روایت مصور داستان فوتبالیست‌ها

۱۹۷,۰۰۰ تومان

(چاپ پنجم)

نویسنده: دیوید اسکوایرز

مترجمان: شیرین سادات‌صفوی و محمود حاج‌زمان

دیوید اسکوایرز برای روزنامه‌ی گاردین می‌کِشد و می‌نویسد. استرالیایی ‌است ولی طنز او را باید بریتانیایی دانست. طنزی بیشتر مبتنی بر کلام و چندلایه که به قول زیدی اسمیت، نویسنده‌ی معاصر بریتانیایی، ساختاری مثل کوهِ یخ دارد و «رضایت عمیق‌تر زیر آب است و لایه‌ی اولیه‌ی لذت هر جوکی کمترین بخش آن». اسکوایرز در مجموعه‌ی دوجلدی تاریخ مصور فوتبال به شکلی خلاقانه و دوست‌داشتنی از ترکیب متن و کمیک برای روایت اتفاقات استفاده کرده است. در جلد اول این مجموعه، او نود پاره‌ی مختلف از تاریخ فوتبال ـــ از دوران باستان تا به امروز ـــ را انتخاب کرده و در جلد دوم هم به سراغ زندگی مشاهیر فوتبال رفته است. تازگی نگاه اسکوایرز و شوخی‌های تیز و جاندارش با همه‌ی اتفاقات فوتبالی و پرداختن به حاشیه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی این ورزش پرطرفدار، این مجموعه ‌را برای هر مخاطبی ــ چه فوتبالی و چه غیر فوتبالی ــ خواندنی کرده است.

 

نسخه الکترونیکی این کتاب را می‌توانید از سایت طاقچه و فیدیبو  تهیه کنید

روایت مصور داستان فوتبالیستهاوقتی مشغول تألیف کتاب داستان فوتبالیست‌ها بودم، متوجه شدم آن‌قدر فوتبالیست با زندگی حرفه‌ای و جذاب وجود دارد که فرصت برای پرداختن به تمام آن‌ها در آن کتاب نیست. پس این‌جا، با مجموعه کمیکی از‌ افرادی که بخشی از فرهنگ فوتبال شده‌اند به همراه آن‌هایی که کم و بیش از یاد رفته‌اند،به آن‌ها پرداختم.

مجموعه‌هایی از این دست یک خاصیت مشخص دارند و آن این‌که انتخاب سوژه برایشان خیلی سخت است. سعی کردم تا جای ممکن بین افرادی از باشگاه‌ها و ملیت‌های مختلف تعادل برقرار کنم. بعضی افراد را نمی‌شد از قلم انداخت: مارادونا، پله، جرج بست، توماس برولین. بعضی دیگر به دلیل شخصیت ویژه‌شان یا خدمات‌شان به فوتبال، باید حتماً ذکر می‌شدند. بیشتر افراد به این دلیل انتخاب شدند که برای من جالب بودند و آن‌قدر پتانسیل داشتند که کمیکی از آن‌ها کشیده شود. در نهایت بعضی‌ها هم انتخاب نشدند. اگر فوتبالیست مورد‌علاقه‌ی شما در این کتاب نیست به این حقیقت دل خوش کنید که شاید در کتاب بعدی ظاهر شود و البته بدانید تا آن موقع، احتمالاً آن‌قدر سن‌تان بالا رفته که دیگر نمی‌توانید پوستر آن فوتبالیست را به دیوار اتاق‌تان بزنید. در واقع ماجرا را به شکل یک تجربه‌ی رشد شخصی نگاه کنید. قابل شما را ندارد.

دانلود فایل یادداشت دبیر مجموعه، فهرست و مقدمه‌ی نویسنده‌ی کتاب روایت مصور داستان فوتبالیست‌ها

گفت‌وگو با دیوید اسکوایرز، تصویرساز مشهور روزنامه‌ی گاردین و نویسنده‌ی کتاب روایت مصور داستان فوتبالیست‌ها را می‌توانید در این‌جا  مشاهده کنید.

بخشی از کتاب روایت مصور داستان فوتبالیست‌ها را می‌توانید از این‌جا دانلود و مطالعه کنید.

از نکات مثبت و جالب توجه این کتاب، نثر روان و ساده‌ای است که مخاطب را با خود همراه کرده و با وجود جنبه سرگرم کننده‌اش اطلاعات تازه‌ای را در اختیار او قرار می‌دهد… جای خالی اثری سرگرم کننده همراه با تصاویری جالب و مفهومی که بتواند مخاطبان غیرتخصصی را نیز با خود همراه کند در بازار احساس می‌شد و به نظر می‌رسد که این کتاب توانسته باشد تا حدودی این خلا را پر کند… ترجمه آثار با چنین ویژگی‌هایی می‌تواند فتح بابی در زمینه ترجمه و نوشتن آثاری در حوزه فوتبال با محوریت طنز و کمیک باشد، اتفاقی حتی می توان آن را متمرکز بر زندگینامه فوتبالیست‌های مطرح ایرانی که کم هم نیستند رقم زد.

مهدی درستی، خبرآنلاین

این کتاب در مورد حدود ۷۰ فوتبالیست مطرح نوشته شده است، از علت شهرتشان، از چیزهایی که به فوتبال مدرن اضافه کرده اند، از لحظات مهم حرفه‌ایشان و حتی حواشی عجیب و گاها منفی زندگی آن‌ها که باعث شده این کتاب رنگ طنز بگیرد، طنزی که گفتم از جنس کتاب چنین کنند بزرگان است… من به شخصه از جام ملت‌های آسیای ۹۶ و جام جهانی ۹۸ همه فوتبال‌ها را خیلی جدی دنبال می‌کنم، هم اخبارش هم حواشی‌اش را، حتی بخش عمده‌ای از ویکی‌پدیا گردی‌ام فوتبالی است. اما باید اعتراف کنم که نزدیک به نیمی از آنچه در این کتاب خواندم برایم تازگی داشت و خواندن آنچه پیش از آن هم می‌دانستم برایم جذاب بود. چون شیوه نگارشش را دوست داشتم.

زندگی آدم‌های مشهور همیشه جالب توجه است. هم برای الگوبرداری برای موفقیت، هم برای خاموش کردن آتش کنجکاوی و فضولی. فوتبال بدون حاشیه یعنی پیتزای بدون قارچ. دیوید اسکوایرز هم این مسئله را دقیق می‌داند و سراغ حاشیه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی این ورزش پرطرفدار هم رفته است. یعنی اگر خیلی هم کشته مرده‌ی فوتبال نباشید بازهم از خواندن این کتاب لذت خواهید برد.

افروز جهاندیده

‌غول‌ها، ضدقهرمان‌ها، مدافعان، مهاجمان، پیشروها و اسطوره‌های پرستش‌شده‌ی دنیای فوتبال را در این کتاب بخوانید. جای آن‌ها در دنیای باشکوه قهرمان‌های کمیک‌استریپ خالی بود؛ کنار بتمن، سوپرمن و اسپایدرمن. 
سمیرا رستگارپور، گروه سنجاق‌قفلی
کتاب چنین کنند بزرگان(ترجمه نجف دریابندی) را خواندید؟ اگر آن کتاب بجای کلوئوپاترا، اسکندر و نرون می‌خواست در مورد فوتبالیست‌ها بنویسد می‌شد این کتاب

چرا توصیه می‌کنم کتاب‌های فوتبالی نشر اطراف را بخوانید: ‌
۱-۱) نکته‌ی اول یک نکته‌ی کلی در مورد همه‌ی کتاب‌های این انتشاراته؛ کتاب‌هایی که دقت در جزئیات اونا، نشان می‌ده آدمایی خوره‌ی کتاب اونا رو منتشر می‌کنند؛
۲-۱) صفحه‌بندی خوب، فونت مناسب، جلدهای تر و تمیز، کاغذ خوب و خلاصه همه‌ی چیزایی که خواننده رو سر ذوق می‌آره.
۲) دو تا کتاب فرمت مشابهی دارن؛ یک متن کوتاه در مورد هر سوژه و بعد یک کمیک استریپ در موردش. متن‌ها علی‌رغم کوتاه بودن، اطلاعات مفیدی از هر سوژه (اتفاق تاریخی یا شخص) به شما می‌ده که بعضی از اونا برای خوره‌های فوتبال هم می‌تونه تازگی داشته باشه.
۳) ترجمه‌ی کتاب خوش‌خوان و روونه و خیلی بهتر از خیلی از کتاب‌های فوتبالی تو بازاره. البته شاید بشه یه جمله‌هایی رو بهتر کرد یا یه سری از اسامی رو درست‌تر نوشت اما در مجموع ترجمه‌ی قابل قبولی داره.
۴) کمیک استریپ‌های کتاب جذاب و پر از جزئیات هستن؛ مثلا در فصلی مربوط به جام جهانی ۱۹۸۶، حتی اون شمسه‌های بالای ورزشگاه که سایه‌شون تو زمین می‌افتاد هم کشیده. از این جزئیات جالب زیاد داره.
۵) نویسنده‌ی کتاب انگلیسیه و با توجه به اینکه لحن کلی کتاب، حالت طنزآلود داره، عجیب نیست که یه سری از ارجاعات برای خواننده‌ی ایرانی قابل فهم نباشه. اما برای اونایی که دنبال دونستن جزئیات بیشتر از فوتبال انگلیس هستن می‌تونه سوژه‌هایی برای پیدا کردن مطالب جدید باشه.

Behnam Jafarzadeh ‏

برای بچگک این دوتا کتابای فوتبالی نشر اطراف رو خریدم و منتظرم امتحاناش تموم بشه به‌ش بدم، چون اگه الان ببیندشون دیگه طاقت درس خوندن نخواهد داشت. خودم دارم از اشتیاق دیدن واکنشش به کتابا می‌میرم ولی.

Elle

من کتاب داستان فوتبال رو از این انتشارات و همین نویسنده خریداری کرده بودم و واقعا لذت بردم از خوندنش ، خیلی خیلی عالی و جذاب هم برای فوتبالی ها و هم غیر فوتبالی ها ، قلم طنز و زیبا خیلی کتاب رو خاص کرده و مصور بودنش هم باعت بهتر شدنش شده. من کتاب های فوتبالی زیادی خواندم ولی این یکی فرق داره ، خیلی منتظر بودم موجود بشه.

مشخصات

مشخصات کتابمشخصات فیزیکی
نویسندهدیوید اسکوایرزقطع۲۳۵×۱۵۰ م‌م.
ترجمهشیرین سادات‌صفوی – محمود حاج‌زمانتعداد صفحات۱۹۷ص.
ویرایشسیداحسان عمادی – امین شیرپورنوع جلدنرم
مدیر فنیمحمدرضا لری‌چینوع کاغذبالک ۶۰ گرم
صفحه‌آراییعلیرضا کیوانوزن
طراح جلددیوید اسکوایرز
لوگوتایپمحمدرضا دوست‌محمدی
فروستروایت مصور – ۲
موضوعفوتبال – تاریخ – کمیک‌استریپ
شابک۹۷۸-۶۲۲-۹۹۲۲۴-۴-۶
نوبت چاپپنجم، ۱۳۹۸، ۱۰۰۰ نسخه
مجموع تیراژ چاپ‌های قبلی۴۰۰۰ نسخه
نسخه‌ی دیجیتال
صفحه در فیپاhttp://opac.nlai.ir/opac-prod/bibliographic/5208469

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “روایت مصور داستان فوتبالیست‌ها”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “روایت مصور داستان فوتبالیست‌ها”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *