لنگرگاهی در شن روان

۱۶۷,۰۰۰ تومان

شش مواجهه با سوگ و مرگ | الهام شوشتری‌زاده

کتاب لنگرگاهی در شن روان شرح تجربۀ سوگ و مواجهه با فقدان از زبان شش نویسنده است که در سه قالب متفاوتِ جستار، نامه‌نگاری و خاطره‌پردازی‌ نوشته شده. نویسندگان این کتاب، چیماماندا انگزی آدیچی، رالف والدو امرسون، جویس کرول اوتس، جون دیدیون، راینر ماریا ریلکه و الکساندر همن هستند که در باب مرگ تأمل می‌کنند، در مورد سوگواری حرف می‌زنند و از احساسات و احوالی می گویند که از پی آن می‌آید و به زندگی صورت تازه‌ای می‌بخشد. در دوره‌ای که پاندمی‌ فرصت مناسک جمعی سوگواری را از بسیاری از ما گرفته و رویارویی روزمره با مرگْ دلداری‌های کلیشه‌ای و سطحی را از معنا تهی کرده است، شاید بیش از هر وقت دیگری به تسلابخشیِ ادبیات و به روایت صریح و عریان دیگران از تجربه‌شان در روزهای سوگواری نیاز داریم. لنگرگاهی در شن روان کشف پیوندی شگفت‌انگیز و انسانی میان درد «من» و درد آدم‌های دیگر در زمان‌ها و مکان‌های دیگر است.

نسخۀ الکترونیکی این کتاب را می‌توانید از سایت طاقچه، فیدیبو و کتابراه تهیه کنید.

 

بریده‌ای از کتاب

تجربۀ سوگ، با همۀ فردی بودنش، از تجربه‌های مشترک انسانی است. همۀ آدم‌ها اندوه فقدان را به شکلی تجربه می‌کنند و این تجربه‌ها، هر قدر هم متفاوت، غریبه و نامتجانس نیستند. دربارۀ سوگ، بسیار گفته‌اند و بسیار نوشته‌اند و در دوره‌ای که قیدوبندهای پاندمی امکان مناسک و مراسم جمعی سوگواری را از ما گرفته‌اند، شاید بشود میان این گفته‌ها و نوشته‌ها راهی برای تسلا و معنابخشی به تجربه‌‌های فردی از سوگ و فقدان یافت. کتاب لنگرگاهی در شن روان حاصل چنین تلاشی است؛ الهام شوشتری‌زاده در این کتاب شش روایت از شش نویسنده گردآوری کرده که فصل مشترک همۀ آن‌ها فقدان و سوگواری است. این شش نفر در زمانه‌های متفاوت زیسته‌اند و از دل فرهنگ‌ها و تجربیات متفاوتی برآمده‌اند ولی اندوه مضمونی است که آن‌ها را به هم پیوند می‌دهد و به هم شبیه می‌کند.

کتاب لنگرگاهی در شن روان تصویری از مواجهۀ شش شخصیت برجسته‌ و نام‌آشنای دنیای ادبیات با سوگ پیش چشم‌مان می‌گذارد؛ تجربه‌هایی که در قالب جستار، خاطره‌پردازی و نامه‌نگاری روایت شده‌اند. چیماماندا انگزی آدیچی، رالف والدو امرسون، جویس کرول اوتس، جون دیدیون، راینر ماریا ریلکه و الکساندر همن نویسندگان این ناداستان‌ها هستند که نلاش کرده‌اند عمیق‌ترین و انسانی‌‌ترین احساسات‌شان را در قالب کلمات بیان کنند.

«یادداشت‌های سوگ»، جستاری از چیماماندا انگزی آدیچی است که از تجربۀ سوگ پدرش در عصر پاندمی می‌گوید. یادداشت‌های داغ‌دیده‌ای که محدودیت‌های کرونایی امکان تجربۀ عزاداری جمعی را از او گرفته‌اند و حالا در این انزوایی ناخواسته، سوگ را به شیوه‌ای متفاوت از سر می‌گذراند. جستار بعدی کتاب لنگرگاهی در شن روان، «درنگ تاریک» نام دارد که گزیده‌ای از نامه‌های راینر ماریا ریلکه است. ریلکه در این نامه‌ها را برای تسلیت به دوستان و نزدیکانش نوشته و در آن‌ها از تجربۀ سوگ و مواجهه با مرگ سخن گفته است.

«پس از زندگی» جستاری از جون دیدیون دربارۀ سوگ شوهرش است و «آکواریوم» سوگنامه‌ای از الکساندر همن برای مرگ دختر خردسالش ایزابل. همن نخست نسخۀ مختصرتر این جستار را برای نیویورکر نوشت و یکی‌دو سال بعد، نسخۀ بلندتر و البته تکان‌دهنده‌تر آن را در قالب مجموعه‌جستار خودزندگی‌نامه‌ای‌اش، کتاب زندگی‌های من، منتشر کرد.

جستار «تجربه» از رالف والدو امرسون هم در کتاب لنگرگاهی در شن روان گنجانده شده که حاصل تأمل و ژرف‌اندیشی بلندمدت او دربارۀ تجربۀ از دست دادن پسر خردسالش است. گرچه امرسون در این جستار به مضامینی کلی‌تر می‌پردازد و فقط اشاره‌هایی به تجربۀ سوگ فرزندش می‌کند، به نظر می‌رسد تأملات امرسون و نگاه عریان و صریحش به زندگی از همان مصیبتِ شخصی حاصل شده  و مرگ فرزند حکم درگاهی برای اندیشیدن به مضامینی بلند مثل ارتباط زندگی، فلسفه و تجربه را برای او پیدا کرده است. آخرین روایت کتاب هم «قصۀ بیوه‌زن» نام دارد که منتخبی است از خرده‌روایت‌های خاطره‌پردازانۀ جویس کرول اوتس دربارۀ تجربۀ سوگ شوهرش است، که آن‌ها را در کتابی به همین نام منتشر کرده بود.


دربارۀ نویسندگان کتاب لنگرگاهی در شن روان

جویس کرول اوتس، متولد 1938، نویسنده و شاعر آمریکایی است که دو بار موفق شده جایزۀ او. هنری را ببرد. اوتس در ژانرهای مختلف ادبی، از رمان و داستان کوتاه تا ناداستان، کار کرده و آثار مهمی از خود به جای گذاشته است. آب سیاه و بلوند از معروف‌ترین آثار او هستند.
چیماماندا انگزی آدیچی، نویسندۀ اهل نیجریه است و در سال 1977 به دنیا آمد. او به خاطر رمان تحسین‌شدۀ نیمه‌ی یک خورشید طلایی برندۀ جایزۀ ادبیات داستان زنان شد.
رالف والدو امرسون (1803-1882) فیلسوف، شاعر و نویسندۀ آمریکایی است که بیشتر با مکتب تعالی گرایی شناخته می شود.
الکساندر همن (متولد 1964)، نویسنده و روزنامه‌نگار آمریکایی است. او اصالتاً بوسنیایی است و از دهۀ 1990 به آمریکا مهاجرت کرد. بیشتر داستان‌های او به زادگاه مادری‌اش و جنگ یوگوسلاوی مرتبط است.
جون دیدیون (1934-2022)، روزنامه‌نگار، رمان‌نویس و فیلم‌نامه‌نویس آمریکایی برندۀ جایزۀ ملی کتاب بود. او نامزد جایزۀ پولیتزر هم بوده. دیدیون از خود بیش از ده اثر داستانی و غیرداستانی به جا گذاشته است.
راینر ماریا ریلکه (1875-1926)، شاعر اتریشی و از مهم‌ترین چهره‌های ادبی معاصر اروپا بود که تأثیر قابل‌توجهی بر شعر و ادبیات گذاشت.

مشخصات

نویسندگانجوویس کرول اوتس | رالف والدو امرسون | چیماماندا انگزی ادیچی | جون دیدیون | راینر ماریا بلکه | الکساندر همن
گردآوری و ترجمهالهام شوشتری‌زاده
بازبینی متنقاسم فتحی | زینب توقع همدانی
طراح جلدسینا سرمدی
قطعوزیری
تعداد صفحه189
موضوعجستار روایی
شابک۹۷۸-۶۲۲-۶۱۹۴-۴۶-۴
نوبت چاپدهم | 1402

فهرست

یادداشت‌های سوگ | 17-46
چیماماندا انگزی آدیچی

درنگِ تاریک | 47-70
راینر ماریا ریلکه

پس از زندگی | 71-96
جون دیدیون

آکواریوم | 97-120
الکساندر همن

تجربه | 121-152
رالف والدو اِمِرسون

قصۀ بیوه‌زن | 153-185
جویس کرول اوتس

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “لنگرگاهی در شن روان”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “لنگرگاهی در شن روان”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *