استیو جابز غلط کرد با تو

۱۳۶,۰۰۰ تومان

خاطرات آزاده رحیمی از کپی‌رایتری در استارتاپ‌های ایرانی

کتاب استیو جابز غلط کرد با تو تلاشی برای ثبت تجربۀ شخصی محیط کار در شرکت‌های فناور یا استارتاپ‌های ایرانی است. بیشتر روایت‌هایی که از کسب‌وکارهای نو خوانده‌ایم را مدیران و بنیان‌گذارانی نوشته‌اند که با ثبت روایت پیروزی یا شکست‌شان بیشتر در پی برندسازی‌اند. اما از هزاران نفری که در مشاغل میانی و رده‌های پایین‌تر کار می‌کنند معمولاً روایت مستند و خاطره‌ای در دست نیست. این کتاب خاطرات و روایت انتقادی، طنز و گزندۀ آزاده رحیمی از دورانی است که به عنوان کارمندی معمولی در این استارتاپ‌ها کار می‌کرده. نویسنده بدون بازتولید ادبیات مرسوم موفقیت، تلاش می‌کند به جنبۀ نادیده‌گرفته‌شدۀ این شرکت‌ها بپردازد و تصویری واقعی و شفاف از آن‌ها ارائه دهد.

 

نسخۀ الکترونیکی این کتاب را می‌توانید از سایت‌های طاقچه، فیدیبو و کتابراه تهیه کنید.

 

 

اگرچه کارشناسان اکوسیستم استارت‌آپی ایران معتقدند این سیستم مدرن کسب‌وکاری در دهۀ هفتاد شمسی آغاز شده اما ما در نقش کاربران آن، تقریباً از اوایل دهۀ نود شمسی شاهد حضور اولین استارت‌آپ‌های ایرانی بوده‌ایم. در این یک دهه هم همیشه از نتیجه نهایی و محصول کار آن‌ها استفاده کرده‌ایم و از پشت صحنه‌ و سبک کاری این تجارت که روزبه‌روز گسترده‌تر می‌شود چیزی نمی‌دانیم. کتاب استیو جابز غلط کرد با تو تلاشی است برای ثبت تجربۀ شخصی از پس پشت شرکت‌های فناور ایرانی. آزاده رحیمی که سال‌ها به عنوان یک کارمند عادی در یکی از این شرکت‌ها بود، در این کتاب تلاش کرده تصویری واضح و دست اول از فضای آن‌ها ارائه دهد.

بیشتر کسب‌و‌کارهای نوپا کم‌کم‌ ادبیاتی درون‌گروهی تولید و تثبیت می‌کنند، نظام رفتاری، الگو و سبک زندگی متفاوتی برای خود می‌سازند و گفتمان خاص و قصه‌های درون‌سازمانی منحصر به خودشان را دارند. استارت‌آپ‌ها اصرار دارند سبک زندگی درون‌سازمانی‌شان، بیشتر از این‌که شبیه فرهنگ، ادبیات و سلیقۀ عمومی سرزمین خودشان باشد، شبیه هم‌قطاران‌شان در دنیا باشد. اما جدا کردن دنیای محصور میان دیوارهای رنگی و شیشه‌ای از فضای بیرون ممکن نیست. در نهایت، سبک زندگی درونی اکوسیستم‌های استارت‌آپی با سبک زندگی و فرهنگ‌ کشوری که بستر رشدشان بوده ترکیب می‌شود و در هر منطقه و کشوری روایت‌های خاصی می‌سازد. بررسی این روایت‌های حاصل از ترکیب فرهنگ‌ها، گوشه‌های تاریک زیادی را روشن می‌کند. و این اتفاقی است که در کتاب استیو جابز غلط کرد با تو افتاده. این اثر در واقع خاطرات آزاده رحیمی است؛ کپی‌رایتری با تجربۀ بیست‌ونه ماهۀ کار در یک استارت‌آپ موفق و ده‌ها مصاحبۀ ناموفق. روایتی جسورانه و پیش‌گامانه برای نوشتن از شکست و نقاط ضعف ولی نه برای جلب توجه مخاطب و دستاوردسازی و برندسازی.

آزاده رحیمی در کتاب استیو جابز غلط کرد با تو به وضعیت نمایشی، خودنمایانه و جعلی بعضی از استارت‌آپ‌هایی که با آن‌ها سروکار داشته نگاهی انتقادی دارد. نقد گلایه‌آمیزش از نحوۀ برخورد مدیران با کپی‌رایترها و آفرینندگان و فراهم‌کنندگان محتوا که بخش مهمی از بدنۀ اکوسیستم‌اند، باعث شده این کتاب لحن طنز تلخ و گزنده‌ای داشته باشد و گاهی به هجو پهلو بزند. تصویرسازی‌های خلاق مصطفی اصانلوی همین لحن طنز گزنده را تقویت کرده تا حاصل همراهی‌ متن و تصویر، به محصولی جذاب‌تر بینجامد.


دربارۀ مجموعۀ تجربۀ محیط کار

تجربۀ محیط کار، مجموعه کتاب‌هایی از نشر اطراف هستند که بر روی ویژگی‌های شغلی متمرکز می‌شوند و می‌کوشند آن را از جنبه‌های مختلف بررسی کنند. در این جستارها افرادی با مهارت‌های مختلف، از هنرمند و رمان‌نویس گرفته تا مدیر و بازاریاب کسب‌وکار، تجربۀ خود از ایده‌پردازی، شیوه‌های کاری مدرن، محیط‌های جدید کاری و مسائلی از این قبیل را در قالب جستار توضیح می‌دهند. اتاق کار، استیو جابز غلط کرد با تو و مصائب من در حباب استارت‌آپ از جمله کتاب‌هایی هستند که در این سری به چاپ رسیده‌اند.


دربارۀ نویسندۀ کتاب استیو جابز غلط کرد با تو

آزاده رحیمی (متولد 1357) نویسنده، داستان‌نویس و ویراستار است. او در رشتۀ فیزیک تحصیل کرده و مدتی در مجلۀ همشهری داستان به ویرایش و نویسندگی مشغول بوده است. رحیمی پس از آن وارد حوزۀ تولید محتوا شد که حاصل آن دوران کتاب استیو جابز غلط کرد با تو بود.

مشخصات

نویسندهآزاده رحیمی
ویراستارزهره ترابی
بازبینی نهایی متنفاطمه ستوده
طراحی جلد و صفحه‌آراییکارگاه نشر اطراف
تصویرسازمصطفی اوصانلوی
قطعرقعی
تعداد صفحه168
مجموعهتجربۀ محیط کار
موضوعکسب‌وکار
شابک۹۷۸-۶۲۲-۶۱۹۴-۳۴-۱
نوبت چاپهشتم | 1402

فهرست

اکوسیستم استارت‌ | 13-24

تیم‌سازی | 25-34

شبکه‌سازی | 35-42

لینکدین | 43-52

برندینگ شخصی | 53-62

اوکی‌آر | 63-72

پی‌آر | 73-82

وُرکشاپ | 83-90

استوری‌تلینگ | 91-100

فرهنگ سازمانی | 101-108

بازار هدف | 109-116

اُپن آفیس | 117-124

توسعه‌ی فردی | 125-132

مِنتور | 133-140

استراتژی | 141-150

جلسه‌ی اثربخش | 151-158

آینده‌ی خلق‌شده | 159-167

ستایش‌ها و افتخارات

«استیو جابز غلط کرد با تو ثبت تجربیات شخصی آزاده رحیمی از کار در محیط های استارتاپی است. قلم رحیمی قوی است و طنز ظریف و دلچسبی دارد. به علاوه، همزمانی خواندن کتاب با شروع کار در یک محیط استارتاپی لذت خواندنش را برای من چند برابر کرد.»

⭐⭐⭐⭐⭐  فهیمه

«اگر مثل من همیشه حسرت کار در یک فضای استارتاپی را داشتید و بودن در آن اتمسفر و فضا را آرزو می‌کردید، اگر شور شوق این فضاها از دور خیلی برای شما جذاب هست. حتما این کتاب را به شما پیشنهاد می‌کنم تا دیگر حسرتی در دل نداشته باشید»

⭐⭐⭐⭐⭐  مهدی رستمی همدانی

«اگه کارشناس تولید محتوا/کپی‌رایتر هستین، همین امروز خوندن کتاب رو شروع کنین و از این فراگیری احساسی که باهاش مواجه میشین، در عین تلخی، لذت ببرین و اگر نیستین به نظرم شاید بتونین از خوندنش صرف نظر کنین.»

⭐⭐⭐⭐⭐  نفیسه‌سادات‌موسوی

«آزاده رحیمی در کتاب «استیو جابز غلط کرد با تو» از تجربه‌ی کپی‌رایتری‌اش در چند اکوسیستم(!) استارت‌آپی می‌گوید و به زبان طنز، نقدهایی را که به این محیط‌ها وارد است، بیان کند.
یکی از نقدهایش همین ماجرای موقعیت مکانی‌ست: این‌که شرایط و مقررات هر کسب‌وکار، زیر سایه‌ی شرایط جامعه و جغرافیای خود است و ارجاع مدام به داستان‌های موفقیتِ اقصی نقاط جهان، بنا نیست همیشه پیش‌برنده باشد.

اگر کپی‌رایتر یا محتواپیشه‌اید، پیشنهاد می‌کنم حتماً بخوانیدش.
اگر تجربه‌ی حضور در استارت‌آپ را دارید هم، به‌نظرم می‌تواند خواندنی باشد.»

⭐⭐⭐⭐  سارا آناهید

«طنازانه، گزنده، بی‌اغراق، دقیق.
اگر کارمند بوده باشید قطعاً دوستش خواهید داشت.»

⭐⭐⭐⭐  Hesam Sheikhan

«زاویه دید تازه، نگاه دقیق و قلم طناز نویسنده، نتیجه‌ای کم‌نظیر در پی داشته و اثری فوق‌العاده آفریده است. در انبوه کتاب‌های به اصطلاح استارتاپی که فقط داستان موفقیت و شکست سوپراستارهای کارآفرین و سلبریتی‌های اکوسیستم استارتاپی را روایت می‌کند، نوع نگاه یکی از هزاران هزار کارمند ساده، با رویاها، دغدغه‌ها، آرزوها و نگرانی‌های متفاوت و کمترشنیده‌شده، به شدت خواندنی و آموختنی است.»

⭐⭐⭐⭐  حسین وحدانی

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “استیو جابز غلط کرد با تو”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “استیو جابز غلط کرد با تو”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *