هیچ چیز آن‌جا نیست

( 1 نظر مشتری ) (دیدگاه کاربر 1)

۱۱۵,۰۰۰ تومان

هیچ چیز آن‌جا نیست؛ پنج جستار درباره‌ی صداهایی که از طبیعت نمی‌شنویم (چاپ ششم)

نویسنده: انی دیلارد

مترجم: محمد ملاعباسی

جستارهای انی دیلارد ما را به مکث در برابر جهان شگفت‌انگیز دعوت می‌کنند. دیلارد پدیده‌های طبیعی را توصیف می‌کند، نه با توضیح جزئیات یا پیچیدگی‌های علمی، بلکه از راه مواجهه با تجربه‌ی درونی و حسی طبیعت، تجربه‌ی حیرت در برابر واقعیتی بیرونی که درون ما را هدف می‌گیرد؛ تجربه‌ی سکوتی که هیاهوی زندگی روزمره را در خود فرو می‌برد. درباره‌ی قطب جنوب یا کسوف یا فقط یک سنگ کوچک می‌نویسد اما آنچه اهمیت دارد خودِ این اتفاقات نیستند، رویارویی ما با تجربه‌ای عظیم، خضوع‌آور و یگانه است که انتظار نداریم در یک جستار نصیب‌مان شود. دیلارد به دلِ اقیانوسی بی‌انتها می‌زند و ماهی‌های لغزانی را به دست ما می‌دهد که از چنگ می‌گریزند و فقط ادبیات می‌تواند کاری کند که آن‌ها را لمس کنیم.

 

نسخه الکترونیکی این کتاب را می‌توانید از سایت طاقچه ، فیدیبو و کتابراه تهیه کنید

در کتاب هیچ چیز آن‌جا نیست سراغ انی دیلارد رفتیم که شهرتش را مدیون نثر رواییِ کم‌نظیرش در متون داستانی و غیرداستانی است. او سابقه‌ی بیش از بیست سال تدریس دانشگاهی دارد و تا امروز موفق به کسب جوایز معتبر فراوانی مانند جایزه‌ی پولیتزر شده است. در کتاب پیش رو جستارهایی از کتاب‌های علی‌الحساب ـــــ برنده‌ی جایزه‌ی هنر جستارنویسی ــــــ زائر نهر تینکر و آموزش مکالمه به سنگ برگزیده‌ایم. نوشته‌های دیلارد با هر مضمونی که باشند فراخوانی برای همراهی با نویسنده در خیال‌پردازی و تفکرند. در نوشته‌‌های او توصیف و حس‌آمیزی به خدمت روایت درآمده‌‌اند تا سهم حضور و کنش‌گری مخاطب در متن را افزایش دهند. جستارهای دیلارد بی‌هیاهو و آرام، توفانی از پرسش‌هایی بنیادین در ذهن خواننده به پا می‌کنند که بسیاری از دغدغه‌های روزمره‌‌ی ما را در خود می‌بلعد: آیا جهل واقعاً موهبتی الهی است؟ آیا ماهی‌ها و پروانه‌ها و قورباغه‌ها که آگاهی انسانی ندارند از ما خوش‌ترند؟ آیا چنان درگیر مستند کردن زندگی‌مان شده‌ایم که خود را از تجربه‌ی واقعی آن محروم کرده‌ایم؟ آیا به‌رغم ماهیت خشن، بی‌معنی و بی‌رحم طبیعت، مشاهده‌ی جدی و تجربه‌ی بلافصل آن، حقایقی عمیق‌تر درباره‌ی زیبایی، معنویت، مرگ و مفهوم زندگی را برای ما به ارمغان می‌آورد؟

دانلود فایل معرفی نویسنده، فهرست، پیشگفتار و سخن مترجم کتاب هیچ چیز آنجا نیست

یکی از جستارهای کتاب هیچ چیز آن‌جا نیست را می‌توانید از این‌جا دانلود و مطالعه کنید.

کتاب هیچ چیز آن‌جا نیست از زبان فاطمه کاشفی، مدیر شهر کتاب دانشگاه، در اپیزود بیست‌وهفت رادیو جولون

چشم و گوش‌مان را باز می کند و صداهایی از طبیعت را توی چشم و گوش‌مان فرو می کند.  با طرز بیان و روایت فوق العاده جذاب، عمیق و خواندنی اش، توجه ما را به چیزهایی جلب می کند که تا کنون نمی‌دیده ایم، یا به آن‌ها بی‌توجه بوده‌ایم… انی دیلارد  در این کتاب چشم بینا و گوش شنوای جهان اطرافش است. در کنار بیان این مشاهدات خاص، گریزی به اسناد و تاریخ در مواردی که لازم است نیز دارد. که روایت را از داستان و ناداستان به سمت جستار سوق بدهد.
انقدر در این دنیای ساختگی خودمان غرق شده ایم که صدایی جز هیاهوی خالی از سکوت ماشین ها را نمی شنویم. آنقدر خودمان را زیر نور چراغ ها بیدار نگاه داشته ایم که خورشید را از یاد برده ایم. انقدر شب هایمان با نور های مصنوعی روشن بوده که لذت تجربه شب تاریکِ تاریکی که تنها نور مهتاب آن را روشن می کند را از یاد برده ایم. اغلب یادمان می رود که در کنار درختی که در پیاده روی خیابان است، درست بالای سرمان، پرنده ای لانه ساخته.
دیگر صداهای طبیعت را نمی شنویم. صدای چیزها را. صدای پرنده ها، صدای حشرات، صدای باد وقتی که میان شاخه های درختان می پیچد و برگ ها را به هم می زند، صدای افتادن برگ از درخت… مدت زیادی گذشته از زمانی که دیگر موسیقی طبیعت را نمی شنویم. حتی سکوت را هم دیگر نمی شنویم.
“هیچ چیز آنجا نیست” ، 5 جستار است درباره همين ها. مجموعه ای راهکار و توصیه نیست، بلکه شاید دعوتی باشد برای سهراب وار نگاه کردن به زندگی،برای بهتر دیدن و شنیدن.
هنوز هم که هنوزه باور نمی‌کنم که چیزی این چنین ویژه خونده باشم؛ مقدار شگفتیم از جستارها و لمس سکوت متن‌ها، به اندازه‌ای بود که موقع خوندن دوتا از اون‌ها «سفر اکتشافی به قطب» و «کسوف کامل»، اشک می‌ریختم و حس می‌کردم که خودم به جای نویسنده در اون تجارب حضور داشته‌ام. این جور متن‌ها در درونم تکاپو و شور عجیبی به وجود میاره؛ من رو از جهان پرهیاهو جدا می‌کنه و راه چاره‌ی «مشاهده و سکوت» رو جلوی پام می‌ذاره؛ آخ که چه قدر زیبایی و لطافت درون کلمات این کتاب نهفته بود.
دیلارد می‌خواهد بداند پس پشت این تقلاهای انسانی چیست، چیزی فراتر یا ژرف‌تر از تبدیل شدن به آن چیزی که فرهنگ پیش می‌نهد و تحمیل می‌کند، فرای جان کندن برای جایگاه و منصب… چیزی شبیه به تلاشی نیمه‌شخصی برای یافتن معنایی برای هستی. بدین منظور خودش را از خواب مصنوعی که جهان را فرا گرفته بیدار می‌کند و می‌هجرد؛ به کلیسا، به قطب، به طبیعت، به جزیره‌ای دورافتاده و فقط یک چیز می‌یابد: هیچ‌چیز.

مشخصات

مشخصات کتابمشخصات فیزیکی
نویسندهانی دیلاردقطع۱۲۵x۱۹۵ میلی‌متر
مترجممحمد ملاعباسیتعداد صفحات۱۲۸ ص.
ویراستارامین شیرپورنوع جلدنرم
بازبینی نهایی متنفاطمه ستودهنوع کاغذبالک ۶۰گرم
دبیر مجموعهمعین فرخی
طراح جلدمحمدرضا دوست‌محمدی
دبیر فنیمحمدرضا لری‌چی
موضوعجستارهای آمریکایی
شابک۹۷۸-۶۲۲-۶۱۹۴-۱۶-۷
نوبت چاپششم، ۱۳۹۸، ۵۰۰ نسخه
مجموع تیراژ چاپ‌های قبلی۲۵۰۰
نسخه‌ی دیجیتال
صفحه در فیپاhttp://opac.nlai.ir/opac-prod/bibliographic/5539668

فهرست کتاب

سخن مترجم | خیال‌ورزی در عصر یک روز تعطیل
زندگی همین است | کسی همه‌ی داستان را نشنیده است
دیدن | به احساساتم باز می‌گردم
سفر اکتشافی به قطب | بلندای فکر و پوچی واقعیت
کسوف کامل | نجات زندگی با دستور‌زبان و کلمه
آموزش مکالمه به سنگ | جنب‌وجوشی در سکوت

1 دیدگاه برای هیچ چیز آن‌جا نیست

  1. Avatar for گروه محتوای سایت

    کیان

    سلام و وقت بخیر
    برای ترجمه و نشر این کتاب بسیار سپاس‌گزارم.
    ترجمه‌ای روان و روشن اثری منحصربفرد را از نوشته‌های انی ویلارد بازتولید کرده است.
    از خواندن صفحه به صفحه آن بسیار حقیقتاً لذت بردم. امیدوارم سایر آثار انی ویلارد را هم در آینده نزدیک به زبان فارسی بخوانیم.
    موفق باشید

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 دیدگاه برای هیچ چیز آن‌جا نیست

  1. Avatar for گروه محتوای سایت

    کیان

    سلام و وقت بخیر
    برای ترجمه و نشر این کتاب بسیار سپاس‌گزارم.
    ترجمه‌ای روان و روشن اثری منحصربفرد را از نوشته‌های انی ویلارد بازتولید کرده است.
    از خواندن صفحه به صفحه آن بسیار حقیقتاً لذت بردم. امیدوارم سایر آثار انی ویلارد را هم در آینده نزدیک به زبان فارسی بخوانیم.
    موفق باشید

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *