پیاده‌ها

جان لوییس | اندرو آیدین | نیت پاول | محمد جباری

کتاب مصور پیاده‌ ها روایت واقعی جنبش حقوق مدنی و مبارزات سیاه‌پوستان آمریکا برای آزادی و برابری است. جان لوییس و اندرو آیدین این داستان مهیج و متفاوت را از روزهای نخست شکل‌گیری این جنبش در دهۀ 1950 آغاز می‌کنند و تا اواسط دهۀ 1960 ادامه می‌دهند. تصویرسازی کم‌نظیر و هنرمندانۀ نیت پاول هم تنش‌ها و حال‌وهوای خاص آن سال‌ها را به‌خوبی و دقیق منعکس می‌کند و الگوی تأثیرگذار و جذابی برای روایت رخدادهای تاریخی ارائه می‌دهد. این کتاب کمیک در لیست پرفروش‌ترین آثار نیویورک‌تایمز بوده و برندۀ جوایز زیادی شده است.

 

نسخۀ الکترونیکی این کتاب را می‌توانید از سایت‌های طاقچه و فیدیبو تهیه کنید.

 

سه‌گانۀ پیاده ها، با عنوان اصلی March، روایت مستند و مصور جنبش حقوق مدنی و مبارزات سیاه‌‏پوستان آمریکا در یکی از پرالتهاب‌ترین دوره‌های تاریخی این کشور است. این کتاب کمیک وقایع آن سال‌ها را از زبان جان ‌لوییس، نمایندۀ فعلی کنگره، مرور می‌کند که در آن دوره در کنار مارتین لوتر کینگ از رهبران جنبش سیاه‌پوستان بود. جنبشی که از اوایل دهۀ 1950 و در اعتراض به تبعیض و نژادپرستی سفیدپوستان شکل گرفت و نهایتاً باعث تغییرات بزرگی در دولت و جامعه شد. لوییس و اندرو آیدین این داستان حماسی را نوشته‌اند و نیت پاول تصویرسازی آن را بر عهده داشته است. به همین خاطر این داستان را می‌توان نوعی خودزندگی‌نامه به حساب آورد که به شکل جذابی دراماتیزه شده است.

کتاب مصور پیاده ها نمونۀ شاخصی از سه ژانر کمیک در دهۀ دوم قرن بیست‌و‌یکم است: کمیک غیرداستانی، کمیک خودنگاره و گرافیک ناول. علاوه بر قصۀ پرکشش جان ‌لوییس و اندرو آیدین که به شکل درخشانی روایت واقعی و داستانی را در هم ترکیب کرده‌اند، ویژگی مهم دیگر این کتاب تصاویر سیاه و سفید واقع‌گرایانه نیت پاول است که برای مخاطبان آشنا به تصویرسازی‌های اغراق‌آمیز کمیک‌های مارول و دی‌سی، تازه و متفاوت است. تصاویری با سایه‌روشن‌ها و سبک بصری خاص که حال‌و‌هوای پرتبعیض و تنش آن سال‌های پرالتهاب در تاریخ آمریکا را به‌خوبی منتقل می‌کند. به ‌‌طور خاص صحنه‌های زد‌ و‌ خورد، اعتراض‌ها و راهپیمایی‌ها طوری تصویر شده که مخاطب فراموش می‌کند نظاره‌گر تصاویر دو‌بعدی روی کاغذ است. پاول که یکی از شناخته‌شده‌ترین طراحان گرافیک‌ناولِ این سال‌های آمریکاست، از کوچک‌ترین جزئیات مستند در تصاویر نگذشته و با چنان دقتی صحنه‌های تاریخی را بازسازی کرده که وقت خواندن کتاب به نظر می‌آید فیلم مستندی از آن روزها را تماشا می‌کنیم.

کتاب پیاده ها پس از چاپ با استقبال خیلی خوبی از سوی منتقدین و مخاطبان روبه‌رو شد و فروش زیادی به دست آورد. این کمیک را محمد جباری ترجمه کرده است. مصاحبه با جان لوییس، نویسنده و راوی کتاب مصور مستند پیاده ها، و همچنین مصاحبه با مترجم این کتاب، را می‌توانید در روزنامۀ شهروند بخوانید.

چند صفحۀ نمونه از کتاب پیاده ها را هم می‌توانید در صفحۀ اینستاگرام انتشارات اطراف مشاهده کنید.


دربارۀ مجموعۀ روایت مصور

روایت مصور نشر اطراف، مجموعه‌ای است که بر روی کتاب‌های کمیک، مصور و گرافیکی متمرکز است و تلاش می‌کند جدیدترین آثار این ژانر را به انتشار برساند. در این مجموعه انواع روایت‌ها، از مستندنگاری تا سفرنامه و تاریخ مدنظر قرار دارند. سفرنامه‌های مصور گی دولیل، کتاب پیاده‌ها و تاریخ دو جلدی مصور فوتبال از جمله آثاری هستند که در این سری به چاپ رسیده‌اند. محمد جباری دبیری این مجموعه را برعهده دارد.


دربارۀ مؤلفین کتاب پیاده ها

جان لوییس (John Lewis) (1940-2020) فعال مدنی و نمایندۀ دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان آمریکا بود. لوییس از پیشگامان مبارزه با تبعیض نژادی بود که شانه به شانۀ مارتین لوتر کینگ فعالیت کرد و توانست موفقیت‌های زیادی برای جامعۀ سیاه‌پوستان این کشور به ارمغان بیاورد.

اندرو آیدین (Andrew Aydin) (متولد 1983) نویسندۀ کتاب‌های کمیک است. او در دانشگاه جورج تاون تحصیل کرده و از سال 2007 با جان لوییس همکاری داشت و با هم سه‌گانۀ پیاده‌ها را نوشتند.

نیت پاول (Nate Powell) (متولد 1978) موسیقی‌دان، تصویرساز و نویسندۀ کتاب‌های کمیک است. او اولین کارتونیستی است که تواسنت برندۀ جایزۀ ملی کتاب شود. سکوت دوستان‌مان دیگر کتاب کمیک اوست.

مشخصات

نویسندگانجان لوییس | اندرو آیدین
تصویرگرنیت پاول
مترجم محمد جباری
ویراستارامین شیرپور و رویا پورآذر
بازبینی نهایی متنفاطمه ستوده
طراح جلدروح‌الله گیتی‌نژاد
قطعرقعی
تعداد صفحه560
مجموعهروایت مستند مصور
موضوعکمیک | مستند
شابک‫‭۹۷۸-۶۰۰-۹۸۰۱۹-۸-۵
نوبت چاپدوم | ۱۳۹۹

فهرست

کتاب اول | 15-133
1951-1960

کتاب دوم | 135-311
1960-1963

کتاب سوم | 313-556
1963-1965

ستایش‌ها و افتخارات

  • رتبۀ 1 پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز
  • برندۀ جایزۀ ملی کتاب در بخش کودک‌ونوجوان
  • برندۀ جایزۀ Printz
  • برندۀ جایزۀ Eisner
  • برندۀ جایزۀ کتاب رابرت کندی
  • و…

«نشر اطراف که در تجربه‌ی فضاهای تازه جسارتی ستودنی دارد، در روزهای پایانی سال ۹۸ کتاب تازه‌ای را وارد بازار کرد که در بازار کتاب ایران کم‌نظیر است، یک رمان مصور تاریخی به نام «پیاده‌ها»… این اثر می‌تواند اولین و یکی از باشکوه‌ترین تجربیات شما در خواندن رمان مصور باشد و این خوانش می‌تواند یک شروع باشد برای کسانی که این رشته را دوست دارند، شروعی برای مصور کردن بخش‌هایی از تاریخ ایران.»

الهام یوسفی، روزنامۀ شهرآرا

«نیت پاول… از کوچک‌ترین جزییات مستند در تصاویر نگذشته و با چنان دقتی صحنه‌های تاریخی را بازسازی کرده که وقت خواندن کتاب به نظر می‌آید فیلم مستندی از آن روزها را تماشا می‌کنیم.»

روزنامۀ هفت صبح

«این روزها که جهان تحت تاثیر مرگ تاسف‌برانگیز جورج فلوید است، بهترین کتابی که می‌توان خواندن آن را آغاز کرد، «پیاده‌ها» اثر مصور و متفاوت جان لوییس است.»

«کتاب پیاده ها به شیوه ای جذاب و منحصربه فرد جنبش مدنی حقوق سیاه پوستان امریکا را از زبان جان لوییس، یکی از رهبران قدیمی این جنبش و همچنین اندرو آیدین روایت کرده است. جذابیت این کتاب در کمیک بودن آن است. تصاویر کتاب توسط نیت پاول که یکی از طراحان معتبر امریکایی است، خلق شده اند.»

«نقاط قوت کتاب: روایت دقیق و وفاداری تاریخی؛ روایت ملموس و قابل درک؛ کتاب نقش موثری داره در آگاهی بخشی نسبت به مشکلاتی که سیاهان بابتِ نژادپرستی متحمل می‌شن، مشکلاتی که ممکنه یک سفیدپوست در حالت عادی هیچ‌وقت متوجه اون نشه. موضوعی که جای اون در کتاب‌های درسی خالیه! خلاقیت کتاب در روایت تاریخ در قالب داستان مصور که در همراه کردن خواننده و جذاب شدن داستان تاثیر بسزایی داشته و علاوه بر انتقال رویدادهای تاریخی به مخاطب، احساساتِ افراد درگیر در واقع را هم منتقل می‌کنه.»

بوک‌ویژن

«فعالیت‏‌های شجاعانه‏‌ی این جنبش به پیاده‌‏ها ارزش آموزشی می‌‏دهد، همان‏‌طور که طراحی‏‌های پاول به روایت پرحرارت لوییس قدرت تأثیرگذاری می‏دهد.»

نیویورک‌تایمز

«داستان تاریخی که به شکل فوق‏‌العاده‌‏ای روایت شده.»

پابلیشرز ویکلی

«خواندنش ضروری است… پیاده‏‌ها موفقیت تأثیرگذار و مهمی است… داستان یک ابرقهرمان واقعی.»

یو‌اس‌اِی تودی

«جنبش حقوق مدنی مثل خاطره‌‏ای دور به نظر می‌‏رسد… جان لوییس خاطرات ما را به سبکی دراماتیک تازه می‏‌کند.»

شیکاگو تریبون

«پاول خطر و تنش را در نماهای سینمایی درخشانی به تصویر در آورده است که به شکل دراماتیکی داستان قدرتمند لوییس را کامل می‏‌کند.»

بوک‏لیست

«وقتی یک گرافیک ناول می‏‌خواهد خوانندگان جوان را به موضوع مهمی علاقه‏‌مند کند، معمولاً خیلی نچسب به نظر می‌‏رسد. اما قصه در مورد پیاده‌‏های پرانرژی با تصاویر و کلمات قدرتمندش فرق می‏‌کند.»

بوستون گلوب

«طراحی‏‌های پاول در پیاده‌‏ها گستره‌‏ی حماسی تاریخ را با جزئیات شخصی بنیادین خاطره‌پردازی ترکیب می‏‌کند و داستان لوییس را طوری زنده می‏‌کند که کاملاً جدید به نظر می‌‏رسد. پیاده‌‏ها اثر مهمی را در ترکیب تاریخ و ادبیات مصور سر و شکل می‏‌دهد.»

مجلۀ اینترنتی اسلیت

«من از قدرت این کمیک‏ حیرت‏‌زده شدم و خوشحالم از این‌که داستان جان لوییس نسل‏‌های بعدی خوانندگان را آگاه خواهد کرد و الهام‏‌بخش‌‏شان خواهد بود.»

رینا تلگمایر، کارتونیست

«داستان میخکوب‏‌کننده‌‏ای از زندگی خارق‏‌العاده‌‏ی لوییس… به شکل قدرتمندی نشان می‏دهد که چقدر ثبات‌ قدم برای رسیدن به تغییرات اجتماعی لازم است.»

مجلۀ اوپرا

«یک خاطره‌ی مصورِ به‏‌کمال‌رسیده‌‏ی حیرت‌‏انگیز که تصویر پرشوری از دوران جنبش حقوق مدنی پدید آورده است…»

ان‌‌پی‌آر

«پیاده‌‏ها تصویری تکان‏‌دهنده از شخصیتی نمادین نشان می‏‌دهد که هم سرگرم می‏‌کند و هم می‌‏آموزاند، و شایسته است که در کنار خاطره‌پردازی‌های مصور تاریخی مهمی مثل ماوس قرار بگیرد.»

اینترتیمنت ویکلی

 

«یک تشکر ویژه هم باید از نشر اطراف کرد بابت ترجمه و انتشار چنین کتابی. تا حالا توجه نکرده بودم که قالب کمیک می‌تونه چه بستر جذابی برای روایت تاریخ باشه، که این کتاب خیلی خوب این موضوع رو بهم نشون داد. کتاب ترجمه‌ی خوبی داره، تقریباً کاملاً بدون سانسوره، کیفیت چاپش خیلی خوبه و واقعاً باید دست مریزاد گفت به ناشر و مترجم و سایر عوامل.»

⭐⭐⭐⭐⭐  Amin

«کتاب پیاده‌ها، یک روایت مصور از خاطرات جان لوییس در مورد جنبش حقوق مدنی سیاهپوستان آمریکاست که با اعتراضات بدون خشونت به جداسازی نژادی در بوفه‌های نهار شروع میشه و به راهپیمایی سلما ختم میشه. در کل شش سال، از پنجاه و نه تا شصت و پنج رو پوشش می‌ده و اطلاعات بسیار خوبی در مورد افراد و اتفاقات ارائه می‌کنه.
روایت جذاب و تصویرسازی‌های خوبی داره و زمین گذاشتنش کار راحتی نیست. توصیه می‌کنم حتما بخونیدش.»

⭐⭐⭐⭐⭐  Fahime

«هم‌زمان کتاب می‌خونید، فیلم می‌بینید و تاریخ همین چند سال پیش را حس تصور می‌کنید و مبارزه‌ی واقعی را حس می‌کنید.
“مبارزه‌” که فکر می‌کنم، من و هم‌سن و سال‌هایم تا به حال تجربه‌اش نکرده‌ایم.»

⭐⭐⭐⭐⭐  Nikta Khoraman

«کتاب پیاده‌ها، یک روایت مصور از خاطرات جان لوییس در مورد جنبش حقوق مدنی سیاهپوستان آمریکاست که با اعتراضات بدون خشونت به جداسازی نژادی در بوفه‌های نهار شروع میشه و به راهپیمایی سلما ختم میشه. در کل شش سال، از پنجاه و نه تا شصت و پنج رو پوشش می‌ده و اطلاعات بسیار خوبی در مورد افراد و اتفاقات ارائه می‌کنه.
روایت جذاب و تصویرسازی‌های خوبی داره و زمین گذاشتنش کار راحتی نیست. توصیه می‌کنم حتما بخونیدش.»

⭐⭐⭐⭐⭐  فهیمه

«تقریبا خیلی خوب بود 🙂
جای خالی کتاب مصور در مورد لحظات انقلاب رو به شدت حس کردم.»

⭐⭐⭐⭐  معصومه فراهانی

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “پیاده‌ها”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “پیاده‌ها”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *