پژوهش روایی در علوم تربیتی | به‌زودی


پژوهش روایی بررسی زندگی انسان‌ها از دریچۀ روایت است و به تجربۀ زیسته، به منزلۀ منبع دانش و ادراکی ارزشمند، اهمیت می‌دهد. دی. جین کلندینین در کتاب پژوهش روایی در علوم تربیتی صورت‌بندی قدیمی خود دربارۀ پژوهش روایی را، که به همراه اف. مایکل کانلی ارائه داده بود، به‌روز کرده و سپس به بسط و به‌سازی روشی پرداخته که سال‌ها بر روی آن پژوهش، مطالعه و ممارست کرده است. یکی از ویژگی‌های برجستۀ این کتاب الحاق چندین مطالعۀ موردی اخیر نویسنده دربارۀ موضوع‌های مختلف و تحلیل آن‌هاست. کلندینین که از پیشگامان روایت‌پردازی در حوزۀ علوم‌ تربیتی به شمار می‌رود، می‌‌کوشد علاوه بر توضیح مبانی و اصول پژوهش روایی، تعریف دقیقی از روش‌شناسی این نوع پژوهش هم ارائه دهد و با مثال‌های فراوان، محققانی که مایل به استفاده از این روش کیفی در تحقیقات‌شان هستند را راهنمایی کند.

نشر اطراف انتشار ترجمۀ ویراست اول کتاب پژوهش روایی در علوم تربیتی را برای زمستان سال 1401 در دستور کار خود قرار داده بود که خبر انتشار ویراست دوم کتاب اصلی در سال 2023 منتشر شد. با توجه به تغییر حدود هفتاد صفحه از ویراست اول (شش فصل کتاب)‌، تصمیم گرفتیم ویراست جدیدتر را به دست مخاطبان علاقمند به پژوهش روایی برسانیم و شش فصل قبلی را که دربرگیرنده‌های سه نمونه مطالعۀ موردی و تحلیل آن‌ها بودند، به شکلی دیگر در دسترس خوانندگان قرار دهیم. ویراست جدید مبانی فلسفی پژوهش روایی و موضوع اخلاق ارتباطی در پژوهش را، که در ویراست قبل توضیح داده شده‌ بودند، گسترش می‌دهد. ضمن اینکه بر پژوهش خودزندگی‌نامه‌ای که نقطۀ شروع هر پژوهش روایی است تمرکز خاصی دارد، معمای تحقیق را قاب‌بندی می‌کند و توجیهات شخصی پژوهشگر را روشن می‌‌سازد. در مجموع، یافته‌ها و تحقیقات مربوط به روش‌شناسی پژوهش روایی به‌روز شده‌ و به اهمیت وجود گروه‌های بازخورد، بحث مسئولیت‌پذیری و وجوه اجتماعی این دسته از پژوهش‌ها اشاره شده است.

علاقۀ روزافزون به پژوهش روایی به‌عنوان یک روش‌شناسی کیفی در تحقیقات رشته‌ها و حوزه‌های مختلف، کتاب پژوهش روایی در علوم تربیتی را به راهنمایی ضروری برای تمام پژوهشگران تبدیل کرده. این کتاب هم برای دانش‌پژوهان، دانشجویان و اساتید مقاطع مختلف دانشگاهی قابل استفاده است و هم در تحقیقات غیردانشگاهیِ علوم تربیتی و علوم اجتماعی و تمامی حوزه‌های مرتبط با خودزندگی‌نامه‌نویسی و پژوهش روایی، کاربرد خواهد داشت.

کتاب پژوهش روایی در علوم تربیتی را محمود مهرمحمدی، پژوهشگر و استاد بازنشستۀ رشتۀ تعلیم‌وتربیت دانشگاه تربیت مدرس، ترجمه کرده و به‌زودی آمادۀ عرضه خواهد شد. برای خرید کتاب می‌توانید در روزهای آینده به فروشگاه اطراف مراجعه نمایید.


دربارۀ نویسندۀ کتاب پژوهش روایی در علوم تربیتی

پرفسور دی. جین کلندینین استاد دانشگاه آلبرتای کانادا و پژوهشگری برجستۀ حوزۀ تعلیم‌وتربیت است. او که بنیان‌گذار مفهوم پژوهش روایی محسوب می‌شود، کتاب‌‌ها و مقالات فراوانی دربارۀ روش‌شناسی پژوهش روایی دارد. تلاش‌های پژوهشی کلندینین جوایز علمی فراوانی در پی داشته‌اند. از جمله کتاب‌های او می‌توان به این آثار اشاره کرد: ریشه‌های فلسفی پژوهش روایی (2021)، اخلاق ارتباطی در پژوهش روایی (2018)، انجام پژوهش‌های روایی با کودکان و جوانان (2016)، معلم‌ در جایگاه طراح برنامۀ درسی: روایت‌های تجربه (1988)، چشم‌اندازهای دانش حرفه‌ای معلمان (1995)، پژوهش روایی: تجربه و قصه در تحقیق‌ کیفی (1999)، ساخت هویت حرفه‌ای: قصه‌های فعالیت‌های تعلیم و تربیت (1999)، ساخت هویت‌های متنوع:‌ پژوهش‌های روایی دربارۀ زندگی‌های درهم‌تنیدۀ دانش‌آموزان و معلمان (2006).

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *