دانلود کتاب میزها و دیوارها

دفتر کار، آفیس، میزها و دیوارها، شیلا لایمینگ، مریم پوراسماعیل، الهام شوشتری زاده، نفیسه مرشدزاده، نشر اطراف تجریه محیط کاری، فرهنگ سازمانی

کتاب میزها و دیوارها تلاشی است برای پاسخ به همین سؤال و نشان دادن این نکته که در حقیقت، بیشتر مردم همچنان دفتر کار را دوست دارند، حتی اگر لزوماً به آن احتیاجی نداشته باشند. این میل ماندگار به اندازۀ تاریخچه‌اش جذاب است. گذشت از مکافات‌ها و گرفتاری‌هایی که دفترهای کار برای ما ایجاد کرده‌اند، واضح است که خیلی از ما همچنان مؤلفه‌های اصلی محیط‌شان را دوست داریم، تا آن‌جا که حتی بعضی‌مان حاضریم بابتش پول بدهیم. در این مطلب با نحوۀ دانلود کتاب میزها و دیوارها آشنا خواهید شد.

در سال 1975 شرکت زیراکس کارزار تبلیغاتی محبوبی به راه انداخت که «برادر دامینیک»، راهبی دیرنشین و دوست‌داشتنی، شخصیت اصلی‌اش بود. در آگهی تبلیغاتی تلویزیونی‌ای که در ژوئیهٔ آن سال پخش شد، برادر دامینیک را می‌بینیم که به رسم راهبان، موهای وسط سرش را تراشیده و در کتابت‌خانهٔ قرون وسطایی‌اش عرق می‌ریزد: پشت میزتحریر یک نفره‌اش نشسته و زیر نور شمع رونوشت برمی‌دارد. در پس زمینه، سرودی به سبک سرودهای تک صدای کلیسایی می‌شنویم. برادر دامینیک سرانجام حاصل کارش را به راهب اعظم تحویل می‌دهد اما می‌شنود که باید «پانصد دور دیگر» هم رونوشت بردارد. بخت با برادر دامینیک یار می‌شود و حفره‌ای در پیوستار فضا-زمان به او امکان می‌دهد به قرن بیستم بیاید. ناگهان از یک دفتر کار مدرن و دلباز سر درمی‌آورد و به کمک دستگاه جدید زیراکس 9200 رونوشت‌های لازم را بی‌درنگ تهیه می‌کند. سپس برادر دامینیک به قلمروی قرون وسطایی خودش برمی‌گردد و رونوشت‌ها را به رئیس/راهب اعظم ذوق‌زده‌اش تحویل می‌دهد و شعار کارزار تبلیغاتی بر زبان راهب اعظم جاری می‌شود: «معجزه است!»

برادر دامینیک در این آگهی حکم حلقهٔ اتصال راهبان کاتب اروپای قرون وسطا و کارمندان دفتری امروزی را دارد. او چون در کتابت‌خانه کار کرده، می‌تواند بی دردسر جای خودش را در فضای دفتر قرن بیستم پیدا کند. جای نور شمع کتابت‌خانه را چراغ نئونی سقفی دفتر کار امروزی گرفت اما دو فضا مرتبط به نظر می‌رسند. مثلاً انگار هر دو با مجموعهٔ مشابهی از قیدوبندها تعریف شده‌اند، از جمله رابطهٔ رئیس-مرئوسی و انجام کاری بسیار تکراری و ملالت‌بار. تقلای برادر دامینیک برای یافتن میانبری که کارش را سرعت ببخشد یادآور دلهره‌هایی مثل دغدغهٔ سرعت و کارایی است که دفترهای کار مدرن را شبیه خویشاوندان تاریخی‌شان می‌کند. به این ترتیب، آگهی تلویزیونی زیراکس کاری می‌کند که دیوان‌سالاران و کارمندان دفتری امروز تصویری تاریخی یا حتی اسطوره‌ای از خودشان و فضای کاری‌شان داشته باشند، صرف نظر از این واقعیت که بی‌سوادی در سرتاسر اروپای قرون وسطا غالب بود و راهب‌ها در واقع جزو اقلیت برخوردار بودند.

پیام تبلیغاتی زیراکس پیوندآفرین است: همۀ ما کارکنان دفتری مدرن نوادگان زندۀ برادر دامینیک هستیم.

پیشنهاد می‌کنیم مطالب «فرهنگ سازمانی چیست؟» و «همه آنچه باید درباره فرهنگ سازمانی بدانید: اهمیت، مؤلفه‌ها و انواع آن» را مطالعه کنید.


کتاب میزها و دیوارها تأملی عمیق و همزمان بازیگوشانه دربارۀ فضا، اشیا و سلسله مراتب دفتری است. تأملی دربارۀ همۀ اجزای دفتر کار. شیلا لایمینگ در این کتاب سیر تکاملی دفترها را از قرن نوزدهم تا زمان حال بررسی می‌کند تا جوابی برای این پرسش مهم پیدا کند که چه بر سر دفترهای کار خواهد آمد؟

آفیس، شیلا لایمینگ، مریم پوراسماعیل، پوراسمعیل، کسب و کار، مدمن، جانشین هادساکر، زندگی پنهان چیزهای معمولی، نفیسه مرشدزاده، نشر اطراف

♦ برای دانلود کتاب میزها و دیوارها (PDF صفحاتی از آن) این‌جا کلیک کنید.

♦ برای آشنایی با نحوۀ خرید کتاب میزها و دیوارها لطفاً این‌جا را بخوانید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *