اگر به خودم برگردم

۱۱۲,۰۰۰ تومان

والریا لوئیزلی | کیوان سررشته

کتاب اگر به خودم برگردم روایت پرسه‌زدن‌های والریا لوئیزلی در فضاهای شهری مختلف است که با شکل‌گیری نگاهش به موضوع‌ها و مفاهیم گوناگون گره خورده. او در این جستارها دربارۀ هویت و چهرۀ آدم‌ها در گذر زمان یا ناامیدی حاصل از دیدن انسان‌های مرده و زنده‌ای که مدت‌ها انتظارش را کشیده‌ایم صحبت می‌کند. لوئیزلی در این ده روایت کوتاه به جای‌جای شهرها قدم می‌گذارد و به خواننده این امکان را می‌دهد تا با چشمان آدمی دیگر به خیابان‌ها، کوچه‌پس‌کوچه‌ها و فضاهای متروک دنیا بنگرد و طعم زندگی‌هایی که در آن‌ها جریان دارد را بچشد. این کتاب ما را در شهرها گم می‌کند تا دوباره خودمان را پیدا کنیم.

 

نسخۀ الکترونیکی این کتاب را می‌توانید از سایت‌های طاقچه، فیدیبو و کتابراه تهیه کنید.

 

بریده‌ای از کتاب

سال ۲۰۱۴ بنیاد ملی کتاب آمریکا والریا لوئیزلی را یکی از پنج نویسندۀ مهم زیر سی ‌سال جهان معرفی کرد. نویسنده‌ای جوان اما با تجربه که در مکزیک به دنیا آمده و در چهار قارۀ جهان زندگی کرده. عصارۀ این زیست ادبی، فکری و شهری را می‌توان در جستارهای کتاب اگر به خودم برگردم دید. جستارهایی که شاید در نگاه اول پرسه‌هایی بی‌هدف به نظر بیایند اما در واقع نقشه‌نگاری‌اند. جست‌وجوهایی برای ترسیم ذهنی خیابان‌ها، زبان‌ها و زوایای بکر انسانی هستند. لوئیزلی نمی‌خواهد خوانندگانش را به مقصد برساند. قرار نیست شهری را بشناسیم یا زبان تازه‌ای یاد بگیریم، بلکه قرار است همراهش در فضاهای خالی شهر و تجربه‌های انسانی پرسه بزنیم. او ما را مثل خودش گم می‌کند تا چیزهایی را کشف کنیم که پیش از خواندن جستارهای او نمی‌دیدیم یا نمی‌یافتیم.

کتاب اگر به خودم برگردم از ده جستار روایی تشکیل شده که موضوع اصلی همۀ آن‌ها پرسه زدن در شهرها و اطرافش است. والریا لوئیزلی در گردش‌هایش به موضوعات مختلفی فکر می‌کند؛ از هویت تا گذر زمان و پیری، از کوچ‌نشینی تا مرگ. او از تجربۀ شخصی مهاجرت و زندگی‌اش در کشورهای مختلف کمک می‌گیرد تا به لایه‌های مختلف زندگی وارد شود و احساسات پنهان انسانی را بهتر درک کند.

کتاب اگر به خودم برگردم، را کیوان سررشته برعهده داشته. مصاحبۀ رادیو فرهنگ با این مترجم دربارۀ کتاب را می‌توانید از این‌جا بشنوید.

یکی از جستارهای کتاب اگر به خودم برگردم را می‌توانید در قسمت دوم پادکست اطراف با صدای مترجم بشنوید. همین‌طور یکی از مصاحبه‌های والریا لوئیزلی را می‌توانید در این‌جا بخوانید.

در ویدئوی زیر هم صحبت‌های این نویسنده را در مورد رابطۀ خانه و کتاب ببینید:


دربارۀ مجموعۀ جستار روایی

مجموعۀ جستار روایی نشر اطراف، بر روی ژانر ادبی جستار متمرکز می‌شود و می‌کوشد ناداستان‌هایی که شکل و فرم روایی‌تری دارند را معرفی کند. در این مجموعه، روایت‌هایی از نویسندگان سرتاسر دنیا -از آمریکای شمالی تا اروپای شرقی- گردآوری شده که به مضامین انسانی مختلفی اشاره می‌کنند. مضامین و موضوعاتی که ظاهری شخصی دارند ولی ماهیت‌شان جهان‌شمول و برای همه قابل‌فهم است؛ از ادبیات و وطن گرفته تا انزوا و پرسه‌زنی.

این مجموعه در دو سری منتشر شده: سری اول شامل 8 کتاب این هم مثالی دیگر (دیوید فاستر والاس)، اگر به خودم برگردم (والریا لوئیزلی)، البته که عصبانی هستم (دوبراوکا اوگرشیچ)، درد که کسی را نمی‌کشد (جاناتان فرنزن)، هیچ چیز آن‌جا نیست (انی دیلارد)، ماجرا فقط این نبود (زیدی اسمیت)، اگر حافظه یاری کند (جوزف برودسکی) و فقط روزهایی که می‌نویسم (آرتور کریستال) است.

از سری دوم هم تاکنون مجموعه جستارهای نقشه‌هایی برای گم شدن (ربکا سولنیت)، دیدار اتفاقی با دوست خیالی (آدام گاپنیک)، به خاطره اعتمادی نیست (الیزا گبرت) و آخرین اغواگری زمین (مارینا تسوِتایوا) به انتشار رسیده است.


دربارۀ نویسندۀ کتاب اگر به خودم برگردم

والریا لوئیزلی (Valeria Luiselli) نویسندۀ مکزیکی آمریکایی در سال 1983 در مکزیکوسیتی به دنیا آمد. تا مقطع کارشناسی‌اش در مکزیک بود و پس از آن به آمریکا مهاجرت کرد. لوئیزلی دکترای ادبیات تطبیقی دارد و تاکنون چندین اثر داستانی و غیرداستانی منتشر کرده که اکثرشان با استقبال منتقدین روبرو شده‌اند. چهره‌هایی در میان جمعیت و بایگانی کودکان گم‌شده از جمله کتاب‌های او محسوب می‌شوند. لوئیزلی برندۀ جایزۀ کتاب آمریکایی و فولیو شده است.

مشخصات

نویسندهوالریا لوئیزلی
مترجمکیوان سررشته
دبیر مجموعهمعین فرخی
ویراستارالهام سلمانی‌فروغی
طراح جلدحمید قدسی
قطعرقعی
تعداد صفحه135
مجموعهجستار روایی | سری اول
موضوعجستارهای اسپانیایی
شابک۹۷۸-۶۲۲-۹۹۲۲۴-۲-۲
نوبت چاپهجدهم | 1402

فهرست

سخن مترجم | 15-22
نوشتنِ خود در شهر

یک اتاق و نصفی | 23-34
سوغاتی‌های عالم مردگان

پرواز به خانه | 35-50
خاطره‌ای دور از چیزی دیگر

مانیفست دوچرخه | 51-56
سرعت درست برای تماشای شهر

مسیرهای جایگزین | 57-72
همۀ این‌ها غریب‌اند، مثل هیچ چیز

سیمان | 73-74
اجساد را جمع می‌زنیم

شهرهای پرلکنت | 75-86
شیرجۀ زبان به سوی سکوت

رلینگو: نقشه‌نگاری فضاهای خالی | 87-98
حفاری برای یافتن هیچ

بلیت برگشت | 99-108
آنچه بین صفحات جا مانده

اتاق‌های دیگر | 109-118
پنهان از نگاه خیرۀ دیگران

اقامتگاه دائمی | 119-131
سکونت در بهشت اداری

ستایش‌ها و افتخارات

«اگر به خودم برگردم روایت‌هایی خواندنی و جذاب است برای همه. هر کسی می‌تواند جستارهای والریا لوئیزلی را بخواند و درک کند قصه‌های او را از شهر و ادبیات و زندگی. حتماً نیاز نیست معماری یا شهرسازی خوانده باشیم تا کیف کنیم از جستارهایی درباره‌ی شهر… این مهم در ترجمه‌ی کیوان سررشته هم رعایت شده و متنی آراسته با کلماتی مناسب و توضیحاتی به‌اندازه در پانوشت‌ها می‌خوانیم و روان بودن نثر لوئیزلی حفظ شده است. همین است که این جستار با استقبال مواجه شد و خیلی زود به چاپ‌های بعدی رسید. برای هر کسی جذاب است خواندن درباره‌ی پرسه زدن و به یاد آوردن چیزهایی درباره‌ی رابطه‌ی خود با شهر و کشف مسیرهای تازه و فضایی برای فکر کردن به خود. برای برگشتن به خود.»

میلاد حسینی، روزنامۀ سازندگی

«لوئیزلی می‌داند که یکی است مثل ما و ما هم این را قبول می‌کنیم. می‌بینیم که او شاید کتاب‌های بیشتری خوانده باشد، سفرهای بیشتری رفته باشد و موفقیت‌های بیشتری به دست آورده باشد، اما در آخر او هم مثل ما درگیر همان ترس‌ها، شک‌ها و سؤال‌های بی‌جوابی است که بیرون از خودمان جوابی برایشان پیدا نمی‌کنیم.»

روزنامۀ سازندگی

«جستارهایی که در مجموع از زبان و سبک روایی خاص نویسنده‌ای خوش‌ذوق برخوردار است؛ او تجربه حاصل از مشاهدات عینی‌اش را درهم‌تنیده با افکار و ذهنیات خود و با ارجاع به نقل‌قول‌های متعدد از فیلسوفان و نویسندگان و… روایت می‌کند و به این بهانه به بیان نظرها و جهان‌بینی خود می‌پردازد. در این اثر به کنش‌های عادی و روزمره در فضاها و معابر شهری با درجه عمق بیشتر اما به دور از پیچیدگی‌های فلسفی و کلامی پرداخته شده که گاه در قیاس با تفکرات فیلسوفان مشایی و گاه با یادآوری عقیده کسی چون رولان بارت در باب معماری و گاه با تشبیهات زیست‌شناختی بیان می‌شوند.»

معصومه فرید، وب‌سایت ادبیات اقلیت

«چرا این کتاب را دوست داشتم؟ همیشه پرسه‌زدن در خیابان نقش مهمی در شکل‌گیری نگاهم به زندگی و مفاهیمش داشت و صرفا نگاه‌انداختن به ساختمان‌های نخراشیده‌ی تازه‌ساخت، گم‌شدن میان ازدحام جمعیت، نظاره کردن محله‌های قدیمی نبود و نیست؛ بلکه مانند اسم این کتاب راهی بوده و هست که به خودم برگردم و میان خاطراتم پرسه بزنم.»

جریان ادبیات

«نویسنده ی کتاب بسیار نکته بین بود .یه چیز جالب که من دوست داشتم این بود که تعریف نویسنده از بعضی ار اشیا اونقدری متفاوت و جدیدی بود که من رو به فکر فرو میبرد.نگاهش به پنجره و بازتاب تصویر خودمون توی شب چیزی بود که تا الان بهش فکر نکرده بودم و خیلی از نکته های دیگه ی تاب.»

⭐⭐⭐⭐⭐  نگار بارانی

«لوییزلی خیلی بیشتر از من خونده و خیلی بیشتر از من نوشته. خیلی بیشتر از من شعر خونده و میتونه تجربیاتش رو از شهرها به طرز شاعرانه‌تری بیان کنه. لوییزلی زبان‌های زیادی بلد بوده. حداقل ازشون چیزی می‌فهمیده. قطعا دنیاهای بیشتری از من رو سیر کرده. پس اگه شما هم یک پرسه‌زن هستید که گهگاهی جلوی کتابفروشی‌ها می‌ایستید و به کتابا خیره می‌شید، و یا محو تماشای آدمای توی خیابون می‌شید، بهتون توصیه می‌کنم این کتابو بخونید. حتی اگر هیچکدوم هم نیستید، باز هم پیشنهاد می‌کنم.»

⭐⭐⭐⭐  Sina

«این کتاب جستارهایی درباره‌ی پرسه در شهره. این کتاب هم خیلی دوست داشتم. نویسنده مخاطب را به فضاهای خالی شهر و تجربه‌های انسانی مهمان می‌کند و البته به خواننده این اجازه را می‌دهد که با تصورات و دنیای خودش با شهر مواجه شود. او از گورستان‌ها و رو به رو شدن با دنیای مردگان نوشته، از خاطره‌ای دور از چیزی، از سرعت درست برای تماشای شهر، از آنچه بین صفحات جا مانده، از پنهان شدن از نگاه خیره‌ی دیگران و … در این کتاب در دنیای خاطره‌ها و یادها، مکان‌ها و شهرها غرق می شویم و زمانی که برای فرار از همه‌ی دلتنگی‌ها، راهی خیابان‌ها می‌شویم و دل به شهرها می‌سپاریم تا شاید دوباره به خودمان برگردیم… کتاب برای من یادآور کتاب شهرهای ناپیدا اثر ایتالو کالوینو بود که به شدت مورد علاقه‌م بود»

⭐⭐⭐⭐  sAmAnE

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “اگر به خودم برگردم”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “اگر به خودم برگردم”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *