رونمایی از کتاب مادرانگی


شنبه هفدهم شهریور ماه ۹۷ نشست رونمایی کتاب «هفته‌ی چهل و چند» با موضوع «بیست روایت از مادری در همین روزها» برگزار شد.

در این برنامه‌ که به همت فرهنگسرای ارسباران و نشر اطراف برگزار شد، نویسندگان مجموعه‌‌ی چهل و چند حضور داشتند. این کتاب را بیست مادر جوان نوشته و دغدغه‌های روزهای مادری‌شان را روایت کرده‌اند؛ روایت‌هایی داستانی که خواننده را با افکار نسل جدید مادران ایرانی آشنا می‌کند.
در ابتدای برنامه محمود گلزاری، روان‌شناس و مدرس دانشگاه، با بررسی تعدادی از روایت‌های این مجموعه، از انتشار چنین کتابی ابراز خرسندی کردند. مدیرمسئول ماهنامه‌‌ی «سپیده‌ دانایی» با اشاره به پیشگفتار کتاب «هفته‌ی چهل و چند» افزود: «اهمیت این کتاب به تنوع و تکثر روایت‌های آن است؛ روایت‌هایی که مادران مختلف با طیف‌های فکری متفاوت آن را نوشته‌اند.»

در ادامه‌ی‌ این برنامه که با اجرای رضوان خرمیان اداره می‌شد، نفیسه مرشدزاده مدیرمسئول انتشارات اطراف در باب زیست مادرانه در جامعه‌ امروز سخن گفت: «در شرایط امروز جامعه که ممکن است ناامیدی گریبانگیر مردم شود، به وحدتی نیاز داریم که فاصله‌‌ی ایجاد شده را از بین ببرد. نسل آینده‌‌ی ایران را مادران امروز می‌سازند. مادرانی که این کتاب را نوشته‌اند قرار است جامعه‌ای متعالی در آینده بسازند. کودکانی که بیست سال آینده روی صندلی‌های دانشگاه کنار هم می‌نشینند، اگر در دامن مادرانی اهل مدارا و تفاهم پرورش پیدا کنند، می‌توانند فاصله‌‌ی ایجادشده را کمرنگ کنند.»
پس از آن فاطمه ستوده دبیر مجموعه‌ کتاب «هفته‌ی چهل و چند» گفت: «من دبیر این مجموعه بودم، اما ارزش این کتاب به گروهی بودن آن است. در شرایطی که معمولاً اجرای کارهای گروهی به بن‌بست می‌خورد، تجربه‌ی‌ من و نوزده مادر دیگر در این کتاب نشان داد که می‌توان کار گروهی را به‌خوبی به سرانجام رساند.»

این نویسنده و مترجم افزود: «جمع‌آوری این کتاب پر از حواشی جذابی بود که لذت کار را دوچندان می‌کرد اما چیزی که تجربه‌‌ی دبیری این کتاب را برایم منحصربه‌فرد می‌کرد، روح روایت و روح مادری بود. دبیری این کتاب به من یاد داد می‌توان آدم‌های مختلف با ارزش‌های فکری و اولویت‌های فکری متفاوت را کنار هم دید، با همدیگر کاری را به سرانجام رساند و تنها به هدفی واحد فکر کرد.»

در میان مهمانان برنامه، مهدی حجوانی، سروش صحت، ایمان صفایی و… حضور داشتند. از حاشیه‌های دیدنی و متفاوت این برنامه حضور خردسالانی بود که با هیاهوی کودکانه‌شان رنگ دیگری به این نشست رونمایی داده بودند. از دیگر اتفاق‌های این نشست رونمایی، حضور زهرا آیت، نوجوان سندروم داون روی سِن برنامه بود. زهرا آیت تصویرسازی‌های کتاب «هفته‌ی چهل و چند» را انجام داده بود و با تشویق فراوان حضار روبه‌رو شد. در پایان برنامه، مادران نویسنده با کودکان‌شان روی سن آمدند و عکس دسته‌جمعی گرفتند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *