یانگون؛ سفری به برمه

گی دولیل | عاطفه احمدی

گی دولیل کارتونیست شناخته‌شدۀ کانادایی به همراه همسر و پسر کوچکش به برمه سفر می‌کند. در مدت یک سال اقامت در این کشور همسرش برای انجام کارهای سازمان پزشکان بدون مرز به نقاط مختلف می‌رود و به همین خاطردر بیشتر اوقات او و پسرش تنها هستند. دولیل با کالسکۀ بچه در خیابان‌های یانگون، پایتخت برمه، راه می‌رود و مشاهدات روزمره‌اش را با لحنی طنزآمیز تصویر و روایت می‌کند. او در کتاب مصور یانگون از جنبه‌های متفاوت، عجیب یا آشنای سرزمینی می‌گوید که به‌جز آنچه هرازگاهی در اخبار می‌شنویم، آشنایی چندانی با جزئیات زندگی و خلق‌وخوی مردمش نداریم.

 

نسخۀ الکترونیکی این کتاب را می‌توانید از سایت‌های طاقچه، فیدیبو و کتابراه تهیه کنید.

 

گی دولیل این‌بار مجبور است به میانمار برود؛ جایی که تا حالا اسمش را نشنیده و نمی‌داند کجاست. این بار نه به خاطر کار خودش، که به خاطر وظایف همسرش مجبورند به این سفر بروند. همسرش از اعضای پزشکان بدون مرز است و سازمان آن‌ها را به برمه فرستاده است. دولیل علیرغم میل باطنی‌اش تن به این ماجراجویی می‌دهد و به همراه خانواده‌اش راهی یانگون، پایتخت این کشور می‌شوند. در یک سالی که در این شهر اقامت دارند، نادین، همسر دولیل، به خاطر کارهایش مجبور می‌شود به جاهای مختلف برود و به همین خاطر دولیل و پسر کوچکش معمولاً تنها هستند. کتاب یانگون؛ سفری به برمه شرح گردش‌های روزانۀ دولیل و پسر کوچکش است. روزهایی که در خیابان قدم می‌زدند تا این شهر عجیب را بهتر بشناسند و درکش کنند.

برمه یا میانمار یکی از کشورهای نه‌چندان بزرگ در منطقۀ جنوب شرق آسیاست. این کشور تا اواسط قرن بیستم مستعمرۀ بریتانیا بود و در سال 1948 استقلالش را به دست آورد. اما پس از آن دستخوش تلاطم زیادی شد؛ چند بار کودتا اتفاق افتاد و در بیشتر سال‌ها نظامیان بر آن حکومت می‌کردند. مجموعۀ این اتفاقات باعث شد میانمار همیشه منزوی و بسته باشد و اطلاعات کمی از شرایط آن در دسترس باشد. سفر گی دولیل به برمه در سال 2007 رخ داد؛ پیش از ورود آنگ سان سوچی و خروج نظامیان از قدرت. به همین دلیل در کتاب یانگون؛ سفری به برمه اوضاع کشور همچنان متلاطم است و اتفاقات زیادی رخ می‌دهد. دولیل اما با طنز و تیزبینی خاص خودش به این حوادث نگاه و روایت‌شان می‌کند. کتاب کمیک او گرچه ملهم از تجربیات و خاطراتش بود اما در لایه‌های عمیق‌ترش نوعی مستندنگاری جذاب و بامزه هست. دولیل تلاش می‌کند جایی و مردمی را معرفی کند که خیلی‌ها هنوز با آن آشنایی ندارند.

کتاب یانگون؛ سفری به برمه در قالب مجموعۀ سفرنامۀ مصور به انتشار رسیده و عاطفه احمدی آن را ترجمه کرده است. در زیر می‌توانید مستند کوتاهی که دربارۀ گی دولیل ساخته شده را ببینید:


دربارۀ مجموعۀ سفرنامۀ مصور

سفرنامۀ مصور، مجموعه کتاب‌هایی از گی دولیل، کارتونیست و نویسندۀ کانادایی هستند که سفرهای او به سرزمین‌های مختلف دنیا را روایت می‌کنند. دولیل که روحیه‌ای ماجراجو دارد به شهرهای مهجور، جنگ‌زده یا ازنظرسیاسی بسته سفر کرده و دیده‌ها و مواجهاتش را به صورت کمیک منتشر کرده است. حاصل کار او چنان موفقیت‌آمیز بوده که بیشتر کارهایش در لیست بهترین رمان‌های مصور قرار گرفته است. پیونگ یانگ، شنژن، یانگون و سرزمین مقدس از جمله آثار این نویسنده هستند که نشر اطراف آن‌ها را در این مجموعه به انتشار رسانده است.


دربارۀ نویسندۀ کتاب یانگون؛ سفری به برمه

گی دولیل (Guy Delisle) (متولد 1966) نویسنده، کارتونیست و انیماتور کانادایی است که بیشتر به خاطر رمان‌های مصورش شناخته می‌شود. او که به خاطر کارش به شهرهای مختلف دنیا، از آمریکای شمالی تا اروپا و آسیا و خاورمیانه سفر کرده، تجربیاتش از زندگی در این شهرها را به کتاب‌هایی کمیک تبدیل کرده که با استقبال زیادی روبرو شده‌اند. دولیل تاکنون بیش از 20 عنوان کتاب منتشر کرده است.

مشخصات

نویسنده و تصویرگرگی دولیل
مترجمعاطفه احمدی
ویراستار نیما م. اشرفی
بازبینی نهایی متنامین شیرپور | فاطمه ستوده
قطعرقعی
تعداد صفحه272
مجموعهسفرنامۀ مصور
موضوعکمیک | سفرنامه
شابک‭۹۷۸-۶۲۲-۶۱۹۴-10-5
نوبت چاپاول | 1398

ستایش‌ها و افتخارات

«کتاب تصویرسازی‌هایی ساده و درعین حال زنده دارد و سفرنامه‌ای کلاسیک را با تکه‌هایی غیرمنتظره ترکیب می‌کند.»
نیویورکر
 «[در این کتاب] همه چیز در واقع برای ما مهیاست که هم در نگاهی کوتاه با برمه آشنا شویم و هم از دریچه‌ی تصاویر و کلمات کوتاه کتاب، تفاوت فرهنگ و مردم این کشور را با دیگر نقاط جهان بسنجیم.»

یاسر نوروزی، روزنامۀ شهروند

 

«دولیل هم نگاه خیلی نکته سنجی داره و هم قلمش رو. با ساده ترین خطوط و سطح ها می‌تونه مفاهیم رو به راحتی بیان کنه و اون خنده ی کمیک‌اش رو به سادگی از مخاطب بگیره. به علاوه اینکه معمولا دیالوگ‌های زیادی نداره و کتاب‌های سبکی برای خوندن هستن.»

⭐⭐⭐⭐⭐ Unborn

«سومین سفرنامۀ مصوری بود که از گی دولیل خوندم. خیلی خوبه که نشر اطراف کتابای این نویسنده رو ترجمه و منتشر کرد. امیدوارم سفرنامۀ بیت‌المقدس هم به‌زودی چاپ بشه.
برخلاف دوتا سفر دیگه (پیونگ یانگ و شنژن) که گی دولیل برای شغل خودش سفر کرده بود، توی سفر به برمه با همسر و پسر یک‌ساله‌ش برای ماموریت شغلی همسرش که تو سازمان پزشکان بدون مرز فرانسه کار می‌کنه رفتن و خودش اونجا وقت آزاد زیادی داشت و ماجراجویی‌ها و تجربه‌های زیادی داشته. خیلی جالبه که پسر یک‌ساله‌شون رو هم با خودشون به همچین کشور پر از بیماری و خطرناکی بردن. زوج ماجراجو و ریسک‌پذیری هستند.»

⭐⭐⭐⭐  Nastaran Heydari

«طولانی‌تر،چشم نواز و خنده‌دار تر. تفاوت اصلی این قسمت با قسمت‌های قبل(شنزن-سفری به چین و پیونگ یانگ-سفری به کره‌ی شمالی) حضور همسر و کودک خردسال گی دولیل و خونوادگی بودن گرافیک ناوله. و کمتر از دو جلد قبل به مسائل سیاسی و اقتصادی اون کشور پرداخته شده. طراحی هم پیشرفت چشمگیری داشته. به شدت منتظر خوندن جلد چهارم این مجموعه هستم.»

⭐⭐⭐⭐  محمد حسین دانش پژوه

«من مشتری کمیک‌های این نویسنده هستم. قلم طنزش عالی است ‌و به شهرهایی سفر کرده است که شرایط ویژه و متفاوتی دارند و غالب ما چیزی از آنها نمی‌دانیم. این سفرها بیشتر به واسطهٔ همسرش بوده که عضو پزشکان بدون مرز است و به این مناطق سفر می‌کند.البته نوشته‌ها همه تجربیات شخصی است ؛ بنابراین انتظار انتقادات سیاسی، تحلیل و این قبیل موارد نداشته باشید. با خواندن کتاب کلیاتی لازم و کافی از این شهرها به دست خواهید آورد.
خواندنشان، با تصاویر خیلی زیاد و متن کم، بسیار سریع است و تفریحی عالی است. زود پیش می‌رود و خسته نمی‌کند و این یکی دیگر از نکات مثبت این کتاب‌هاست.
در نهایت، خواندن این کتاب و تمام مجموعهٔ فعلاً چهارجلدی را توصیه می‌کنم.»

⭐⭐⭐⭐  پرستو مقدمی

«بعد از کتاب سرزمین مقدس و پیونگ یانگ، کتاب یانگون سومین کتاب از این نویسنده بوده که خوندم.
این سبک کتاب های کمیک برام جذاب بوده و همین طور اطلاعات خوبی که از نویسنده از سفر به این کشورها میده»

⭐⭐⭐⭐  Faezeh

1 دیدگاه برای یانگون؛ سفری به برمه

  1. Avatar for گروه محتوای سایت

    jakubdd

    فوق العاده بود این کتاب
    هم تصاویرش هم دیدی که به خوتننده میده از اونجا

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 دیدگاه برای یانگون؛ سفری به برمه

  1. Avatar for گروه محتوای سایت

    jakubdd

    فوق العاده بود این کتاب
    هم تصاویرش هم دیدی که به خوتننده میده از اونجا

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *