سه روز به آخر دریا

۹۸,۰۰۰ تومان

سفرنامه شاهزاده‌ خانم قاجاری | به کوشش نازیلا ناظمی

کتاب سه روز به آخر دریا سفرنامۀ شاهزاده خانمی جوان و قاجاری به مکه و عتبات است. این شاهزاده هم نوۀ فتحعلی‌شاه و هم نوادۀ نادرشاه افشار بود و به همسری حاکم مسن و ثروتمند طوس، عمادالملک درآمده بود. جذابیت سفرنامۀ او در این است که در کنار اتفاقات سفر، ریزه‌کاری‌ها و روزمرگی‌ها را هم ثبت کرده و از جزئیاتی گفته که به خواننده امکان می‌دهد تصویر روشن‌تری از آن دوره داشته باشد. این زن باهوش، صریح و جسور ترسی از مناسبات مرسوم دولتمردان نداشت و بی‌پرده هر آنچه را دیده ثبت کرده بود، به همین خاطر نوشته‌هایش وجوه نادیدۀ آن دورۀ تاریخی را به ما نشان می‌دهد. نازیلا ناظمی بر روی نسخۀ خطی این سفرنامه تحقیق و آن را گردآوری کرده است.

 

نسخۀ الکترونیکی این کتاب را می‌توانید از سایت‌های طاقچه، فیدیبو و کتابراه تهیه کنید.
این کتاب را می‌توانید در بخش کنارِکتاب با بسته‌بندی اختصاصی خریداری کنید.

 

 

کتاب سه روز به آخر دریا سفرنامۀ یکی از شاهزادگان زن قاجاری و همسر عمادالملک به مکه و عتبات است. اما این نوشته‌ها را نمی‌توان تنها روایت یک سفر زیارتی دانست، بلکه داستان یک زندگی هم هستند؛ زندگی زنی درباری که لایه‌ای ناپیدا را آشکار می‌کند. نام او را نمی‌دانیم، چون در تمام کتاب هیچ‌وقت او را به نام خطاب نمی‌کنند اما بر اساس نوشتۀ خودش از اصل و نسبش به‌خوبی آگاهیم. او دختر شاهزاده مبارک‌میرزا، نوۀ شاهزاده محمودمیرزا و فتحعلی‌شاه قاجار است و از سمت مادر نوادۀ نادرشاه افشار محسوب می‌شود. زنی است باسواد، آشنا به شعر و ادبیات، هنرمند و قطعاً زیبا؛ چون آوازه‌اش به ناصرالدین‌شاه می‌رسد و در پانزده سالگی به نامزدی شاه درمی‌آید. این نامزدی اما به انجام نمی‌رسد و آن‌طور که خودش می‌نویسد «بغض بزرگان مانع گردیده.» پس از سه سال نامزدی به هم می‌خورد و شاهزاده خانم در سن هجده سالگی به دستور ناصرالدین‌شاه به عقد عمادالملک، حاکم مسن و بسیار ثروتمند و معتبر تون و طبس در می‌آید. پس از چند سال دشمنی‌های زنان دیگر عمادالملک و مرگ دو برادرش و دلتنگی‌ها، شاهزاده خانم را به عزیمت به مکه و عتبات مصمم می‌کند.

گزارش شاهزاده خانم در کتاب سه روز به آخر دریا پر از جزئیات شگفت‌انگیز در مورد زندگی روزمره و مسائل ساده است. این زن نکته‌سنج و ریزبین که کمالاتش زبانزد خاص و عام است، در سال 1265 هجری شمسی از همسرش اجازه می‌گیرد و راهی عربستان و عراق می‌شود. شاهزاده خانم از همان ابتدای سفر، نوشتن را آغاز می‌کند و از مصائب راه و احساسات و افکارش می گوید. قلم او موجز و گزیده است و بر خلاف مردان هم دوره‌اش، اصلاً زیاده‌گویی نمی‌کند. نکتۀ بعدی ارجاع دائم او به اشعار مختلف است که جابه‌جا در متنش از آن‌ها استفاده کرده. موضوعی که نشان از دانش گسترده و عمیق این زن دارد.

کتاب سه روز به آخر دریا برای تاریخ‌پژوهان و محققان هم اثری قابل‌اعتناست، چون اطلاعاتی قابل‌توجه از زیست و زمانۀ خود می‌دهد. اطلاعاتی که این بار از زاویۀ دید یک زن روایت شده است. این کتاب حاصل پژوهشی است که نازیلا ناظمی برای نخستین بار روی نسخۀ خطی این سفرنامه انجام داده است.

گزارش نشست معرفی کتاب سه روز به آخر دریا در شهر کتاب مرکزی را می‌توانید این‌جا بخوانید.


دربارۀ مجموعۀ سفرنامه‌های قدیمی زنان

سفرنامه‌های قدیمی زنان مجموعه کتاب‌هایی از نشر اطراف هستند که به یادداشت‌ها، خاطرات، روایت‌ها و سفرنامه‌های زنان دوران قاجار اختصاص دارند. در هر کتاب از این مجموعه دست‌نوشته‌های یکی از زنان سرشناس قرون پیش گردآوری و تدوین شده است؛ سفری که عموماً از شهرستان به تهران یا به عتبات و قصد زیارت بوده. این مجموعه می‌کوشد هم ادبیات زنانۀ مهجور، نادیده‌ گرفته‌شده یا به حاشیه رانده‌شده را بازخوانی کند و هم تاریخ‌نگاری متفاوتی از تاریخ‌نگاری مردانه و مسلط ارائه دهد. چادر کردیم رفتیم تماشا، سه روز به آخر دریا و خانم! فردا کوچ است عناوین کتاب‌هایی هستند که تاکنون در این سری به چاپ رسیده‌اند.

مشخصات

گردآورندهنازیلا ناظمی
ویراستارزهره ترابی
طراح جلدهدی آیت
قطعجیبی
تعداد صفحه150
مجموعهسفرنامه‌های قدیمی زنان
موضوعتاریخی | سفرنامه
شابک‭۹۷۸-۶۲۲-۶۱۹۴-۱۱-۲‬
نوبت چاپدوازدهم | 1403

فهرست

نسب نامه و اذن حضرت والا | 21-26

فصل اول: بی تماشا نبود | 27-48

فصل دوم: قطعه‌ای از جهنم | 49-78

فصل سوم: عمارت روی ناف حوا است | 79-94

فصل چهارم: نه صدای شتری و نه تعال عربی | 95-119

حاشیۀ ابوالقاسم عماد الممالک بر سفرنامۀ شاهزاده خانم | 120-141

ستایش‌ها و افتخارات

«این نوشته ها برای زنان باسواد درباری مجالی برای بروز احساسات و اندیشه‌های پنهان بدون شرح و نگرانی بوده است. آنان در بیان حوادث سفر چنان دقیق‌اند که مخاطب گمان می‌کند لحظه به لحظه در سفر همراهشان بوده است.»

مهرنوش محتشمی، سایت رادیو فرهنگ

«اگر تجربۀ سفر زیارتی از چشم یک زن اشرافی قاجاری برای‌تان جذاب است، سه روز به آخر دریا را بخوانید… اگر به چشم یک منبع تاریخی به این سفرنامه نگاه کنیم، با دریایی از نکات تاریخی جالب توجه رو­به‎­رو می‌شویم. از جملۀ آن‌ها می­‎توان به جایگاه و نحوۀ زیست زنان اشرافی در آن دوران، مشکلات و خطرات سفر، ابزار رایج سفر، سوغاتی‌های هر شهر و منطقه، راه‌ها و مسائل سفر، غذاها، فضاهای معماری، وضعیت شهرها و مسائل زنان آن دوره آشنا شد.»

کامیار صلواتی، مجلۀ آوانگارد

«کتاب حاضر تنها یک سفرنامه نیست که از دل کتابخانه بیرون کشیده و با تصحیح به مخاطب عرضه شده باشد،‌ بلکه روایتگر حرف‌های ناگفته‌ای از زندگی زنان ایرانی در دوره‌ای است که زنان کمتر مجال بروز و ظهور داشتند؛ وجهی پنهان از زندگی زنان ایرانی در طول تاریخ.»

تسنیم

 

«چقدر زبیا و دلنشین!
اینقدر دلچسب و خودمونی نوشته شده که احساس میکنم این شاهزاده خانم یکی از دوستای قدیمی منه.
چقدر فرهیخته و عاقل و خوش ذوق بودند ایشون.
اصلا توقع نداشتم یه خانم توی زمان قاجار یه سفرنامه به این شیرینی نوشته باشه.»

⭐⭐⭐⭐⭐  عَلِیْرِضَآ

«فوق‌العاده است، بسی لذت بردم از خواندنش. حیف کوتاه بود و زود تمام شد.»

⭐⭐⭐⭐⭐  Fahime

«کتاب جالبی بود برای آشنایی با سختی های سفر در زمان قاجار و آداب و رسوم مردم در آن زمان.»

Mahtabshima  ⭐⭐⭐⭐

«روایت خوشمزه و خوش‌خوان.»

⭐⭐⭐⭐  Mahtabshima

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “سه روز به آخر دریا”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “سه روز به آخر دریا”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *