15

رها و ناهشیار می‌نویسم

قیمت اصلی ۲۶۴,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۲۲۴,۴۰۰ تومان است.

ادر لارا | الهام شوشتری‌زاده

اَدِر لارا در کتاب رها و ناهشیار مینویسم، سعی می‌کند تمام اصول نوشتن، ویرایش و حتی انتشار جستار شخصی و خاطره‌پردازی را به خوانندگان بیاموزد، گرچه در تمام کتاب غافل نیست که نمی‌شود قالب سفت‌وسختی برای جستار تعریف کرد و جستار، در نهایت، طفلی گریزپا و بازیگوش باقی می‌مانَد. او در این کتاب فرایند طولانی و اغلب دشوارِ انتقال افکار درهم و آشفتۀ نویسنده از ذهن به کاغذ و از کاغذ به دست خواننده را روشن، دقیق و گام‌‌به‌گام توضیح می‌دهد و با مثال‌ها و تمرین‌هایی مفید، راه‌هایی برای تقویت مهارت نوشتن از خود، پیش پای خواننده می‌گذارد.

 

نسخۀ الکترونیکی این کتاب را می‌توانید از سایت‌های طاقچه و فیدیبو تهیه کنید.

 

دانلود PDF بخش‌هایی از کتاب رها و ناهشیار می نویسم

جستار یکی از ژانر به نسبت نوظهور غیرداستانی است که امروزه طرفداران خیلی زیادی پیدا کرده. خلاقیت و تنوع زیرژانرهای جستار از جمله دلایلی هستند که باعث شده‌اند خیلی‌ها به این سبک گرایش پیدا کنند و دوست داشته باشند در قالب آن بنویسند. اَدِر لارا در کتاب رها و ناهشیار می‌نویسم تلاش می‌کند خوانندۀ جستاردوست را با اصول و قواعد جستارنویسی آشنا کند. جستارنویسی به سفری اکتشافی شبیه است و نویسندۀ آن در مسیر این سفر، می‌کوشد راهی برای همساز کردن ناهمسازها بیابد و از دل تضادها به تشابه‌ها برسد. لارا نشان به ما نشان می‌دهد که برای نوشتن در این قالب چطور باید جست‌وخیز بازیگوشانۀ ذهن را به شکلی معنادار و فهم‌پذیر روی کاغذ بیاوریم و تکه‌پاره‌های پراکنده را کنار هم بچینیم تا الگوی کلی حاکم بر آن‌ها را بیابیم یا با ابزار کلمه، نظمی بر آن‌ها حاکم کنیم.

ادر لارا، جستارنویس، خاطره‌پرداز و مربیِ نویسندگی، در کتاب رها و ناهشیار مینویسم، سعی می‌کند تکنیک‌های نوشتن، ویرایش و انتشار جستار را با مثال‌ها و تمرین‌هایی متعدد بیاموزد و این مهارت را در ما تقویت کند. او مطالب کتابش را در قالب پنج بخش اصلی سازماندهی کرده: در دو بخش اول، لارا از اهمیت و فایدۀ نوشتن قصه‌های خود می‌گوید و شرح می‌دهد که چرا نویسنده‌ای که می‌خواهد از خودش بنویسد باید با قواعد حرفه‌ای و فوت‌وفن نویسندگی آشنا باشد تا بتواند میان تجربه‌های شخصی خود و تجربه‌های دیگران پیوندی برقرار کند. او در ادامه خواننده را با عناصر و ارکان جستار موفق و شیوۀ بهره‌گیری از این عناصر برای خلق اثری متمایز و خواندنی آشنا می‌کند.

ادر لارا در بخش سوم کتاب رها و ناهشیار مینویسم شگردها و شیوه‌های سودمند جستارنویسی و خاطره‌پردازی را به خواننده می‌آموزد. لارا به خواننده یاد می‌دهد که چطور خلق‌وخوی خاص شخصیت‌های قصۀ زندگی‌اش را بازنمایی کند، تصاویری دقیق و سرشار از جزئیات پیش چشم خواننده بگذارد و بر مشکل رایج نویسندگانِ تازه‌کار رها شود. او در بخش بعدی کتاب بر خاطره‌پردازی متمرکز می‌شود و از ضرورت طرح‌ریزی برای خاطره‌پردازی می‌گوید و راهنمایی‌هایی عرضه می‌کند. لارا در بخش پایانی کتاب هم می‌کوشد خوانندۀ تازه‌کار را با پیچیدگی‌های صنعت نشر و مسیر انتشار اثر (چه انتشار جستار شخصی در نشریه‌ها و مطبوعات و چه انتشار خاطره‌پردازی‌ در قالب کتاب) آشنا کند، او را برای واکنش مناسب به پاسخ‌های مثبت و منفی احتمالی ویراستاران و ناشران آماده کند.

کتاب رها و ناهشیار مینویسم در قالب مجموعۀ جستار روایی نشر اطراف منتشر شده و الهام شوشتری زاده آن را ترجمه کرده است. سه جستار از این کتاب در بی‌کاغذ اطراف منتشر شده که در صورت تمایل می‌توانید آن‌ها را مطالعه کنید:«بازگویی لحظه‌ی تغییر»، «عناصر و ساختار جستار» و «هنر توضیح شهود».


دربارۀ مجموعۀ جستار روایی

مجموعۀ جستار روایی نشر اطراف، بر روی ژانر ادبی جستار متمرکز می‌شود و می‌کوشد ناداستان‌هایی که شکل و فرم روایی‌تری دارند را معرفی کند. در این مجموعه، روایت‌هایی از نویسندگان سرتاسر دنیا -از آمریکای شمالی تا اروپای شرقی- گردآوری شده که به مضامین انسانی مختلفی اشاره می‌کنند. مضامین و موضوعاتی که ظاهری شخصی دارند ولی ماهیت‌شان جهان‌شمول و برای همه قابل‌فهم است؛ از ادبیات و وطن گرفته تا انزوا و پرسه‌زنی.

این مجموعه در دو سری منتشر شده: سری اول شامل 8 کتاب این هم مثالی دیگر (دیوید فاستر والاس)، اگر به خودم برگردم (والریا لوئیزلی)، البته که عصبانی هستم (دوبراوکا اوگرشیچ)، درد که کسی را نمی‌کشد (جاناتان فرنزن)، هیچ چیز آن‌جا نیست (انی دیلارد)، ماجرا فقط این نبود (زیدی اسمیت)، اگر حافظه یاری کند (جوزف برودسکی) و فقط روزهایی که می‌نویسم (آرتور کریستال) است.

از سری دوم هم تاکنون مجموعه جستارهای نقشه‌هایی برای گم شدن (ربکا سولنیت)، دیدار اتفاقی با دوست خیالی (آدام گاپنیک)، به خاطره اعتمادی نیست (الیزا گبرت) و آخرین اغواگری زمین (مارینا تسوِتایوا) به انتشار رسیده است.


دربارۀ نویسندۀ کتاب رها و ناهشیار می‌نویسم

ادر لارا (Adair Lara) (متولد 1952) نویسنده و ژورنالیست آمریکایی است که تا کنون برندۀ چندین جایزۀ روزنامه‌نگاری مثل جایزۀ اسوشیتد پرس و انجمن ملی ستون‌نویسان روزنامه شده. او سال‌ها در سان فرانسیسکو کرونیکل قلم زده و بیش از ده کتاب منتشر کرده که اکثرشان با استقبال خیلی خوبی از سوی منتقدین و خوانندگان مواجه شده‌اند. به زمین خوش‌آمدی مامان، می‌دانی که نویسنده‌ای وقتی…، و خاطرات مامان‌بزرگ عنوانین برخی از آثار او هستند.

مشخصات

نویسندهادر لارا
مترجمالهام شوشتری‌زاده
بازبینی نهایی متنزهره ترابی
صفحه‌آراییجواد آیت
طراح جلدحمید قدسی
قطعرقعی
تعداد صفحه352
مجموعهجستار روایی
موضوعجستارنویسی
شابک۹۷۸-622-6194-56-3
نوبت چاپهفتم | 1402

فهرست

بخش اول: نوشتن قصۀ خود | 20-29
شخصی‌ترین‌ چیزها عمومی‌ترین چیزها هستند
قلب گرم، چشم سرد

بخش دوم: جستار شخصی | 36-76
عناصر جستار موفق
کوتاه نگهش دارید
پرسشی که جستارتان را پیش می‌بَرد
درباره‌ی لحظه‌ی تغییر بنویسید
جستار را بسازید
طرح کلی جستار را مشخص کنید
شهودتان را بنویسید
چه دیدگاهی دارید؟
موضوع دارید اما دیدگاه‌ هم دارید؟
چگونه دیدگاه‌ پیدا کنیم؟
چگونه از تله استفاده کنیم

بخش سوم: شگردها و تمرین‌های جستارنویسی و خاطره‌پردازی | 77-184
لحن
آیا بامزه‌اید؟
دسته‌گل به آب بدهید
مراقب لحن‌ باشید
یافتن صدای خود: صدا صدای خودتان است؟
تصویر
از حواس پنج‌گانه استفاده کنید
تصاویری با جزئیات ریز بسازید
ضرورت ترسناک چشم‌اندازِ احساسیِ درونی
خودت را به نوشتن وادار
قطعه‌ی الف (ماتحت‌تان) را روی قطعه‌ی ب (صندلی) بگذارید
هر روز بنویسید
وقت نوشتن ندارید؟ این هم سعادتی‌ است
سطح استانداردهایتان را پایین بیاورید
همکاری با نویسندگان دیگر
هم‌نویس‌ها چگونه شما را به نوشتن وامی‌دارند
راه و رسم هم‌نویسی
کلاس بروید
عضو گروه شوید
راه و رسم بازخورد دادن
راه و رسمِ بازخورد گرفتن
بازبینی بازنویسیِ اثر
از پیش‌نویس فاصله بگیرید
شروع متن را اصلاح کنید
پایان متن را اصلاح کنید
کل متن را اصلاح کنید
جمله‌ها را اصلاح کنید
چطور بفهمیم کار به پایان رسیده است؟

بخش چهارم: خاطره‌پردازی | 185-258
طرح‌ریزی برای خاطره‌پردازی
آیا ایده‌ی شما خوب است؟
از صدای ژرف‌اندیش کمک بگیرید
تحقیق کنید
مواد خام‌تان را سازمان‌دهی کنید
پیش‌نویسِ اکتشافی بنویسید
نگه‌داشتنی‌ها، دورریختنی‌ها
مقصود و موانع سر راه را بشناسید
رخدادهای کلیدی را مشخص کنید
ترسیم قوس روایی
قوس روایی را تقویت کنید
چرا اسمش را ناداستانِ خلاقانه گذاشته‌ایم؟
ویراستار استخدام کنید
به ساختارهای نامتعارف فکر کنید
روایتگری و صحنه‌پردازی
استفاده از روایتگری
نوشتن صحنه‌های گیرا
به مادرتان جان بدهید
از دیالوگ استفاده کنید

بخش پنجم: انتشار اثر | 259-326
حرف‌هایی درباره‌ی پول
یافتن بازار
چطور ناشر را مجذوب کنید
درباره‌ی حق و حقوق
ارسال اثر
با پاسخ منفی چگونه برخورد کنیم
با پذیرش اثر چگونه برخورد کنیم
نوشته‌هایتان را منتشر کنید
انتشار خاطره‌پردازی
کارگزار ادبی پیدا کنید
درباره‌ی نامه‌ی درخواست همکاری، وسواس به خرج دهید
نوشتن طرح پیشنهادی
شغل جدید: تبلیغات برای کتاب
آیا خوب است کتاب‌تان را خودتان منتشر کنید؟
اگر مادرم کتابم را بخواند چه؟
گزینه‌های پیشِ رو
یادداشت پایانی

ستایش‌ها و افتخارات

«کتابی بسیار هوشمندانه، زیرکانه و بی‌نهایت سرگرم‌کننده»

آن لموت، نویسنده و جستارنویس آمریکایی

 

«خواندن این کتاب برای یاد گرفتن جستارنویسی، مثل این است که بخواهی با خواندن یک کتاب عکاس شوی، جراحی کنی یا یک هواپیما را برانی!
جستارنویسی هم مثل خیلی از مهارت‌ها نیازمند یادگیری از طریق تجربه کردن است که اگر در این مسیر یک راهنمای آگاه هم کنارت باشد، به بیراهه نمی‌روی و رشد می‌کنی.»

⭐⭐⭐⭐⭐ Sara

«شاید این جمله خیلی کلیشه‌ای به نظر بیاید اما مطمئنم که بعد از خواندن این کتاب، می‌توانم بهتر بنویسم.»

⭐⭐⭐⭐⭐  Sepehr Omidvaar

«بهترین کتابی که در سال گذشته خوندم. باید جرعه خوند و ازش‌لذت برد. محتوای کاربردی، مثال‌های خوب، تمرین‌های عالی و در نهایت ترجمه روون از ویژگی‌های مثبت کتابه. خوندن چندباره‌ش به کسایی پیشنهاد می‌شه که علاقه دارن روایت و جستار بنویسن.»

⭐⭐⭐⭐⭐  Fasadat

«برای شروع به یادگیری جستارنویسی بنظرم کتاب خیلی خوبی هست . کاربردی با لحن طنز خوشایندی که خواندن کتاب رو براتون شیرین می‌کنه.»

⭐⭐⭐⭐⭐  مرجان رنجبر

«کتابی مفید و کاربردی برای راحت نوشتن. بیان طنز گونه نویسنده کتاب را جذاب تر کرده است. تمرینهایی برای هر بخش در نظر گرفته شده است که سبب تثبیت مطالب میگردد.»

⭐⭐⭐⭐⭐  سمیه بینا

«زبانش ساده و روونه. برای اون وقت‌هایی که ساعت‌ها می‌شینی جلو سیستم و زل می‌زنی به کلمه‌ها و مغزت قفل می‌کنه، راه کارهای خیلی خوبی داره. بهترین کتابی بود که در حوزه جستار نویسی خوندم و ازش یاد گرفتم.»

⭐⭐⭐⭐⭐  باران نویریان

«بسیار روان و خوش خوان و سرشار از جزئیات و تمرین ها برای جستارنویسی. ممنون از نشر اطراف.»

⭐⭐⭐⭐  ف کهن پور

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “رها و ناهشیار می‌نویسم”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “رها و ناهشیار می‌نویسم”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *