30

نقطه می‌خواست فرار کند

۵۴,۶۰۰ تومان

نویسنده: هشام مطر

مترجم: بتول فیروزان

نقطه‌ نمی‌فهمد چرا همیشه باید آخر جمله منتظر بماند. انتظار امانش را بریده. می‌خواهد انتخاب کند، می‌خواهد چیز دیگری باشد و می‌خواهد سرنوشتش دست خودش باشد اما احساسات و افکارش برای خودش معماست. پس به دوردست‌ها سفر می‌کند و نقش‌های مختلفی را برای خودش تصور می‌کند، در جهان انتزاعی غرق می‌شود و با دیدن چیزهایی ساده چشم‌اندازهای جدیدی کشف می‌کند.

نقطه می‌خواست فرار کند تنها کتاب کودک هشام مطر است؛ قصه‌ای که سردرگمی و ابهام نقطه در جهانی وسیع و حیرت‌انگیز را روایت می‌کند. این کتاب سفری به جهان نشانه‌هاست و با تصویرسازی‌های رازآلود جانلوکا بوتلو ما را درون خودمان می‌کشاند تا در هر سن‌‌وسالی که هستیم با آن سؤال‌هایی رودررو شویم که روز‌به‌روز با ما بزرگ و بزرگ‌تر شده‌اند.

 

کتاب نقطه می‌خواست فرار کند در دسته‌ی کتاب‌های هویتی است. این کتاب‌ها مرزبندی مشخصی برای سن‌وسال خوانندگان‌شان در نظر نمی‌گیرند چرا که در جست‌وجوی معنای مفاهیمی مثل وطن، مدرسه، خانواده و باورها هستند و توجه مخاطب را به نقش اساسی تجربه‌ در شکل‌گیری هویت، تعدد و تنوع ویژگی‌های معرف هر فرد، امکان‌پذیریِ تغییر جایگاه خود در جهان و اهمیتِ شناخت و پذیرش آن‌که هستیم جلب می‌کنند.

مخاطبان اصلی کتاب نقطه می‌خواست فرار کند کودکان و نوجوانان هستند اما بزرگ‌ترها هم می‌توانند لابه‌لای کلمه‌ها و تصویرهای گیرای هشام مطر و جانلوکا بوتُلو با خودِ روزهای کودکی‌شان روبه‌رو شوند و پابه‌پای نقطه قدم بردارند تا در سفری به جهان انتزاعی استعاره‌ها، مسیرهایی تازه‌ برای زیستن در جهان عینی خلق و کشف کنند.

 درباره‌ی هشام مطر

هشام مطر سال ۱۹۷۰ در خانواده‌ای لیبیایی و در نیویورک متولد شد. در قاهره و طرابلس زندگی کرد و دست‌ آخر ساکنِ لندن شد. اولین رمان مطر به نام در کشور مردان (۲۰۰۶) به بیست‌ و نه زبان ترجمه شد و در فهرست نامزدهای نهایی جایزه‌ی ادبی مَن‌بوکر قرار گرفت. آناتومی ناپدید شدن (۲۰۱۱) رمان دوم اوست و روایت بازگشتِ (۲۰۱۷) او هم در سال ۲۰۱۷ برنده‌ی جایزه‌ی ادبی پولیتزر شد. روایت بازگشتْ‌ خاطره‌پردازی هشام مطر از بازگشت به لیبی و جست‌وجوی رد و نشانی از پدرش پس از سقوط قذافی است. در این کتاب، مطر از پدرش می‌گوید که از مخالفان دولت قذافی بوده و بیست سال پیش‌تر توسط نظام قذافی در مصر ربوده می‌شود و مطر دیگر خبری از او ندارد. یک‌ ماه در سیه‌نا (۲۰۱۹)، اثر بعدی مطر، خاطره‌پردازی او از سفر به سیه‌نای ایتالیاست. هشام مطر پس از انتشار چند کتاب موفق بزرگسال تصمیم گرفت برای کودکان بنویسد و در این کتاب، روی سؤال‌های بنیادینی دست گذاشته که همه‌ی ما، حتی در بزرگسالی، با آن‌ها کلنجار می‌رویم.

درباره‌ی جانلوکا بوتُلو

جانلوکا بوتُلو سال ۱۹۶۸ در شهر اودینه‌ی ایتالیا متولد شد. رمان مصور انتخابِ (۲۰۱۵) بوتلو قصه‌ی زندگی جورجو اِمبروزُلی از وکلای مهم ایتالیایی است که در جریان پرونده‌ای مالی کشته می‌شود. بوتلو سال‌ها در شرکت‌های معماری مشغول کار بود تا اینکه سال ۲۰۰۳ وارد عرصه‌ی تصویرگری شد و تاکنون با روزنامه‌ها و انتشارات و گروه‌های تئاتر مختلفی همکاری کرده است. او در بخشی از تصویرسازی‌های کتاب نقطه می‌خواست فرار کند چند ارجاع بینامتنی به صحنه‌هایی از فیلم منهتنِ وودی آلن دارد تا به شیوه‌ی خود، لابه‌لای برگ‌های کتابش، به ساحت سینما هم ادای احترامی کرده باشد.

درباره‌ی نشر ادامه

نشر «ادامه» واحد کودک نوجوان نشر اطراف است. ما در این نشر بچه‌ها را جدی می‌گیریم و تلاش می‌کنیم با سرک کشیدن به ادبیات مستقل و جريان‌ساز دیگر کشورها، در دوره‌های زمانی متفاوت، کتاب‌هایی در اختیار بچه‌ها ‌بگذاريم که توانایی تفکر، دیدن، خلاقیت، همدلی و رؤیاپردازی‌شان را پرورش می‌دهند. ما در این نشر با جريان‌های ادبی و شیوه‌های متنوع تصویرسازی دنیا همسفر می‌شویم تا مخاطبان‌مان، در هر سن‌وسالی که هستند، از ماجراجویی در کتاب‌ها لذت ببرند و همراهانی خوش‌فکر و مبتکر را به جمع دوستان ادامه و دوستداران ادبیات کودک ونوجوان اضافه کنند.

 

 

 

مشخصات

مشخصات کتابمشخصات فیزیکی
نویسندههشام مطرقطعرقعی
مترجمبتول فیروزانتعداد صفحات40ص.
صفحه آراییکارگاه نشر اطرافنوع جلدنرم
تصویر گرجانلوکا بوتلونوع کاغذبالک ۶۰گرم
موضوعداستان های کودکان
شابک9786229878682
نوبت چاپاول، ۱۴۰۱، ۱5۰۰نسخه
مجموع تیراژ چاپ‌های قبلی
نسخه‌ی دیجیتال
صفحه در فیپاhttp://opac.nlai.ir/opac-prod/nlg/search/fipa/search.do?command=V&id=5920066&unitType=6

فهرست کتاب

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “نقطه می‌خواست فرار کند”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “نقطه می‌خواست فرار کند”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *