قصه‌ها از کجا می‌آیند

۹۸,۰۰۰ تومان

قصه‌ها از کجا می‌آیند | از فیلمنامه‌نویسی و زندگی (چاپ دوم)

نویسنده: اصغر عبداللهی

کتاب قصه‌ها از کجا می‌آیند اولین کتاب از مجموعه‌ی «تجربه‌ی نوشتن» است و مسیر نویسنده شدن را در تجربه‌ی نوشتن جست‌وجو می‌کند، چون به نظر می‌رسد از دل تجربه‌ها و در خلال نوشتن است که نوشتن را یاد می‌گیریم. «این کتاب تجربه‌های شخصی و خاطرات خام نویسنده (در مقام فیلمنامه‌نویس البته) است، کشف نوشتن در حین نوشتن.»

 

نسخه الکترونیکی این کتاب را می‌توانید از سایت طاقچه ، فیدیبو و کتابراه تهیه کنید

نیم قرن پیش به ما می‌گفتند از خودتان، از دوروبر خودتان و از مادربزرگ-پدربزرگ خودتان شروع کنید و ما که نویسنده‌ی جوانِ آن سال‌ها بودیم را به دست حوادث بعدی می‌سپردند. ما اگر مادربزرگ-پدربزرگ داشتیم، چند مدتی به ایشان خیره می‌ماندیم بلکه ایده از کلمات یا از خاطرات ایشان نمایان بشود. من کلاً فقط یک پدربزرگ داشتم که معمولاً در دسترس نبود. بنابراین این رهنمود مطلقاً به درد من نمی‌خورد. دوروبر هم چیزی نبود که ایده توش باشد، ایده‌ای که به من (نویسنده‌ی جوان) انگیزه‌ای برای نوشتن داستان بدهد. به طرز شگفت‌انگیزی آن سال‌ها دوروبر ما خالی از ایده بود. خاصه که هنوز به سن عشق و سیاست نرسیده، می‌خواستم داستان بنویسم و وقتی ایده‌ای برای نوشتن نیست، چه انگیزه‌ای برای نوشتن هست؟
اما شور و شوق کتبی کردن درونیات نامعلوم، دست از سر و سرنوشت آدمیزادی که می‌خواهد نویسنده شود برنمی‌دارد؛ از قطعات ادبی کوتاه و شعرگونه، نوشتن خاطرات یا کپی کردن داستانی که خوانده است، شروع می‌شود.

دانلود فایل فهرست، معرفی و مقدمه‌ی مؤلف قصه‌ها از کجا می‌آیند
یک فصل از کتاب قصه‌ها از کجا می‌آیند، با عنوان «دیالوگ: این‌قدر نغز و سعدی‌وار و مرتب؟»، را می‌توانید از این‌جا دانلود کنید.
گزیده‌ای از  کتاب قصه‌ها از کجا می‌آیند را می‌توانید در سایت اطراف  هم بخوانید.

این یک کتاب قصه‌ست. قصه‌ی قصه‌ها… از لابه‌لای کلمه‌های آدمی که «کلمه» را تجربه کرده؛ به جان نشانده؛ و به جانمان می‌نشاند.

بردیا پوربهرامی

کتاب را که باز می کنید«اصغر عبداللهی» با ژست سیگار به دست، لبخند به لبش نشسته است و زل زده است به مای مخاطب.او استاد این کلاس نویسندگی است. این کتاب شامل روایتهایی است از داستان چگونه نوشته شدن فیلمنامه‌هایی که اصغر عبداللهی در طی سال‌ تجربه آموختن نوشته است. فیلمنامه‌های برتری مثل شلیک به کلاغ‌ها، جهیزیه برای رباب، جستجو در بندر و … «اصغر عبداللهی» برایمان تعریف می‌کند که برای نوشتن یک فیلمنامه یا داستان کوتاه چطور باید فکر کرد، آیا منتظر ایده و الهام از غیب بود؟ یا برای بدست آوردنش جهد و جهاد کرد؟  آیا این شیوه، این مضمون مورد نظر به کار این داستان می‌آید یا نه؟  آیا با یک شخصیت یا فضای ذهنی می‌شود قصه‌ای ساخت؟ آیا می‌شود عاشقانه‌ای نو نوشت در حالی که عاشقانه‌ها همه کلیشه و کلاسیک شده‌اند؟ ژانر نوآر و هارور در فیلمنامه چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟ آیا برای نوشتن یک فیلم جنایی پلیسی داشتن قلب پاک کافی است یا خدا هم باید دوستت داشته باشد؟ خلاصه که هر چی سوال در مورد فیلمنامه نویسی در ذهن دارید، اینجا پاسخش را پیدا خواهید کرد.

افروز جهاندیده

⁣ اگر دچار کمال‌گرایی هستید، اگر ترس از کاغذ سفید دارید، اگر دکمه دارید و فکر می‌کنید که نباید براش کت بدوزید کتاب «قصه‌ها از کجا می‌آیند» را بخوانید… کتاب قصه‌ها از کجا می‌آیند ما را با تئوری‌ها و اسم‌های مختلف گیج نمی‌کنه. اصلن با اونا کاری نداره. هرچند توصیه می کنه که یهو نیا تو صحنه؛ اما روایت و زبان شیرین کتاب، تلخی و شیرینی توامان حوادثی که برای آقای نویسنده اتفاق افتاده همراه می‌کنه شما رو این‌قدری که دلتون نیاد کتاب رو‌ زمین بذارید.

 ادیسه عسکری، زیزفون

مشخصات

مشخصات کتابمشخصات فیزیکی
نویسندهاصغر عبداللهیقطع۱۴۵x۲۰۰ م‌م
ویرایشآرش صادق‌بیگیتعداد صفحات۱۶۰ ص.
بازبینی نهایی متنامین شیرپورنوع جلدنرم گلاسه
دبیر فنیمحمدرضا لرچینوع کاغذبالک ۶۰‌گرم
طراح جلدحمید قدسی
فروستمجموعه‌ی تجربه‌ی نوشتن – ۱
موضوعفیلم‌نامه‌نویسی– ایران– تاریخ و نقدسینما — ایران — هسته‌های داستانی، پی‌رنگ‌ها و غیره
شابک۹۷۸-۶۰۰-۹۸۰۱۹-۹-۲
نوبت چاپدوم، ۱۳۹۸، ۱۰۰۰ نسخه
مجموع تیراژ چاپ‌های قبلی۱۰۰۰
نسخه‌ی دیجیتال
صفحه در فیپاhttp://opac.nlai.ir/opac-prod/bibliographic/5080954

فهرست کتاب

ایده | افسردگی مال نویسنده‌ی پولداره

طرح | دغدغه‌ی دیگران را از آن خود کن

تعلیق | برای نوشتن داستان پلیسی قلب پاک کافی نیست

دیالوگ | این‌قدر نغز و سعدی‌وار و مرتب؟

اقتباس | دیوار شکسپیر کوتاه است

شخصیت | درام رو به اتاق مشاوره‌ی روانپزشک تبدیل نکنی

ژانر | کوچک‌تر از یک قصر گوتیک

منظر روایت | یهو نیا توی صحنه

فضاسازی | در کسوت یه سیاح

شرح صحنه | چرا همچین ساعتی؟

نقش فرعی | زل زده بود به من که نویسنده‌ی درام بودم

پایان‌بندی | دو تا زنگ داره، شما اون سفیده رو بزن

پیوست | فیلمنامه‌ی «شلیک به کلاغ‌ها»

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “قصه‌ها از کجا می‌آیند”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “قصه‌ها از کجا می‌آیند”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *