پیونگ یانگ؛ سفری به کره‌ی شمالی

۳۷,۵۰۰ تومان

(چاپ سوم)

نویسنده و تصویرگر: گی دولیل

مترجم: عاطفه احمدی

سال ۲۰۰۱ «گی دولیل» کارتونیست شناخته‌شده‌ی کانادایی اجازه پیدا می‌کند به کره‌ی شمالی سفر کند. دولیل در مدت اقامت دوماهه برای کار در یک شرکت انیمیشن‌سازی در پیونگ‌یانگ، مشاهداتش از فرهنگ آن‌جا و زندگی معدود کره‌ای‌هایی را که با آن‌ها برخورد دارد، با لحن طنزآمیز خاص خودش روایت می‌کند. نتیجه‌ی این روایت به یکی از معروف‌ترین سفرنامه‌های مصور تبدیل میشود. روایتی از کشوری که انگار همه‌ی مردمانش با نجوا با هم حرف می‌زنند و حواس‌شان هست که خارجی‌ها چیزی بیشتر از آنچه باید را نبینند.

 

نسخه الکترونیکی این کتاب را می‌توانید از سایت طاقچه و فیدیبو  تهیه کنید

پیونگ یانگ؛ سفری به کره‌ی شمالی نوشته و طراحی گی دولیل یکی از معروف‌ترین سفرنامه‌های مصور است که معمولاً نام آن در فهرست برترین گرافیک‌ناول‌ها به انتخاب مؤسسات و سایت‌های معتبر به چشم می‌خورد. گی دولیل سال ۱۹۶۶ در کِبِک کانادا متولد شد و به همراه همسر و دو فرزندش در جنوب فرانسه زندگی می‌کند. دولیل حدود ده سال انیماتور بوده و همین باعث شده در طراحی خبره شود. او بیشتر با سفرنامه‌های مصورش درباره‌ی زندگی در کشورهایی که فضای سیاسی خاص دارند، از برمه و کره‌ی شمالی گرفته تا چین و فلسطین، شناخته می‌شود. با این حال نمی‌توان او را نویسنده و هنرمندی سیاسی دانست، چرا که کتاب‌هایش تا حد زیادی بر زندگی روزمره و تجربه‌های شخصی‌اش در کشورهای مقصد تمرکز دارند. روایت‌های مستند و طنزآمیزی که البته از نقد اجتماعی خالی نیستند و با نگاهی خاص فضای زندگی آن کشورها را به تصویر می‌کشند.

دانلود فایل شناسنامه، یادداشت دبیر مجموعه و معرفی نویسنده‌ی کتاب پیونگ یانگ

بخشی از کتاب پیونگ یانگ؛ سفری به کره‌ی شمالی را می‌توانید از این‌جا دانلود و مطالعه کنید.

مصاحبه‌ی روزنامه‌ی شهروند با محمد جباری، دبیر مجموعه‌ی «روایت مصور» نشر اطراف، را می‌توانید در این‌جا بخوانید.

مصاحبه‌ی روزنامه‌ی شهروند با عاطفه احمدی، مترجم کتاب، را می‌توانید در این‌جا بخوانید.

در این مطلب می‌توانید گفت‌وگویی با گی دولیل درباره‌ی سفرنامه‌های پرمخاطب خود و هنر قصه‌گویی عامیانه را بخوانید.

لحن شوخ‌طبعانه و تصاویر طنزپردازانه‌ی گی دولیل در این کتاب مصور کاری کرده در یک نشست آن را بخوانید و شمایی کلی از این کشور در ذهن‌تان بسازید.

یاسر نوروزی، روزنامه‌ی شهروند

وقتی شروع به خوندنش کردم گیرایی ماجرا اونقدر زیاد بود که تا آخر ادامه بدم. می‌تونم بگم بعد از تموم شدنش حس کردم یک فیلم تماشا کردم! تجربه خوندن یک سفرنامه مصور (البته به جز دیدن سفرنامه‌های اینستاگرمی) همراه با نقاشی‌های بامزه و نکات طنزآمیز آقای دولیل می‌تونه تجربه جالب و لذت بخشی باشه.

مهرنوش چمنی، کلبه کتاب کلیدر

کتاب مقدمه جالبی دارد و قضا را نویسنده یا بهتر بگویم نقاش کتاب، وقتی داشته می‌رفته کره، کتاب ۱۹۸۴ِ جورج اورِل را با خود برده که از قضا هم‌خوانی عجیبی با فضا دارد و ۱۹۸۴ کتابی است که اهل مطالعه و دقت باید بارها و بارها بخوانندش… کتاب کمیک پیونگ یانگ، روز اول عیدِ امسالم را نیکو ساخت و سال نیکو از روز اولش و از بهارش پیداست و بعون الله الحی، و به دعای صاحب نفسان، امسال با کتاب انس بیشتری خواهم داشت.

حسین شرفخانلو

 
تصاویر جذاب و ساده بودند. فضا رو خوب منتقل می‌کرد و جنس شوخی‌هاش هم آروم و دوست‌داشتنی بود. می‌شه گفت که سیاسی نبود، بلکه به روایت کردن عینی چیزهایی که باهاشون روبرو می‌شد پرداخته بود… تاکیدش روی جزئیات روزمره جذاب بود. 
ممنون از نشر اطراف، بابت حسن انتخاب!

صان

چقدر جای خالی کتاب‌های کمیک استریپ خوب برای بزرگسالان در کشور ما خالی است. این کتاب را طی دو روز خواندم و همه را هم در ساعت‌های مرده مثل وقت انتظار تاکسی، یا داخل تاکسی، یا بین دو کتاب یا … با این که این همه درباره کره شمالی خوانده‌ایم هنوز هم کتاب جزییاتی که شگفت‌زده‌مان کند دارد که رو کند. کاش واقعا کمیک استریپ برای بزرگسالان بیشتر و بیشتر شود. به ویژه کمیک‌های داستانی.
نمی‌دونم یک کتاب کمیک تقریباً سیاسی مثل این کتاب رو با چه کتابی مقایسه کنم!! ولی مطمئنم تو سبک خودش جزو بهترین هاست و واقعا هم کتاب خوبی بود. یعنی به لحاظ اطلاعاتی که به خواننده میده یا فضاسازی هایی که از خفقان و فضای سرد و بسته‌ی کره شمالی به تصویر می‌کشه عالیه… پیشنهاد می‌کنم اگه عنوان و فضای سیاسی کتاب براتون جذابه یا طرفدار کمیک هستید ، حتماً این کتاب رو مطالعه کنید.

آنچه بیش از توصیف این کشور از نگاه دولیل مرا جذب صفحات کتاب کرد، دقت خاص او در توجه به جزئیات، روایت گیرا و هنر تصویرگری اوست. گرچه بخش بزرگی از داستان آشنایی خواننده با سازوکارهای زندگی در این کشور است، اما دولیل می‌تواند حتی بدون مکالمه لحظاتش را روایت کند: از واکنش‌هایش در مواجهه با شرایط تا کنکاش در ذهن همراهانش و اندیشه‌هایش در تنهایی. دولیل توانسته است به‌درستی با اشارات فرعی و یا با بازی‌های ذهنی خود، سفرنامهٔ خود را از خطر یکنواختی برهاند و جذابیت خوانش کتاب را برای آنهایی که علاقه و فرصت کافی برای همراهی با جزئیات تصاویر داشته باشند دوچندان کند.

Faraz

 کاری که حتما سفرنامه‌اش به نسبت سفرنامه‌های مشابه حاصل سفرهای توریستی و کنترل‌شده بسیار واقع‌نمایانه‌تره. دولیل موفق می‌شه در چندین مورد به جاهایی بره، مناظری رو ببینه و ماجراهایی رو تجربه کنه که لابد راهنمایان/مراقبینش خوششون نمی‌اومده کسی از آنها با خبر بشه.

Behnam Rezaeian

مشخصات

مشخصات کتابمشخصات فیزیکی
نویسنده و تصویرگرگی دولیلقطع۱۴۰x۲۰۰ میلی‌متر
ترجمهعاطفه احمدیتعداد صفحات۱۸۲ ص.
بازبینی نهایی متننیما م. اشرفی و امین شیرپورنوع جلدنرم
ویرایشمانی فرسایینوع کاغذبالک ۷۰گرم
مدیر فنیمحمدرضا لری‌چی
فروست
موضوعکمیک بزرگسال، سفرنامه‌ی مصور، آداب و رسوم زندگی اجتماعیکره شمالی– اوضاع اجتماعی — ‏‫قرن‏ ۲۱ م.‏‬ — داستان‌ها، مجله‌ها و فکاهیات تصویری
شابک‭۹۷۸-۶۲۲-۶۱۹۴-۰۵-۱
نوبت چاپسوم، ۱۰۰۰ نسخه
مجموع تیراژ چاپ‌های قبلی۲۰۰۰ نسخه
نسخه‌ی دیجیتال
صفحه در فیپاhttp://opac.nlai.ir/opac-prod/bibliographic/4779142

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “پیونگ یانگ؛ سفری به کره‌ی شمالی”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “پیونگ یانگ؛ سفری به کره‌ی شمالی”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *