اصغر عبداللهی (1334-1399) نویسنده، فیلمنامهنویس و کارگردان باتجربۀ آثار تلویزیونی و سینمایی ایران بود. او در رشتۀ نمایشنامهنویسی تحصیل می کرد ولی آن را نیمهتمام گذاشت و به سینما وارد شد. عبداللهی از اواسط دهۀ شصت با فیلمنامهنویسی فعالیت در سینما را شروع کرد. او که یکی از پرکارترین سینماگران پس از انقلاب بود، در طول بیش از سی سال کار حرفهای، فیلمنامهنویسی آثار مهم همچون خواهران غریب، مرسدس، غریبانه، عینک دودی، چتری برای دو نفر و آشپزباشی را برعهده داشت. او کارگردان فیلم یک قناری، یک کلاغ بود که خودش آن را نوشته بود. عبداللهی فیلمنامۀ فیلم خانۀ خلوت برندۀ سیمرغ بلورین جشنوارۀ فیلم فجر شد. او برای فیلم خداحافظی طولانی هم نامزد همین جایزه شد.
اصغر عبداللهی سابقۀ تدریس در دانشگاه، نوشتن تلهفیلم و نمایشنامههای متعددی را نیز در کارنامۀ خود داشت و مقالاتی تحقیقی نیز نوشته بود؛ از جمله «روایتگری قصه در افرا» (۱۳۸۶)، «چگونه چه فیلمنامهای بنویسیم آقای سید فیلد؟» (۱۳۸۱) و «بررسی تطبیقی رمان و فیلم شازده احتجاب نوشتۀ هوشنگ گلشیری/ بهمن فرمان آرا» (۱۳۸۱). بسیاری عبداللهی را از پیشگامان فیلمنامه نویسی مدرن ایران می دانند و معتقدند به این جایگاه هویت و استقلال داد. اما در کنار این، او داستان کوتاهنویس ماهری هم بود و چندین مجموعه داستان هم به انتشار رسانده بود.
کتابهای اصغر عبداللهی
- آفتاب در سیاهی جنگ گم میشود، ۱۳۶۰ (داستان بلند)
- در پشت آن مه، نشر فاریاب، ۱۳۶۴ (مجموعه داستان کوتاه)
- سایبانی از حصیر، چکامه، ۱۳۶۹ (مجموعه داستان کوتاه)
- آبیهای غمناک بارون، نیلا، ۱۳۸۵ (مجموعه داستان کوتاه)
- هاملت در نمنم باران، نشر چشمه، ۱۳۹۹ (مجموعه داستان کوتاه)
کتاب اصغر عبداللهی در نشر اطراف
کتاب قصهها از کجا میآیند مجموعه جستاری از عبداللهی است که در نشر اطراف به چاپ رسیده است. او در هر کدام از فصلهای این کتاب یکی از عناصر داستان را در تجربههای فیلمنامهنویسی و نمایشنامهنویسی خودش روایت میکند، از چالشها و سوالهای آن تجربه میگوید و با لحن شیرینش تعریف میکند چهطور راهحل و جواب را پیدا کرده است. این اثر نوعی خاطرهنگاری است ولی در ضمن آن کلاسی آموزشی هم هست که به علاقهمندان یاد میدهد چطور فیلمنامه بنویسند و مهارتشان را در آن بیشتر کنند. برای آشنایی بیشتر با این کتاب میتوانید این مطلب را بخوانید.
بدون دیدگاه