بهترین بازی‌های رومیزی برای خوره‌های کتاب

هوای بیرون که بیش از حد سرد یا گرم باشد، خوره‌های کتاب معمولاً به رمان‌هایشان پناه می‌برند. اما با یک فعالیت مربوط به کتاب که از قضا اجتماعی هم هست و می‌شود داخل خانه انجامش داد چطورید؟ در ادامه مروری خواهیم داشت بر بهترین بازی‌های رومیزی که بر اساس ادبیات داستانی ساخته شده‌اند.

افسانه‌ی بیوولف

بازی رومیزی افسانه‌ی بیوولف

همین اول برای همه روشن کنیم که هیچ کس قرار نیست بیوولف باشد! بدون شک با گرندل می‌جنگید و به گیت‌لند بر می‌گردید و شاهد شکست قهرمان در برابر اژدها خواهید بود. اما بازیکن‌ها علیه همدیگر مبارزه نمی‌کنند. در واقع همه جزو همراهان بیوولف هستند و سعی می‌کنند تاج پادشاهی بر سر او بگذارند و هر کس در این راه امتیاز بیشتری بیاورد برنده است. این بازیِ استراتژیک ۳۶ اپیزود دارد که دوازده تایشان اپیزودهای اصلی هستند و بازیکن‌ها برای کسب جایزه‌ی بیشتر و گسترش قلمروشان با هم رقابت می‌کنند. در این بازی از کارت‌هایی مثل کارت قدرت یا ریسک استفاده می‌شود و مزایده‌هایی هم برای گرفتن کارت‌ها انجام می‌شود که بازی را جذاب‌تر می‌کنند. برای لذت بردن از این بازی نیازی نیست شعر حماسی بیوولف را خوانده باشید، اما اگر با ماجراهایش آشنا باشید، مطمئناً حین بازی برایتان مفیدتر خواهد بود.

سال تولید: ۲۰۰۵

تعداد بازیکنان: ۲ تا ۵ نفر

مدت بازی: حدود یک ساعت

محدودیت سنی: دوازده سال به بالا


تل‌ماسه

بازی رومیزی تل‌ماسهاگر جزو عاشقان سینه‌چاک دنیای شنی فرانک هربرت هستید، باید بگویم خیلی خوش‌شانس‌اید. در این بازی که بر اساس تعامل است شما علیه ارتش دشمن (هم‌بازی‌ها) و کرم‌ماسه‌های غول‌آسا در طوفان‌های شنی سهمگین خواهید جنگید و در عین حال از قلمرو خودتان محافظت خواهید کرد. در واقع گروه‌های مختلف با هم می‌جنگند و مذاکره می‌کنند و خیانت می‌کنند و هم‌زمان چشم‌شان به جایزه‌ی اصلی است. بازیکنان نقش یکی از گروه‌های موجود در سیاره‌ی آراکیس را به عهده می‌گیرند و اعضای گروهشان را از قلمرویی به قلمروی دیگر می‌برند و اگر دو یا چند بازیکن به یک قلمرو وارد شوند، درگیری پیش می‌آید. در این بازی مجبورید مذاکره کنید و بلوف بزنید و از این طریق با دیگران تعامل داشته باشید. بازی وقتی تمام است که یک گروه (یا دو گروه هم‌پیمان) بتوانند کنترل تعداد معینی از دژهای سیاره را به دست بگیرند. این بازی برای ویندوز هم شبیه‌سازی شده است.

سال تولید: ۱۹۷۹

تعداد بازیکنان: ۲ تا ۶ نفر

مدت بازی: یک الی سه ساعت

محدودیت سنی: دوازده سال به بالا

بازی تاج و تخت

بازی رومیزی بازی تاج و تختدر این بازیِ حماسی استراتژیک که بر اساس رمان فانتزی پرفروش جورج آر. آر. مارتین ساخته شده، باید برای حاکمیت سرزمین وستروس و هفت پادشاهی بجنگید. کلی وسایل بازی زیبا و بامزه هم دارد. پی‌رنگ این بازی بر اساس جنگ‌ها و کشمکش‌های قصه‌ی رمان طراحی شده است. این بازی جوایز زیادی را از آن خود کرده است.

سال تولید: ۲۰۱۱ (ویرایش دوم)

تعداد بازیکنان: ۳ تا ۶ نفر

مدت بازی: دو الی چهار ساعت

محدودیت سنی: چهارده سال به بالا

ارباب حلقه‌ها

بازی رومیزی ارباب حلقه‌هادر این بازی هر کدام از شما بازیکنان هابیتی با قابلیت‌های ویژه هستید و  باید حلقه را به کوه موردور ببرید. در راه پرخطر رسیدن به پناهگاه سائورون و نابود کردن حلقه‌ی یگانه شخصیت‌های محبوب رمان را در مکان‌های آشنای سرزمین میانه ملاقات می‌کنید. این جزو آن دسته از بازی‌های رومیزی است که شرکت‌کنندگان قرار نیست با هم رقابت کنند، بلکه دست به دست هم می‌دهند تا با کمک همدیگر علیه بازی بجنگند. این بازی برخی از رخدادهای قصه‌ی اصلی کتاب را به همان ترتیب دنبال می‌کند.

سال تولید: ۲۰۰۰

تعداد بازیکنان: ۲ تا ۵ نفر

مدت بازی: یک ساعت الی یک ساعت و نیم

محدودیت سنی: دوازده سال به بالا

غرور و تعصب

بازی رومیزی غرور و تعصباین را دیگر همه‌ی دنیا می‌دانند که بهترین نوع بازی رومیزی، بازی رومیزی ادبی است. اگر همیشه می‌خواستید یک روز را در فضای رمان محبوب جین آستین سر کنید، این بازی برای شما ساخته شده است. یک زوج را بردارید (حتی شاید لیدیا و ویکام به شما بیافتند) و ببریدشان به کلیسای پِریش! هر کس بتواند زودتر از چنگ موانع فرار و ازدواج کند برنده است! شخصیت‌هایتان را به مجلس بزم ندرفیلد ببرید و از باغ‌های پمبرلی یا جاهای دیدنی لندن عبور دهید. البته سؤالاتی هم درباره‌ی خود رمان از شما پرسیده می‌شود.

سال تولید: ۲۰۰۲

تعداد بازیکنان: ۲ تا ۴ نفر

محدودیت سنی: دوازده سال به بالا

شرلوک هولمز، کارآگاه مشاور

بازی رومیزی شرلوک هولمزدر این بازی شما یکی از اعضای «دارودسته‌ی هنجارشکنان خیابان بیکر» و مشغول رسیدگی به ده جنایت گیج‌کننده هستید و می‌خواهید در حل کردن این معماها از شرلوک هولمز پیشی بگیرید. در واقع شما با هم‌بازی‌تان رقابت می‌کنید تا زودتر از آن‌ها معما را حل کنید. این بازی جزییات بسیار حساب‌شده و دقیقی دارد و شما باید در نقشه‌ها و روزنامه‌ها به دنبال سرنخی برای حل معمایتان باشید و از شاهدها پرس‌وجو کنید. پرونده‌ی این جنایت‌ها را نمی‌توانید در آثار کانن دویل بیابید اما سبک و حال‌وهوای بازی به صورت کاملاً حرفه‌ای بازسازی شده و واقعاً حس می‌کنید درگیر حل معمای پرونده‌ای جنایی هستید. پس خودتان را آماده کنید برای چند ساعت تمرکز، یادداشت‌برداری، بحث، فرضیه‌سازی و گمانه‌زنی.

سال تولید: ۱۹۸۱

تعداد بازیکنان: ۱ تا ۸ نفر

مدت بازی: یک الی دو ساعت

محدودیت سنی: ده سال به بالا

درخشش

بازی رومیزی درخششدر این بازیِ عجیب‌وغریب یکی از بازیکن‌ها اداره‌ی هتل اُوِرلوک را به عهده می‌گیرد و دیگری خانواده‌ی تورنس می‌شود. هر کدام از بازیکنان سعی می‌کند دیگری را از بین ببرد. بر خلاف اکثر بازی‌هایی که در این مطلب بهشان اشاره شد، این بازی با کمک و تأیید نویسنده‌ی داستان اصلی یعنی استفن کینگ ساخته شده و در واقع او جزو اولین بازیکنان این بازی بوده است. این بازی به صورت رایگان در اختیار علاقه‌مندان قرار داده شده و می‌توانید آن را از این لینک دانلود کنید.

سال تولید: ۱۹۹۸

تعداد بازیکنان: ۲ نفر

مدت بازی: یک ساعت

محدودیت سنی: شانزده سال به بالا

منبع

گردآوری و ترجمه: نیما م. اشرفی

نسخه‌ی کامل این مطلب در آینده و در قالب «مجله‌ی اطراف» منتشر خواهد شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *