علی‌اکبر شیروانی


علی اکبر شیروانی (متولد۱۳۶۰) روزنامه نگار، نویسنده و پژوهشگر است. او در رشته‌های علوم اجتماعی و پژوهش هنر تحصیل کرده و از دهۀ 1380 وارد حوزۀ نویسندگی شد. شیروانی مدت‌ها برای صفحات ادبی روزنامه‌های شرق، همشهری و ایران مطلب و مقاله می‌نوشت. او علاوه بر نوشتن، تدریس نویسندگی و داستان‌نویسی هم می‌کند. از مهم برنامه‌های او تدریس نویسندگی و نقد ادبی در رادیو ایران و برگزاری دورۀ آموزشی به «شناخت رمان و آشنایی با سبک، ژانر، مکتب و نویسندگان کلاسیک» به کتابداران کتابخانه‌های سراسر کشور بود. شیروانی در سیزدهمین جشنوارۀ کتاب و رسانه در بخش معرفی کتاب توانست مقام کسب کند.

در سال ۱۳۹۴ علی اکبر شیروانی کتاب عشق گوش، عشق گوشوار، از مجموعه مقالات قاسم هاشمی‌نژاد را زیر نظر خود او ویراستاری و گردآوری کرد که نشر هرمس آن را به چاپ رساند. او کتاب راه ننوشته را هم دربارۀ قاسم هاشمی‌نژاد منتشر کرده؛ این کتاب حاصل گفت‌و‌گوی بلند او با زنده‌یاد هاشمی نژاد دربارۀ کتاب‌های اوست. این کتاب هم در همان سال در نشر هرمس منتشر شده است. پروژۀ بزرگ‌تر شیروانی در سال ۱۳۹۵ اتفاق افتاد؛ او مدیریت گروه پژوهش سفرنامۀ نشر اطراف را بر عهده گرفت که حاصل چندین ماه کار تحقیقاتی این گروه تحت دبیری و ویراستاری او در شکل مجموعۀ پنج‌جلدی «تماشای شهر» منتشر شد. شیروانی در اواخر دهۀ 1390 به سمت مدیرعاملی نشر سورۀ مهر منصوب شد.

کتاب‌های علی اکبر شیروانی در نشر اطراف

مجموعۀ «تماشای شهر» گزارش اولین گروه مسافران دورۀ قاجار از پنج شهر مهم دنیاست: پاریس، لندن، استانبول، سن پترزبورگ و بمبئی. در هر کتاب، مسافران دیده‌هایشان را توصیف می‌کنند و برداشت خود را از آن شهر می‌گویند. این آثار علاوه بر ارزش تاریخی، نشان می‌دهد که بخشی از برداشت فعلی ما از این شهرها از کجا ریشه می‌گیرد.

کتاب پاریس از دور نمایان شد

کتاب پاریس از دور نمایان شد، اولین جلد از مجموعۀ تماشای شهر، گزارش و خاطرۀ سفر 9 نفر از رجال و افراد سرشناس عصر قاجار به شهر پاریس است. به نوعی اولین گروهی از ایرانیان که پا به این شهر دوردست و شگفت‌انگیز گذاشته‌اند؛ از مظفرالدین شاه و ناصرالدین شاه گرفته تا حاج سیاح. این سفرنامه نشان می‌دهد تصویری خیالی که از پاریس در ذهن همۀ ما نقش بسته از توصیفات و غافلگیری‌هایی پدید آمده که همین مسافرین اولیه با خود سوغات آورده‌اند. پژوهش این کتاب را زهره ترابی بر عهده داشته است.

کتاب آسمان لندن زیاده می‌بارد

کتاب آسمان لندن زیاده می‌بارد، سومین جلد از مجموعۀ تماشای شهر، دربردارندۀ یازده روایت و گزارش از سفر اهالی دورۀ قاجار به شهر دوردست لندن است. در این کتاب گزارش‌های مستند و کوتاهی از رجالی همچون ناصرالدین شاه، مظفرالدین شاه، میرزا صالح، حاج سیاح، عمادالسلطنه، و میرزا فتاح خان وجود دارد که در آن‌ها احساسات و شگفتی و حیرت‌شان از دیدن لندن را بروز می‌دهند و از معماری و توسعه و ترقی این شهر می‌گویند. این کتاب که به همت محمدمهدی پرچکوهی گردآوری شده، نشان می‌دهد که بخشی از نگرش تاریخی ما نسبت به این شهر اروپایی از کجا ریشه می‌گیرد.

کتاب قهوۀ استانبول نیکو می‌سوزد

قهوۀ استانبول نیکو می‌سوزددر روزگاری نه‌چندان کهن، سفرنامه‌ها چشم عمومی مردم برای شناخت رنگ‌ شهرها بودند. مسافر با سفرنامه‌اش، که کمی از رنگ سفرش را داشت، مردم را فرا می‌خواند که از شهری دور یا نزدیک رنگ بگیرند و آن را بشناسند. کتاب قهوه استانبول نیکو می‌سوزد جلد دوم مجموعۀ تماشای شهر، گزارش و سفرنامه و مکتوبات مسافران مشهوری است که در عصر قاجار به این شهر سفر کرده‌اند؛ از شاه تا شاهزاده و رجال دولتی. این دست‌نوشته‌ها که به همت علی اکبر شیروانی و زهرا ابراهیم‌پور کلخوران گردآوری شده، نشان‌گر اولین مواجهۀ اینان با این کلانشهر است و احساسات و شگفتی آن‌ها را بازتاب می‌دهد

کتاب سن‌پترزبورگ موزیکانچی دارد

سن پترزبورگ موزیکانچی دارد مسافران قاجاری سفرنامه قاجار سفرنامه قدیمی روسیه علی اکبر شیروانی انتشارات اطراف نفیسه مرشدزادهکتاب سن‌ پترزبورگ موزیکانچی دارد، چهارمین جلد از مجموعۀ «تماشای شهر»، دربردارندۀ شش سفرنامه ‎و گزارش از سفر ایرانیان عصر قاجار به سن پتربرزبورگ روسیه است. در این کتاب روایت‌هایی از مظفرالدین شاه، ناصرالدین شاه، خسرو میرزا، ظهیرالدوله و ابوالحسن خان گردآوری شده که در آن‌ها در مورد تاریخ این شهر، مواجهه با مردم و فرهنگ آن‌جا و دیگر شگفتی‌های آن صحبت می‌کنند. این کتاب که زیرنظر شیروانی و پرچکوهی منتشر شده نگاه ایرانی به هویت این شهر دور را ترسیم می‌کند.

کتاب بمبئی رقص الوان است

کتاب بمبئی رقص الوان است متشکل از هفت گزارش دربارۀ سفر اهالی دورۀ قاجار به بمبئی هندوستان است. هفت گردشگری که در قرن‌های دوازدهم و سیزدهم هجری شمسی با سختی و مشقت فراوان خود را به این سرزمین بزرگ و رنگارنگ رساندند تا سحر و جادوی آن، و هر چه در موردش شنیده بودند را از نزدیک و با چشم خود ببینند. این کتاب روایت این مسافران از مواجهه با شهر بمبئی، اهالی و فرهنگ هند است. این اثر جلد پنجم از مجموعۀ تماشای شهر محسوب می‌شود و به همت علی اکبر شیروانی و زهره ترابی گردآوری و تدوین شده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *