کریستین ارلاخ (Christine Erlach) (متولد 1970) روانشناس، مشاور سازمانی و نویسندۀ آلمانی است. او در دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ روانشناسی خواند و پس از فارغالتحصیلی در همان دانشگاه به عنوان دستیار و پژوهشگر مشغول به کار شد. او در این مدت در تیم دکتر هاینز مندی، استاد روانشناسی، بود که بر روی مدیریت دانش کار میکردند. ارلاخ پس از آن بود که به روش روایی در جمعآوری، تحلیل و انتقال دانش علاقهمند شد. او بعدتر این شیوه را به حوژه کسبوکار آورد تا از آن برای حل مشکلات و بهبود وضعیت تجاری شرکتها استفاده کند.
کریستین ارلاخ را از پیشگامان استفاده از روش روایی در کشورهای آلمانی زبان میدانند. او در همین زمینه شرکت مشاورهای به نام «NARRATA Consult» تأسیس کرده که به سازمانها کمک میکند با استفاده از روایتگری، دانشها، نگرشها و ارزشهایشان را کشف کنند و بهکار گیرند. ارلاخ با همراهی دکتر میشائیل مولر، استاد و متخصص رسانه، پارادایم توسعۀ سازمانی روایی را هم ابداع کرده که دیدگاه جدیدی به مؤسسات و شرکتها تزریق میکند.
کتابهای کریستین ارلاخ
کریستین ارلاخ چندین کتاب در حوزۀ تخصصی خود به چاپ رسانده که در همۀ آن ها دبیر یا نویسندۀ همکار بوده. برخی از آنها عبارتاند از:
- مدیریت دانش: یادگیری، 2001
- انتقال دانش حین تغییر مدیران و کارشناسان، 2013
- سازمانهای روایی، 2020
- توسعۀ سازمانی روایی، 2022
کتاب کریستین ارلاخ در نشر اطراف
نشر اطراف کتاب روزی روزگاری سازمانی را از ارلاخ و ژاک کوپچیک با ترجمۀ پرهام طباطبایی منتشر کرده است. در این کتاب اهمیت روایتپردازی و قصهگویی در سازمانها مورد تأکید قرار میگیرد و نگاهی نو و تازه به کار گروهی انداخته میشود. کوپچیک و کریستین ارلاخ به عنوان دو مشاور سازمانی متخصص در روایتگری، به سراغ نُه متفکر دانشگاهی و نخبۀ کسبوکار میروند و از آنها میخواهند دربارۀ مفهوم روایت و اهمیت آن در تحولات سازمانی بنویسند. این جستارها نشان میدهند که قصه و روایت یکی از بهترین راهها برای دوام آوردن گروههای کاری در آیندۀ نامعلوم و مبهم و گذار از مشقتها و شکستها حرف میزند. به زعم نویسندگان، سازمانی در ناملایمات تابآور است و انعطاف و توان تطابق با موقعیتهای تازه را دارد که قصهگو باشد و بتواند در جریان نو کردن استراتژی برند و تغییر طرحهای راهبردی، قصههایش را تغییر دهد.
کتاب روزی روزگاری سازمانی کتاب اول از مجموعۀ «روایت در کسبوکار» است. از دیگر کتابهای این مجموعه میتوان به بهترین قصه گو برنده است و هر برند یک قصه است اشاره کرد.
بدون دیدگاه