15

حظ کردیم و افسوس خوردیم

قیمت اصلی ۱۹۷,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۱۶۷,۴۵۰ تومان است.

سفرنامۀ میرزا حسن‌‌خان مستوفی‌الممالک و دوستعلی‌خان معیر‌الممالک

سوغات سفر شاهان قاجاری به فرنگ تنها دوربین و اتومبیل نبود. آن‌ها با خود روایت‌ها، خاطرات و سفرنامه‌هایی منحصربه‌‌فرد و یگانه هم آوردند که هنوز هم جذاب و قابل‌اعتنا هستند. کتاب حظ کردیم و افسوس خوردیم گزارشی است از دو جوان قجری که در سفر اول مظفرالدین شاه به فرنگ همراه او بوده‌اند؛ میرزاحسن خان مستوفی‌الممالک و دوستعلی خان معیرالممالک که بعدها چهره‌های مهمی در تاریخ سیاسی و فرهنگی ایران شدند. این دو اگرچه نسبت نزدیکی با شاه داشتند اما با حفظ فاصله از او تلاش کردند تا به‌تنهایی این دنیای تازه را کشف کنند؛ چیزی که در سطر سطر سفرنامه‌شان هم به چشم می‌آید. آن‌ها خاطرات‌شان را در دو سوی یک دفترچۀ کوچک نوشتند که بعدها در میان اسناد شخصی به‌جامانده از خاندان معیرالممالک پیدا شد. این دفترچه به همراه تعدادی نامه و چند قطعه عکس دیده‌نشده از این سفر، به کوشش فاطمه معزی و پدرام خسرونژاد گردآوری شده و برای نخستین بار منتشر می‌شود.

 

بریده‌ای از کتاب

کتاب حظ کردیم و افسوس خوردیم دربردارندۀ دو سفرنامه از دوستعلی خان معیرالممالک و میرزا حسن خان مستوفی‌الممالک (فرزند و داماد دوست‌محمدخان معیرالممالک) است که برای اولین بار به چاپ می‌رسند. این دو جوان قجری که در نخستین سفر مظفرالدین شاه قاجار به فرنگ، در ذی‌حجهٔ ۱۳۱۷ قمری، همراه او بودند، خاطرات‌شان را در دو سوی یک دفترچهٔ جلدچرمی مشکی نوشتند؛ دفترچه‌ای که سال‌ها بعد در میان مجموعه‌ای از اسناد و عکس‌های شخصی به‌جامانده از خاندان معیرالممالک پیدا شد. وجه اشتراک این دو سفرنامه این است که نویسندگانش هر دو جوان‌ و بی‌تجربه‌اند اما نسبت‌شان با قدرت و ثروت، بسیاری از موانع را از سر راه‌شان برمی‌دارد. از سوی دیگر برای اینکه استقلال‌شان را نشان دهند، چند ماه بعد از شروع سفر شاه قدم در راه می‌گذارند و به او می‌پیوندند.

برای تکمیل این سفرنامه‌ها و شکل گرفتن تصویر کامل‌تری از این سفر، بخش‌های دیگری نیز به کتاب حظ کردیم و افسوس خوردیم افزوده شده‌ است. خاطرات سفر فرنگ دوستعلی خان که سال‌ها قبل برای مجلهٔ یغما نوشته شده و همچنین ترجمهٔ مطلبی که روزنامه‌ای فرانسوی دربارهٔ او منتشر کرده، در ادامهٔ روزنوشت‌های او آورده شده است. نسخهٔ روزنامهٔ مذکور از میان اسناد به‌جامانده از خاندان معیرالممالک به دست آمده و اولین بار است که ترجمهٔ فارسی آن منتشر می‌شود.

علاوه بر همۀ این‌ها، هشت نامه هم از این سفر باقی مانده که خواندن آن‌ها می‌تواند ما را با احوال نویسندگان‌شان بیشتر آشنا کند. در پایان کتاب نیز عکس‌های متنوعی از این سفر منتشر شده؛ از پرتره‌های دوستعلی خان گرفته تا عکس‌هایی از گردش‌های جمعی جوانان ذوق‌زده‌ٔ فرنگی‌پوش و البته عکس‌های متفاوتی از مظفرالدین ‌شاه. بیشتر این عکس‌ها پیش از این منتشر نشده‌اند و دیدن‌شان شاید درک درست‌تری از حال‌وهوای سفر به فرنگ در سال‌های دور به ما عرضه کند.


دربارهٔ نویسندگان کتاب حظ کردیم و افسوس خوردیم

میرزا حسن خان مستوفی‌الممالک، نویسندۀ اولین سفرنامۀ کتاب حظ کردیم و افسوس خوردیم، در سال ۱۲۹۱ قمری/ ۱۲۵۳ شمسی متولد شد. او فرزند میرزا یوسف خان مستوفی‌الممالک، مستوفی و صدراعظم ناصرالدین شاه بود که املاک و باغات فراوانی در تهران داشت. مستوفی‌الممالک در جوانی با عصمت‌الملوک، نوه‌ٔ ناصرالدین شاه و دختر امیر دوست‌محمد خان معیرالممالک ازدواج کرد. بعد از بر تخت نشستن مظفرالدین شاه و تغییر ساختار دربار، میرزا حسن که در جست‌وجوی راهی برای فرار از مسئولیت‌های دولتی و دنبال کردنِ علایق شخصیش بود، باغ و عمارت یوسف‌آباد را فروخت، بدهی‌هایش را پرداخت و به‌تنهایی به تماشای فرنگ رفت. مستوفی‌الممالک پس از بازگشت به ایران، در دولت میرزا علی‌اصغر خان امین‌السلطان به‌عنوان وزیر جنگ به مجلس معرفی شد. پس از آن در سلطنت محمدعلی شاه و احمد شاه قاجار نیز بارها به وزارت جنگ، وزارت مالیه و ریاست وزرا (همان نخست‌وزیری) منصوب و کارهای بزرگی به او سپرده شد. مستوفی‌الممالک در آغاز جنگ جهانی اول ریاست دولت را بر عهده داشت و بی‌طرفی ایران را در این جنگ اعلام کرد. او دو بار به نمایندگی مجلس شورای ملی انتخاب شد و در دوره‌ٔ حکومت رضا شاه پهلوی هم سه دوره ریاست دولت را بر عهده گرفت.

نویسنده‌ٔ دومین سفرنامه این کتاب، دوستعلی خان اعتصام‌السلطنه (معیرالممالک)، فرزند دوست‌محمد خان و فاطمه خانم عصمت‌الدوله (دختر ناصرالدین شاه قاجار)، در سال ۱۲۹۲ قمری/ ۱۲۵۳ شمسی در باغ فردوس تهران متولد شد. به رسم ثروتمندان آن زمانه، تحصیل را در خانه و با معلمان منتخب پدرش آغاز کرد. او بعدها با دختر میرزا علی‌اصغر خان امین‌السلطان، صدراعظم وقت ناصرالدین شاه و دوست نزدیک پدرش، ازدواج کرد. دوستعلی خان در دوره‌ٔ صدارت امین‌السلطان به منصب وزارت مخزن نظام یا سررشته‌داری قوای نظامی منصوب شد و محاسبه‌ٔ اموال و خرید و فروش مایحتاج وزارت جنگ را به او سپردند. در همان زمان، مظفرالدین شاه تصمیم گرفت به سفر فرنگ برود و این تصمیم با برگزاری نمایشگاه جهانی ۱۹۰۰ میلادی در پاریس مصادف شد. پس از بازگشت دوستعلی خان از سفر فرنگ، عین‌الدوله، صدراعظم وقت، او را به اختلاس در نظام متهم کرد. معیرالممالک هم برای رفع این اتهام، از ریاست مخزن نظام کناره گرفت و از آن پس دیگر هیچ منصب دولتی‌ای را نپذیرفت. او پس از کناره‌گیری از مناصب دولتی، خودش را با نقاشی، شکار، کبوتربازی، پرورش ماکیان و تشکیل محافل تفریحی و فرهنگی در خانه مشغول کرد. از دیگر کارهای او نوشتن خاطراتش از دوران ناصرالدین شاه است که نشر تاریخ ایران آن‌ها را در قالب دو کتابِ رجال عصر ناصری و یادداشتهایی از زندگانی خصوصی ناصرالدین شاه منتشر کرده است. وقایعالزمان (خاطرات شکاریه) نیز کتاب دیگر اوست که معیرالممالک در آن، ضمن شرح شکارهایش، وقایع روزانه‌ٔ سال‌های ۱۳۱۳ تا ۱۳۳۱ قمری را نیز ثبت کرده است.


دربارهٔ پژوهشگران کتاب حظ کردیم و افسوس خوردیم

پدرام خسرونژاد دانش‌آموخته‌ٔ رشته‌های نقاشی و پژوهش هنر از دانشگاه هنر است و در دانشگاه سوربن و مدرسه‌ٔ عالی علوم اجتماعی پاریس انسان‌شناسی اجتماعی‌فرهنگی خوانده است. او در سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۷ در دانشگاه آکسفورد انگلستان و در سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵ در دانشگاه سنت‌اندروز به تدریس مشغول بوده است. دکتر خسرونژاد در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ به دعوت دانشگاه ایالتی اُکلاهمای آمریکا دپارتمان مطالعات ایران‌شناسی و خلیج فارس این دانشگاه را راه‌اندازی کرد. پژوهش‌های او حول محورهای انسان‌شناسی دین، انسان‌شناسی هنر، و انسان‌شناسی تصویری با تأکید بر هنر تشیع ایرانی و هنر دوران قاجار به‌ویژه عکاسی و شمایل‌های مذهبی بوده است. او هم‌اکنون استاد گروه مطالعات دینی و اجتماعی دانشکده‌ٔ علوم اجتماعی دانشگاه سیدنی غربی و کیوریتور مرکز فرهنگی گرافتن است.

فاطمه معزی، دانش‌آموخته‌ٔ رشته‌ٔ تاریخ است و سال‌هاست درباره‌ٔ تاریخ ایران در دوره‌ٔ قاجار مطالعه و پژوهش می‌کند. از میان مقالات او می‌توان «محمدعلی میرزا قاجار، ولیعهد»، «شب‌نامه‌ها و اعلامیه‌های مشروطیت»، «موانع و مشکلات حمل جنازه‌ٔ شیعیان هند به مشهد در اواخر دوره‌ٔ قاجار» و «باغ فردوس از دیرزمان شکوفایی» اشاره کرد.

مشخصات

نویسندگانمیرزا حسن‌خان مستوفی‌الممالک | دوستعلی‌خان معیرالممالک
پژوهشگرانفاطمه معزی | پدرام خسرونژاد
ویراستارهدیه رهبری
طراح جلدبهاره بالغ‌نژاد
ناظر کیفی متنزهره ترابی
قطعرقعی
تعداد صفحه184
موضوعسفرنامۀ قاجار
شابک921-622-6194-73-0
نوبت چاپدوم | 1403

فهرست کتاب

به تعریف درنمی‌آید، باید دید | 31-74
سفرنامه میرزاحسن‌خان مستوفی‌الممالک

به‌به از ژیمناست و الکتریک و شعبده باز | 75-88
سفرنامه میرزا دوستعلی‌خان معیرالممالک

بمان و تماشا کن | 89-110
خاطرات سفر دوستعلی‌خان در مجله یغما

خودم از پاریس قربان شما بگردم | 111-142
از میان نامه‌ها

عکس هم یادگار قشنگی خواهد بود | 143-170
عکس‌هایی از سفر به اروپا

ستایش‌ها و افتخارات

«قطع به یقین مردمِ عادیِ اون زمان هم مثل ما، بهره‌ای از حظ کردن‌های میرزا حسن خان مستوفی الممالک نداشتند بعلاوه در افسوس‌ خوردن‌های بیشتری از جناب میرزا با ما مشترک بودند.

اولین تجربه مطالعه سفرنامه قاجاری بود. ادبیات، اصطلاحات و نامه‌ها برای من جذاب بود. البته در بخش دوم دوستعلی خان سفرنامه رو کد گذاری کرده بود و رمزی نوشته بود که کمی ملال داشت اما در بخش سوم جبران کردند. عکسها و پی‌نوشت‌ها هم خوب بودند.

اگر علاقمند به تاریخ معاصر ایران هستید این کتاب رو پیشنهاد می‌کنم.
اگر علاقمند به آشنایی به حال و هوای فکری و فرهنگی نزدیک‌ترین افراد به قدرت و یک شاه قاجاری هستید این کتاب رو پیشنهاد می‌کنم.
اگر علاقمند به سفرنامه هستید این کتاب رو پیشنهاد می کنم.»

⭐⭐⭐⭐⭐  Hamed Ho

«من دوستش داشتم چون به میزان وقتی که از آدم می‌گرفت حس و تجربه‌اش می‌ارزید. جزئیات سفر برام خیلی جذاب بود.عکس‌ها هم همین‌طور.
همین الان فرض کنید یه توک پا می‌خواید برید پاریس نمایشگاه سال ۱۹۰۰ اما نه ماشینی وجود داره و نه اتوبانی و نه هواپیمایی. به نظرتون در زمان مظفر الدین شاه از چه مسیری این راه رو می‌رفتن؟ با چی ‌می‌رفتن؟ چطوری می‌گفتن رسیدیم؟ پول کم می‌آوردن چه می‌کردن؟ دلتنگ می‌شدن چی؟ جذاب نیست دونستن اینا؟ برای من جذابه.
ممنونم اطراف.»

⭐⭐⭐⭐  ‫حامد حمایت کار

«آقای خسرونژاد مجموعه عکسی رو از پاریس خریداری کردن که به همراهشون تعدادی نامه و دست نوشته بوده… که مربوط به سفر پاریسِ دوستعلی خان معیر الممالک خواهرزاده مظفرالدین شاه و میرزاحسن خان مستوفی از شاهزادگان و درباریان قاجار بوده…
یه سفر مجردی فقط با هدف خوشگذرانی
برام خیلی جالب بود و یک شبه تمومش کردم…
همین…»

  ⭐⭐⭐⭐  سید عرفان

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “حظ کردیم و افسوس خوردیم”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “حظ کردیم و افسوس خوردیم”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *