محمود مهرمحمدی (متولد 1337) استاد دانشگاه، نویسنده و مترجم است. او پس از گرفتن دیپلم به آمریکا رفت و در رشتۀ فناوری آموزشی از دانشگاه کالیفرنیا دکترا گرفت. دکتر مهرمحمدی از اواخر دهۀ 1360 به ایران بازگشت و بلافاصله به استخدام وزارت علوم درآمد. او در این وزارتخانه رئیس مرکز برنامهریزی آموزشی بود. کمی بعد به وزارت آموزش و پرورش رفت و چند سالی به عنوان معاون و مشاور پژوهشی در این سازمان فعالیت کرد. او پس از جدا شدن از این وزارت، به تدریس تماموقت در دانشگاه تربیت مدرس مشغول شد و تا زمان بازنشستگی در آنجا ماند. او در این میان چهار سال هم مسئولیت دانشگاه فرهنگیان را بر عهده داشت.
محمود مهرمحمدی به خاطر اشتیاق و علاقهاش به شغل معلمی، به جز مقطع کوتاهی که کار اجرایی کرده، همیشه به تدریس اشتغال داشته است. این موضوع باعث شده که او کتابهای متعددی در مورد شیوههای آموزشی و معلمی بنویسد یا ترجمه کند. همینطور مقالههای علمی زیادی هم در این حوزه در ژورنالهای معتبر داخلی و خارجی به چاپ رسانده. دکتر مهرمحمدی به خاطر فعالیتهای مؤثرش چندین بار به عنوان استاد نمونه و پژوهشگر برتر کشوری انتخاب شده. او در حال حاضر سردبیر فصلنامۀ پژوهشی تعلیم و تربیت، رئیس شورای علمی دانشنامۀ ایرانی برنامۀ درسی و عضو شورای عالی آموزش و پرورش است.
کتابهای محمود مهرمحمدی
برخی از کتابهای دکتر مهرمحمدی به این شرح هستند:
- نظریههای برنامه درسی، جی، پی، میلر، انتشارات سمت، ۱۳۷۹
- مبانی علمی هنر تدریس، ان. ال. گیج، انتشارات مدرسه، ۱۳۶۸
- برنامه درسی: رویکردها، دیدگاهها و چشماندازها، انتشارات به نشر، ۱۳۸۱
- بازاندیشی فرایند یاددهی – یادگیری و تربیت معلم، انتشارات مدرسه، ۱۳۷۹
- جستارهایی در پژوهش در آموزش و پرورش، پژوهشکده تعلیم و تربیت، ۱۳۷۸
- روششناسی مطالعات برنامه درسی، سمت، ۱۳۸۷
- برنامه درسی و آموزش هنر در آموزش و پرورش، سمت، ۱۳۹۳
- جستارهای نظرورزانه در تعلیم و تربیت، انتشارات دانشگاه تربیت مدرس، 1398
- لذت ندانستن: فلسفه تربیتی برای تحول در تدریس، تفکر، یادگیری و رهبری مدرسه، مارسلواستاریکوف، مرکزنشردانشگاهی، 1402
کتاب محمود مهرمحمدی در نشر اطراف
محمود مهرمحمدی برای نشر اطراف کتاب پژوهش روایی در علوم تربیتی دی جین کلندینین را ترجمه کرده است. این کتاب که یکی از متأخرترین آثار حوزۀ پژوهش روایی است تلاش میکند این روششناسی را به رشتۀ علوم تربیتی و حوزههای مرتبط با آن الحاق کند و ارتباط آنها را نشان دهد. کلندینین علاوه بر مطرح کردن مفاهیم هستیشناختی و معرفتشناختی، به جنبههای عملگرایانه و کاربردی این متدلوژی هم توجه دارد. بر همین اساس، او چندین مطالعۀ موردی هم ارائه میدهد و آنها را تحلیل میکند. این کتاب نقشۀ راهی برای پژوهشگران است و به آنها کمک میکند منطق پژوهش روایی را کاملاً درک کنند و به شکلی درست و علمی آن را به کار ببرند.
بدون دیدگاه