درد که کسی را نمی‌کشد

( 1 نظر مشتری ) (1 بررسی مشتری)

۱۲۵,۰۰۰ تومان

جاناتان فرنزن | ناصر فرزین‌فر

جستارهای کتاب درد که کسی را نمی‌کشد که پیش‌تر در نشریاتی مثل نیویورکر و هارپر چاپ شده‌اند، به مسئلۀ حفظ فردیت در فرهنگ جمعی پرسروصدا و مزاحم و پیچیدگی‌های آن می‌پردازند. جاناتان فرنزن در این روایت‌ها می‌گوید که به جای افسردگی، انفعال و خالی کردن میدان، باید درد و خشم را به منزلۀ راهکاری شخصی برای مقابله با آسیب‌های مصرف‌گرایی، تکنولوژی، جنگ و دیگر تغییرات پرشتاب و ناگزیر زندگی امروزی پذیرفت. چون درد و عصبانیتی که آدمی را برای مقاومت در برابر این آسیب‌ها و یافتن راهکار مقابله با آن‌ها آماده می‌کند، بخشی از فرآیند طبیعی زندگی ماست.

 

نسخۀ الکترونیکی این کتاب را می‌توانید از سایت‌های طاقچه، فیدیبو و کتابراه تهیه کنید.

 

بریده‌ای از کتاب

کتاب درد که کسی را نمی‌کشد متشکل از پنج جستار از جاناتان فرنزن، نویسندۀ مهم آمریکایی است که در نقد دنیای معاصر و آشفتگی آن نوشته شده‌اند. فرانزن که شیفتۀ ادبیات و داستان است، در این جستارها به فرهنگ مزاحم و شلوغ مدرن حمله می‌کند و ارزش‌های آن را زیر سؤال می‌برد. راهکار او در برابر این وضعیت انفعال و فرار نیست، بلکه مصرانه از خوانندگانش می‌خواهد در برابر آن بایستند و مقاومت کنند. به نظر او پناه بردن به ادبیات یکی از بهترین راه‌های مبارزه با این شرایط است؛ سلاحی که خودش به بهترین شکل از آن استفاده می‌کند. تا جایی که مجلۀ تایم او را نویسنده‌ای می‌داند که با آثارش وضعیت زندگی آمریکایی را تمام و کمال نشان می‌دهد.

منتقدین جستارهای کتاب درد که کسی را نمی‌کشد را گواهی بر جوانمردی و انسانیت جاناتان فرنزن، عشقش به داستان و ترجیح شخصی‌اش برای مقولاتی دانسته‌اند که به جای احساسات‌گرایی‌، دارای پیچیدگی‌ اخلاقی هستند. تلاش برای خوب بودن و عشق ورزیدن به رغم خودمحوری و منیّت ذاتی انسان، در نوشته‌های این نویسنده موج می‌زند. او از سویی مخالف انزوا و کناره‌گیری از جمع است و از سوی دیگر خواندن و نوشتن کتاب و خصوصاً رمان را، که به‌خودی‌خود فعالیت‌هایی انفرادی هستند، بستر مناسبی برای ایجاد آگاهی و همدلی می‌داند. جستارهای او، نقدهای خوش‌خوانی هستند که می‌کوشند اهمیت حفظ ادبیات و حساسیت نسبت به آن را برجسته کنند و مخاطب را از ساده‌سازی و تقلیل مفاهیم ادبی پرهیز ‌دهند.

پرسش بزرگ جاناتان فرانزن، یافتن معنای زندگی است. به عبارت ساده‌تر او از خودش و مخاطبش می‌پرسد «ما داریم چه می‌کنیم.» فرنزن به عنوان نویسنده‌ای رئالیست در تمام نوشته‌هایش به دنبال پاسخ همین پرسش است. با این که جستارهای کتاب درد که کسی را نمی‌کشد به مسائل و آدم‌های می‌پردازند ولی فرانزن در پس پشت همۀ آن‌ها همن مسیر را پی می‌گیرد، چون به نظرش با آن می‌توان جواب درماندگی انسان مدرن را هم پیدا کرد. به خاطر همین است که راهکار او نه فرار، که استقبال کردن از دردهاست. چون رهایی در پذیرش واقعیت است.

کتاب درد که کسی را نمی‌کشد را ناصر فرزین‌فر برای مجموعۀ جستار روایی نشر اطراف ترجمه کرده است.


دربارۀ مجموعۀ جستار روایی

مجموعۀ جستار روایی نشر اطراف، بر روی ژانر ادبی جستار متمرکز می‌شود و می‌کوشد ناداستان‌هایی که شکل و فرم روایی‌تری دارند را معرفی کند. در این مجموعه، روایت‌هایی از نویسندگان سرتاسر دنیا -از آمریکای شمالی تا اروپای شرقی- گردآوری شده که به مضامین انسانی مختلفی اشاره می‌کنند. مضامین و موضوعاتی که ظاهری شخصی دارند ولی ماهیت‌شان جهان‌شمول و برای همه قابل‌فهم است؛ از ادبیات و وطن گرفته تا انزوا و پرسه‌زنی.

این مجموعه در دو سری منتشر شده: سری اول شامل 8 کتاب این هم مثالی دیگر (دیوید فاستر والاس)، اگر به خودم برگردم (والریا لوئیزلی)، البته که عصبانی هستم (دوبراوکا اوگرشیچ)، درد که کسی را نمی‌کشد (جاناتان فرنزن)، هیچ چیز آن‌جا نیست (انی دیلارد)، ماجرا فقط این نبود (زیدی اسمیت)، اگر حافظه یاری کند (جوزف برودسکی) و فقط روزهایی که می‌نویسم (آرتور کریستال) است.

از سری دوم هم تاکنون مجموعه جستارهای نقشه‌هایی برای گم شدن (ربکا سولنیت)، دیدار اتفاقی با دوست خیالی (آدام گاپنیک)، به خاطره اعتمادی نیست (الیزا گبرت) و آخرین اغواگری زمین (مارینا تسوِتایوا) به انتشار رسیده است.


دربارۀ نویسندۀ درد که کسی را نمی‌کشد

جاناتان فرنزن (Jonathan Franzen) از معروف‌ترین نویسندگان آمریکایی است که به خاطر رمان اصلاحات برندۀ جایزۀ پولیتزر شده. فرانزن زبان آلمانی خوانده و از اواخر دهۀ 1980 داستان‌نویسی را آغاز کرده. حاصل فعالیت او در این سی سال پنج رمان بوده که اکثر آن‌‌ها با تحسین منتقدین روبرو شده‌اند.

مشخصات

نویسندهجاناتان فرنزن
ترجمهناصر فرزین‌فر
دبیر مجموعهمعین فرخی
ویراستارامین شیرپور
طراح جلدحمید قدسی
قطعرقعی
تعداد صفحه149
مجموعهجستار روایی | سری اول
موضوعجستارهای آمریکایی
شابک۹۷۸-۶۲۲-۶۱۹۴-۰۹-۹
نوبت چاپپانزدهم | 1402

فهرست

سخن مترجم | 13-14
نوشتن از شرم

درد که کسی را نمی‌کشد | 15-38
چگونه در عصر اینترنت عشق بورزیم؟

فقط زنگ زدم که بگم دوستت دارم | 39-60
جایی برای خلوت نیست

اصلاً به زحمتش می‌ارزه؟ | 61-110
نترسید! رمان نخواهد مرد

دیوید فاستر والاس (۱۹۶۲-۲۰۰۸) | 111-118
برایم داستانی تعریف کن

از کجا معلوم خود تو شیطان نباشی؟ | 119-145
چیزی نجات‌بخش‌تر از داستان هست؟

ستایش‌ها و افتخارات

«جاناتان فرنزن، نویسنده شصت ساله  که جایزه ملی کتاب آمریکا و چند جایزه معتبر دیگر را گرفته و نامزد جایزه پولیتزر هم شده است، البته که آدم غُرغُرویی نیست، اما می شود صورت سرخ شده از خودخوری اش را در جملاتش دید.»

مجید خاکپور، شهرآرا آنلاین

«فرنزن در این جستار باز هم به سراغ انسان‌های دنیای مدرن می‌رود که این بار جنونشان کمی عاشقانه‌تر است: جنون «دوستت دارم» را پشت گوشی‌های همراه داد زدن!»

الناز کاظمی، آوانگارد

«فرنزن در درد که کسی را نمی‌کشد از پیچیدگی‌هایی می‌گوید که با ظهور تکنولوژی در روابط انسانی پدید آمده‌اند. او موشکافانه تغییر مناسبات ما با دنیا را می‌بیند. از تغییر معنای دوست‌داشتن…»

«وقتی شروع کردم باورم نمی‌شد که هنوز می‌توانم کتابی را یک نفس بخوانم. جدای از ترجمه روان و دلنشین ناصر، پیدا کردن خود جاناتان فرنزن بود که خیلی سر ذوقم آورد.»

Fahime  ⭐⭐⭐⭐⭐

«سومین تجربه‌ی من از جستار روایی‌های اطراف مثل دفعات قبل بسیار لذت بخش و پربار بود. کتاب جستارهایی ست ( هشت جستار) در مورد زندگی امروز ما که بسیار پیچیده شده با فضای مجازی و پیشرفت تکنولوژی از دید یک نویسنده و منتقد ادبی بسیار گردن کلفت. هم تلخ و هم شیرین. دقیقا مثل تکنولوژی.»

⭐⭐⭐⭐⭐  نیما اکبرخانی

«فِرَنزِن استاد جستار نویسی‌است. سبک او در نوشتن جستار آن چنان مورد علاقه‌ام بود که بخش زیادی از کتاب را خط‌کشی کردم و با ولعی بسیار دنبال جملاتی می‌گشتم که باعث تبسم هرچه بیشترم شوند. علل‌خصوص جستار “آیا به زحمتش می‌ارزد”که یک پرفورمنس بی‌نظیر ِجستار نویسی‌ست. سبک نوشتن فرنزن در هر جستار آنچنان بدیع است که باعث می‌شود از خواندن هر جستار با موضوعی متفاوت، احساسی از این دست داشته باشید که با دوست صمیمی‌تان درباره مسائل مختلف حرف میز‌نید و او برای شما استدلال های فرنزنی‌اش و طنز خاصی که دارد را ارائه می‌دهد.»

⭐⭐⭐⭐⭐  مهدی نجف‌پور

«زمانی که فکر میکردم تقریبا غیرممکنه از دردی که گریبانگیرم شده نجات پیدا کنم این کتاب رو صرفاً بخاطر اسمش خریدم و خیلی از جمله‌ها و عبارت‌های کتاب انگار که وصف حال من بود.»

Sedighe Vazehi ⭐⭐⭐⭐

1 دیدگاه برای درد که کسی را نمی‌کشد

  1. Avatar for پشتیبانی فنی

    بهنام

    در یک کلام عالی

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 دیدگاه برای درد که کسی را نمی‌کشد

  1. Avatar for پشتیبانی فنی

    بهنام

    در یک کلام عالی

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *