کیوان سررشته، نمایشنامه نویس، کارگردان و مترجم، در سال ۱۳۶۵ در تهران متولد شده است. او در مقطع کارشناسی در رشتۀ نمایش عروسکی تحصیل کرده و کارشناسی ارشدش را در رشتۀ ادبیات نمایشی گرفته. سررشته ترجمه را از مقالات دانشگاهی شروع کرد. او در ابتدا به سراغ کتابهای تخصصی حوزۀ خود رفت و اثری در مورد کارگردان آوانگارد لهستانی تادئوش کانتور ترجمه کرد. نقطۀ عطف او در این راه حضور در بخش ترجمۀ مجلۀ همشهری داستان بود. جایی که باعث شد ترجمه را به صورت جدی و مستقل از تئاتر دنبال کند.
علاقۀ کیوان سررشته به موضوعات مستند و ناداستان باعث شد تا او در طول دو سال فعالیتش در این مجله بیشتر به سراغ ترجمۀ آثاری برود که با تعریف کلاسیک «داستان» فاصله داشتند و مرزهای معمول ادبیات در آنها کمرنگتر میشدند: زندگینگارهها، روایتهای مستند، ناداستانها و جستارهای روایی. این علاقه به فضاهای بینابینی و نیمهمستند در نمایشنامههای او نیز تکرار شده و میتوان نمونهی آنها را در نمایشهای آپارتـ/مان، من شاه ریچارد بودم، ابر صورتی و مانوس دید.
کیوان سررشته از اواخر دهۀ 1390 به نشر اطراف اضافه شد و کارشناسی بخش ترجمۀ آن را برعهده گرفت. در طول این چند سال همکاری، او هم چند کتاب در بخش جستار روایی ترجمه کرده و هم در ویرایش و مقابلۀ چندین اثر نقش داشته است.
کتابهای کیوان سررشته
- خیال بدون مرز، ترجمه مشترک با محمدرضا بابایی، انتشارات نمایش
- ورباتیم: تئاتر مستند انگلستان، ویل هاموند، نشر نوروز هنر
- کورنل استی، دژو کوستولنیی، نشر خوب
- چهار نمایشنامه برای تماشاگران معاصر، تیم کراوچ، نشر نوروز هنر
- سرینیتی، گوردون کورمن، نشر پرتقال
- فلسفۀ کار، ریموند گویس، نشر بیدگل
کتابهای کیوان سررشته در نشر اطراف
کتاب باختن به بدن – در ستایش شکست (1)

باختن به بدن – در ستایش شکست (1)، دربارۀ شکست جسمی و پیامد مهمی است که میتواند برای انسان داشته باشد. همۀ ما در قالب بیماری، ضعف یا کهنسالی، به سبب ناتوانیهای بدنمان شکست میخوریم. این نوع ناکامیهای فیزیکی، شکست ما هستند چون ماییم که آنها را تجربه میکنیم اما ربطی هم به ما ندارند چون مسببشان بخشی از بدنمان است که موقتاً یا دائمی مهارش در دست ما نیست. کاستیکا براداتان با تأمل بر زندگی و اندیشههای سیمون وِی – فیلسوف، عارف و کنشگر سیاسیِ فرانسوی – اولین حلقه از چهار نوع شکست ناگزیر انسان را بررسی میکند. سیمون وِی، بهرغم ظرفیتهای ذهنی شگفتانگیزش، دستوپاچلفتی بود و در بیشتر مواجهههایش با جهان ناکام میماند.
این کتاب، جلد اول از مجموعۀ چهارجلدی «در ستایش شکست» است که در سال 2024 جایزۀ PROSE در حوزۀ فلسفه را گرفت. این مجموعه بیش از آن که دربارۀ شکست باشد، دربارۀ پیامدهای ارزشمند آن است. براداتان با شکستن کلیشۀ «شکست پلهای برای موفقیت» و پرهیز از کالاسازی آن، کارکرد شفابخش شکست را توضیح میدهد؛ یعنی شناساندن جایگاه واقعی انسان به خودش و دعوت او به فروتنی نسبت به جهان.
کتاب اگر به خودم برگردم

کتاب اگر به خودم برگردم روایت پرسهزدنهای والریا لوئیزلی در فضاهای شهری مختلف است که با شکلگیری نگاهش به موضوعها و مفاهیم گوناگون گره خورده. او در این جستارها دربارۀ هویت و چهرۀ آدمها در گذر زمان یا ناامیدی حاصل از دیدن انسانهای مرده و زندهای که مدتها انتظارش را کشیدهایم صحبت میکند. لوئیزلی در این ده روایت کوتاه به جایجای شهرها قدم میگذارد و به خواننده این امکان را میدهد تا با چشمان آدمی دیگر به خیابانها، کوچهپسکوچهها و فضاهای متروک دنیا بنگرد و طعم زندگیهایی که در آنها جریان دارد را بچشد. این کتاب ما را در شهرها گم میکند تا دوباره خودمان را پیدا کنیم.
کتاب اتاق کار

کتاب اتاق کار در یازده روایت از ژانرهای گوناگون، جهانهای مختلفی را بازنمایی میکند و تأثیر محیط کار، روابط کاری و نقش شغلی که انتخاب میکنیم را یادآوری میکند. اسلون کراسلی، جویس کارول اوتس، لی چایلد، جاناتان سفرنفوئر، جاشوا فریس، بیلی کالینز، روکسان گی، والریا لوئیزلی، ایمی مان و جاناتان کولتون از جمله نویسندگان جستارهای این کتاب هستند که هر یک در حوزۀ مرتبط با خودشان سرشناس و برجستهاند. آنها در روایتهایشان نشان میدهند که به رغم تغییر دائمی محیط کار و مدرن شدن آن، ما هنوز هم فرقی با اجداد اولیهمان نداریم؛ کماکان در همۀ شغلها و اتاقهای کار دنبال پیدا کردن نقشمان در غار زندگی هستیم.
کتاب دیدار اتفاقی با دوست خیالی

کتاب دیدار اتفاقی با دوست خیالی دربردارندۀ نه جستار از آدام گاپنیک است که موضوع محوری همۀ آنها زندگی روزمره و کشمکشها و تناقضات درون است. گاپنیک در این جستارها به سراغ اتفاقات پیشپاافتاده و سادۀ زندگی میرود و میکوشد به واسطۀ آنها لایههای پنهان و معنای واقعی زندگی را نشان دهد. گاپنیک که نویسندۀ چیرهدستی است در این روایتها به موضوعاتی متفاوتی مثل فوتبال، روانکاوی، جهانی شدن، تکنولوژی، پیادهروی و گرفتن گواهینامه میپردازد و با لحنی صمیمانه و شوخ در موردشان حرف میزند.
کتاب به خاطره اعتمادی نیست

کتاب به خاطره اعتمادی نیست مجموعه جستارهایی از الیزا گبرت، شاعر، نویسنده و جستارنویس آمریکایی، است که در سال ۲۰۲۰ منتشر شده. گبرت این کتاب را بر اساس تحقیقات جسورانه و گستردهاش نوشته است و منتقدان اتکای او به این پژوهشهای گسترده و اندیشهورزی پیشگویانه را مهمترین ویژگی جستارهای کتاب میدانند. او به رغم پرداختن به موضوعهای مختلف، هوشمندانه انسجام کلی مطالب را حفظ کرده و مخاطب را به تفکر دربارۀ پایان محتمل جهان دعوت میکند و گاه شاعرانه و گاه فلسفی، دربارۀ فجایع گوناگون، از تایتانیک و چرنوبیل و شاتل فضایی چلنجر تا پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ایالات متحده و پاندمیهای ویروسی، حرف میزند.
کتاب پسری که فیل را بزرگ کرد

کتاب پسری که فیل را بزرگ کرد داستان واقعی نوجوانی است که از فیلها میترسد ولی بچهفیلی که دارد غرق میشود او را وارد مسیرتازهای در زندگیاش میکند. نویسندۀ این کتاب، مارگریت رورس، نویسندۀ بیش از ۳۰ کتاب کودک و مدرس کارگاههای نویسندگی در مدارس ابتدایی آمریکای شمالی است. تصویرگر این کتاب هم پدروکوو، فارغالتحصیل هنرهای تجسمی از دانشگاه خاوریانای کلمبیا و تصویرگر کتاب و مجلات است.
