالهام شوشتری‌زاده
بازبینیزهره ترابی
طراح جلدحمید قدسی
قطعرقعی
تعداد صفحه208
مجموعهجستار روایی
موضوعجستار آمریکایی
شابک۹۷۸-۶۲۲-۶۱۹۴۳۸-۹
نوبت چاپدوازدهم | 1402

فهرست

یادداشت مترجم | 13-18

دیدار اتفاقی با دوست خیالی | 19-32
نظریه‌ای در باب سرشلوغی و زندگی شهری

دست آخر | 33-48
یک شکاک به فوتبال یاد می‌گیرد دست از هراس بردارد و به این بازی عشق بورزد

اطلاعات | 49-66
اینترنت چگونه در ما نفوذ می‌کند؟

چرا راه می‌رویم؟ | 67-80
به اشتراک گذاشتن تنهایی

صندلی راننده | 81-102
تمدن با سرعت ۲۵ کیلومتر در ساعت

ذائقه از کجا می‌آید؟ | 103-144
ارزش‌هایی که می‌خوریم

اعتصاب فرانسوی | 145-154
انقلاب برای حفظ وضع موجود

چهره‌ها، جاها، فضاها | 155-174
رنسانس تاریخ جغرافیایی

مرد به دکتر مراجعه می‌کند | 175-201
نگاه به زندگی از روی کاناپه‌ی کذایی

ستایش‌ها و افتخارات

«از همه‌ی جستار‌های اطراف بیشتر دوستش داشتم. مسیر ذهنی‌ای که گاپنیک در موضوعات نسبتا ساده‌ی جستارهاش طی می‌کنه واقعا خاصه. یه جورایی آدم به این نگاه حسودیش میشه. طبعا مثل هر مجموعه‌ی جستار یا داستان دیگری همه‌ی جستار ها به یک اندازه لذت بخش نیستند و بعضی هایشان خیلی دغدغه‌ی من نبود ولی از نگاه گاپنیک در همان موضوعات هم میشه لذت برد به نظرم. من جستار اطلاعات، دست آخر و صندلی راننده رو خیلی دوست داشتم.»

⭐⭐⭐⭐⭐  پواد پایت

«اولین جستارخوانی رسمی من :))
عالی بود.تا به حال نشده بود از کتابی همزمان درس بگیرم و حس کنم چقدر به تفکرات من نزدیکه (نمیخوام اغراق کنم،بخش هایی از کتاب بود که از سطح دانش من بالاتر بود اما بازمممم تونسته بود بره داخل ذهنم و زیر و بم همه چیز رو دربیاره)
نویسنده به شکلی بی طرف،تمام جبهه ها رو قضاوت میکنه.پارادوکسه…کل زندگی پارادوکسه. اگه این قضاوت ها نباشه که “من” وجود نداره.
کلام دیگه ای نیست.جز اینکه این کتاب رو بخونید.
فصل های موردعلاقه ام: صندلی راننده/مرد به دکتر مراجعه میکند
فصل دشوار کتاب: چهره ها،جاها،فضاها
پی نوشت: ممنون از کسی که با این کتاب من رو با این سبک نوشتار آشنا کرد»

⭐⭐⭐⭐⭐  Reyhane Kordli

«کشف یک نویسنده‌ی بی‌نظیر!
آنچه این اثر را از دیگر مجموعه جستارهایی که خوانده‌ام -و اتفاقاً اکثرشان حاصل کار همین ناشرند- متمایز می‌کند جذابیت، بدعت و عمق نگاه نویسنده به پدیده‌های آشناست که با نثری استادانه ترکیب شده. گاپنیک سلطانِ روایت و عبارت‌پردازی‌ست. به مقالات و کتاب‌های گوناگون ارجاع می‌دهد و برای پرداختن به ابعاد مختلف یک موضوع دستی پُر و پیمان و زبانی طناز دارد. خوشبختانه این خصوصیات به بهترین شکل به ترجمه‌ی فارسیِ کیوان سررشته راه یافته‌اند.
انتخاب کاغذ سبُک و مناسب، حروف‌چینی شکیل و بردن فهرست اسامی خاص به انتهای کتاب به جای انباشتن متن صفحات با پانویس، از دیگر نکات مثبت در انتشار آن است. البته جا داشت ذکر شود که هر جستار از چه منبعی انتخاب شده است.»

  ⭐⭐⭐⭐⭐  Matin

«این مجموعه رو دوست داشتم و از خوندنش لذت بردم. جاهای مختلفی خوندمش. ماجرا اینطوری بود که یه روز صبح تنها بودم و تعطیل بود و گفتم یکم برم دوچرخه سواری. در نهایت به سمت کتابفروشی دی رفتم و دیدم که به‌به، چه قیمت خوبی داره. این هم مسئله‌ی جالبیه که کتاب‌های یک یا دوسال پیش که قیمت‌هاشون اون موقع بالا به نظر میومد، این روزها خوش‌قیمت به حساب میان و با خوشحالی از قفسه‌ها جداشون می‌کنیم.
کتاب رو گرفتم و رفتم ناهار خوردم و همونجا کمی خوندمش. عالی بود.
مکان دیگه‌ای که خوندنش رو برام لذت‌بخش می‌کرد هم کافه بود. کافه‌ای که با الف می‌نشستیم توش و گاهی می‌رفتم طبقه بالا و در کنار قفسه‌های کتابش روی مبل نیمه‌نرمش می‌نشستم و آفتاب میفتاد روم و جستار رانندگی رو اونجا خوندم.»

⭐⭐⭐⭐  صان

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “دیدار اتفاقی با دوست خیالی”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “دیدار اتفاقی با دوست خیالی”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *