اصغر عبداللهی

اصغر عبداللهی قصه ها از کجا می آیند نشر اطراف راهنمای قصه نویسی داستان نویسی فیلمنامه نویسی نمایشنامه نویسی ژانر شخصیت زاویه دیداصغر عبداللهی (متولد ۱۳۳۴، آبادان) نویسنده، فیلمنامه‌نویس و کارگردان باتجربه‌ی آثار تلویزیونی و سینمایی ایران است. اصغر عبداللهی در رشته‌ی نمایشنامه‌نویسی تحصیل کرد و فعالیت حرفه‌ای خود در سینما را از اواسط دهه‌ی شصت آغاز کرد. او که یکی از پرکارترین سینماگران پس از انقلاب است، در طی این سال‌ها با دستیار کارگردانی آثاری چون حریم مهرورزی (۱۳۶۵)، پول خارجی (۱۳۶۸) و فیلمنامه‌نویسیِ آثاری چون مرسدس (۱۳۷۶) و آشپزباشی (۱۳۸۹) و کارگردانیِ فیلم یک قناری، یک کلاغ (۱۳۹۵) تجربیات باارزشی در حوزه‌ی سینما، تلویزیون و تئاتر اندوخت. وی تا کنون یک بار برنده‌ی سیمرغ بلورین جشنواره‌ی فیلم فجر (برای نوشتن فیلمنامه‌ی فیلم خانه‌ی خلوت) و دو بار نامزد دریافت آن شده است.
اصغر عبداللهی سابقه‌ی تدریس در دانشگاه، نوشتن تله‌فیلم و نمایشنامه‌های متعددی را نیز در کارنامه‌ی خود دارد و مقالاتی تحقیقی نیز نوشته است؛ از جمله روایتگری قصه در «افرا» (۱۳۸۶)، چگونه چه فیلمنامه ای بنویسیم آقای سید فیلد؟ (۱۳۸۱)، بررسی تطبیقی رمان و فیلم شازده احتجاب نوشته هوشنگ گلشیری/ بهمن فرمان آرا (۱۳۸۱) و… اصغر عبداللهی تا کنون بالغ بر چهل اثر سینمایی‌تلویزیونی خلق کرده و جدا از آن داستان‌هایی نیز نوشته است؛ از جمله آفتاب در سیاهی جنگ گم می‌شود (۱۳۶۰)، در پشت آن مه (۱۳۶۴)، آبی‌های غمناک بارُن (۱۳۸۵) و…

آثار اصغر عبداللهی در نشر اطراف:

اصغر عبداللهی قصه ها از کجا می آیند انتشارات اطراف

اصغر عبداللهی در هر کدام از فصل‌های کتاب قصه‌ها از کجا می‌آیند یکی از عناصر داستان‌ را در تجربه‌های فیلمنامه‌نویسی و نمایشنامه‌نویسی خودش روایت می‌کند، از چالش‌ها و سوال‌های آن تجربه می‌گوید و با لحن شیرینش تعریف می‌کند چه‌طور راه‌حل و جواب را پیدا کرده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *