شنژن؛ سفری به چین

گی دولیل | عاطفه احمدی

گی دولیل کارتونیست شناخته‌شدۀ کانادایی در سال ۱۹۹۷ برای کار به شهر شنژن چین می‌رود. این کتاب ماجرای سه ماه اقامت او در این شهر عجیب و غریب است؛ شهری که منطقۀ ویژۀ اقتصادی به حساب می‌آید اما با حصاری الکتریکی و نگهبان‌های مسلح از بقیۀ کشور جدا شده. ضمن این‌که آدم‌های کمی در آن انگلیسی بلدند. در این سفرنامۀ مصور، دولیل زندگی کسالت‌بار هرروزه‌اش، سختی‌هایی که مانع زبانی ایجاد می‌کند و تفاوت‌ها و شباهت‌های فرهنگی میان شرق و غرب را با طنز همیشگی و تصویرسازی‌های خاصش روایت می‌کند.

 

نسخۀ الکترونیکی این کتاب را می‌توانید از سایت‌های طاقچه، فیدیبو و کتابراه تهیه کنید.

 

 

گی دولیل که در یک پروژۀ انیمیشن‌سازی در آسیا حضور دارد، برای ادامۀ فعالیتش به شنژن چین می‌رود. اقامت او در این شهر مرزی حدوداً سه ماه طول می‌کشد اما برخلاف تصورش و جاهایی که قبلاً بوده، شنژن اصلاً جای راحتی نیست. اهمیت اقتصادی‌اش باعث شده این‌جا کاملاً امنیتی باشد و همه‌جا حصار الکتریکی بکشند. مشکل بعدی او آشنایی کم اهالی شنژن با زبان انگلیسی است. دولیل با آدم‌های خیلی کمی مواجه می‌شود که زبان انگلیسی بدانند یا حتی متوجه منظورش شوند. او در کتاب مصور شنژن؛ سفری به چین به همین دوره پرداخته و سعی کرده با طنز خاص و متمایزش اتفاقاتی که از سر گذرانده را توضیح دهد؛ از اقامتش در هتل تا کار با همکارانش در استدیو تا اتفاقات روزمرۀ زندگی‌اش مثل رفتن به دندانپزشکی.

دولت چین از اوایل دهۀ 1980 و در سال‌های ابتدایی اصلاحات اقتصادی، شهر شنژن را به عنوان اولین منطقۀ ویژۀ اقتصادی این کشور انتخاب کرد. به خاطر همین این شهر ناگهان اهمیت زیادی پیدا کرد، جمعیتش چندین برابر شد و به یکی از مهم‌ترین مراکز مالی دنیا تبدیل شد. دولت چین و مقامات محلی برای حفظ نظم و امنیت این شهر قوانینی بسیار سختگیرانه وضع کردند که ماحصلش جدا شدن این شهر از دیگر مناطق چین بود، به‌طوری که غیربومی‌ها بدون اجازه حق ورود به شنژن را نداشتند. در اواخر دهۀ 1990 گی دولیل پا به این شهر می‌گذارد تا در یک پروژۀ بین‌المللی حضور پیدا کند. سفری که در عین جذابیت و منحصربه‌فرد بودن برایش سخت هم می‌شود. دولیل که نویسنده‌ای حرفه‌ای هم محسوب می‌شود، خاطراتش از حضور در این شهر را به صورت کتاب مصور یا کمیک نوشت. کتاب شنژن؛ سفری به چین او با استقبال خیلی خوبی مواجه شد و توانست نامزد جایزۀ بین‌المللی کمیک Angoulême فرانسه شود.

کتاب شنژن؛ سفری به چین، جلد دوم از مجموعه سفرنامه مصور، را عاطفه احمدی ترجمه کرده است. مصاحبۀ روزنامۀ شهروند با این مترجم را می‌توانید در این‌جا بخوانید.

مشخصات

نویسنده و تصویرگرگی دولیل
مترجمعاطفه احمدی
مقابله با متن اصلینیما م. اشرفی
ویراستارامین شیرپور
قطعرقعی
تعداد صفحه152
مجموعهسفرنامۀ مصور
موضوعکمیک | سفرنامه
شابک‭۹۷۸-۶۲۲-۶۱۹۴-19-8
نوبت چاپاول | 1398

ستایش‌ها و افتخارات

  • نامزد جایزۀ Angoulême در سال 2001

«گی دولیل… همراه با تصاویر شوخ‌طبعانه دست از سر شهر بر نمی‌دارد و آلودگی‌ها، تفاوت‌ها، شباهت‌ها و حتی زیبایی‌ها را به شکل مصور روایت می‌کند.»

یاسر نوروزی، روزنامۀ شهروند

 

«کتابی مفرح و جذاب و گاهی غریب!
خوندن سفرنامه واقعا لذت‌بخشه، اون هم سفرنامه‌ای تصویری و کمیک‌وار! شیوه‌ی نوشتن ایشون هم خیلی خوبه. خیلی روزمره و عادی درباره‌ی چیزهای کوچیک زندگی در کشوری غریب! بسیار صمیمی. مرسی از نشر اطراف برای آشنا کردن من با این شیوه از نوشته!»

صان  ⭐⭐⭐⭐⭐

من به صورت کلی کمیک خیلی دوست دارم؛ سفرنامه هم همین‌طور و این کتاب مخلوط هر دو بود. نمی‌دونم خود نویسنده چه‌قدر تلاش کرده‌بود که بامزه و جالب به‌نظر بیاد، اما من بعضی جاها خیلی بهش خندیدم؛ به بدشانسی‌ها و شرایط بی‌دلیل و مضحک سه ماهی که در چین بوده. زیبا بود.
Ellie  ⭐⭐⭐⭐⭐
«کمیک و بسیار زیبا
مثل بسیاری از سفرنامه‌های قوی، جذاب و اعتیادآور»
⭐⭐⭐⭐⭐  میثم رتکی
«نویسنده فضای سرد و بی روح کشور چین رو به‌خوبی منتقل کرد و خب بخش اعظم این انتقال موفق به هنر کشیدنش بر میگشت»
⭐⭐⭐⭐⭐  فرشته سجادی فر
«فضاسازی خیلی خوبی دارد. اطلاعاتی اجمالی و کافی می‌دهد. چند تصور اساسی من را از چین، با این چنین پیشرفت‌های صنعتی، حسابی عوض کرد.»
⭐⭐⭐⭐  پرستو مقدمی

1 دیدگاه برای شنژن؛ سفری به چین

  1. Avatar for گروه محتوای سایت

    Mania

    عالیههه

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 دیدگاه برای شنژن؛ سفری به چین

  1. Avatar for گروه محتوای سایت

    Mania

    عالیههه

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *