معین فرخی، نویسنده، داستاننویس و مترجم، سال ۱۳۶۸ در قزوین متولد شده است. او در رشتههای مهندسی مکانیک و صنایع تحصیل کرده اما علاقهاش به ادبیات باعث شد خیلی زود مهندسی را کنار بگذارد و مترجم و نویسنده ای تمام وقت شود. اولین کتاب فرخی مجموعه داستان کوتاهی بود که خود نوشته بود؛ برف محض که سال ۱۳۹۵ نشر چشمه آن را به چاپ رساند. اما ورود به بخش ترجمۀ مجلۀ داستان همشهری مسیر حرفهای او را تغییر داد. از این پس ترجمه هم برایش به دغدغهای جدی تبدیل شد؛ راهی که تصور میکرد از یک سو کمک میکند خود متنها را دقیقتر بخواند و از سوی دیگر دریچهای برای گستردهکردن تجربۀ ادبی خوانندۀ فارسیزبان خواهد بود.
معین فرخی در سال ۱۳۹۵ به عضویت در تحریریۀ مجلۀ روایت درآمد که در زمینۀ ناداستان فعالیت داشت. به این صورت روایتها، جستار و ناداستان، هم برایش اهمیت پیدا کردند. جستار بلند یک روایت غیر سیاسی از یک اتفاق سیاسی: انتخابات ۹۶، اولین اثر غیرداستانی او، محصول درگیریاش با دنیای مستندنگاری بود. فرخی در چند سال گذشته تماما بر روی ترجمه متمرکز بوده و چند اثر مهم، از جمله دو کتاب دیوید فاستر والاس را به فارسی برگردانده است. او کارشناس ترجمه و دبیر مجموعۀ «جستار روایی» نشر اطراف هم بود و در ترجمه و انتشار آثار این مجموعه نظارت داشت. فرخی از مجریان و تهیهکنندگان پادکست هزارتو است که به بررسی امکانات قصهگویی در قالبهای روایی مختلف میپردازد. همینطور از میزبانهای پادکست پنارت است که به بررسی لیگ برتر انگلیس میپردازد.
کتاب های معین فرخی
- برف محض، چشمه، 1395
- یک روایت غیر سیاسی از یک اتفاق سیاسی، چشمه، 1397
- زمستان، جونو دیاز، پاگرد، 1398
- مصاحبههای کوتاه با مردان کریه، دیوید فاستر والاس، چشمه، 1402
- مزاح بیپایان، دیوید فاستر والاس، برج، 1403
کتابهای معین فرخی در نشر اطراف
کتاب این هم مثالی دیگر
کتاب این هم مثالی دیگر دربردارندۀ چهار جستار کوتاه از دیوید فاستر والاس است؛ یکی از خلاقترین نویسندگاه معاصر آمریکا که به خاطر ارجاعات بیشمارش به فرهنگ عامه و رسانهها شناخته میشود. والاس در این روایتها اتفاقات ساده و پیشپاافتادۀ زندگی را بهانه میکند تا به حقایق پنهان و لایههای زیرین زندگی دست یابد. او با زبانی پیچیده و طنز به خواننده نشان میدهد که چطور میتوان به معنای زندگی پی برد و پیش از مرگ خود را شناخت.
کتاب ماجرا فقط این نبود
زیدی اسمیت در جستارهای کتاب ماجرا فقط این نبود بلوغش را شرح میدهد و از بازنگری دائمی زندگی و شیوۀ نوشتن و خواندن، کنجکاوانه نگاهکردن به هر مرحله از زندگی و بدیهی ندیدن باورهای تثبیتشده میگوید. او در جستارهایش نه در مقام نویسندهای جاافتاده، که در جایگاه نویسندهای مشتاق یادگیری، مادری درگیر ادبیات و دورگهای بریتانیاییجاماییکایی از طبقۀ متوسط مینویسد تا تأملاتش به گفتوگویی بینجامند و راههای تازهتری برایش باز کنند. اسمیت به آزادی تفکر و لزوم در خود نماندن معتقد است و بیثباتی را نشانۀ باور داشتن میداند؛ باور به اینکه شاید ماجرا فقط این نباشد، که شاید حقیقت در سویۀ دیگری از زندگی باشد. فرخی این کتاب را با همکاری احسان لطفی ترجمه کرده است.
کتاب داستان مصور فوتبال
دیوید اسکوایرز برای روزنامهی گاردین میکِشد و مینویسد. استرالیایی است ولی طنز او را باید بریتانیایی دانست. طنزی بیشتر مبتنی بر کلام و چندلایه که به قول زیدی اسمیت، نویسندۀ معاصر بریتانیایی، ساختاری مثل کوه یخ دارد و «رضایت عمیقتر زیر آب است و لایهی اولیهی لذت هر جوکی کمترین بخش آن». اسکوایرز در کتاب تاریخ مصور فوتبال به شکلی خلاقانه و دوستداشتنی از ترکیب متن و کمیک برای روایت اتفاقات استفاده کرده است. در جلد اول این مجموعه، او نود پارۀ مختلف از تاریخ فوتبال ـــ از دوران باستان تا به امروز ـــ را انتخاب کرده و در جلد دوم هم به سراغ زندگی مشاهیر فوتبال رفته است. تازگی نگاه اسکوایرز و شوخیهای تیز و جاندارش با همهی اتفاقات فوتبالی و پرداختن به حاشیههای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی این ورزش پرطرفدار، این مجموعه را برای هر مخاطبی ــ چه فوتبالی و چه غیر فوتبالی ــ خواندنی کرده است.
بدون دیدگاه