دوروتی (دی) جین کلندینین (D. Jean Clandinin) نویسنده، استاد دانشگاه و پژوهشگر رشتۀ علوم تربیتی است. او از پیشگامان شیوۀ پژوهش روایی در آموزش و پرورش محسوب می شود و نقش پررنگی در ورود این متدولوژی به علوم تربیتی داشته است. کلندینین استاد بازنشستۀ دانشگاه آلبرتاست و مدیر مرکز پرورش دبیر این دانشگاه بود. او به خاطر فعالیت های مستمر و مفیدش برندۀ جوایز علمی متعددی شده است؛ از جمله جایزۀ پژوهشی کاپلان، جایزۀ مربیگری کیلام و جایزۀ انجمن آموزش و پرورش کانادا.
دی. جین کلندینین پیش از گرفتن دکترایش، سالها معلم و مشاور مدرسه بود. این دوران تأثیر عمیقی بر تفکر او داشت و کمکش کرد به ایدههایش در زمینۀ پژوهش روایی جامۀ عمل بپوشاند. کلندینین برای دکترایش به دانشگاه تورنتو رفت که آغاز آشنایی او با اف. مایکل کانلی بود. این دو در طول چند دهه با همدیگر آثار پژوهشی متعددی تألیف و منتشر کردند و پروژۀ مهم پژوهش روایی را پیش بردند.
کتابهای دی جین کلندینین
کلندینین تا به حال کتابهای متعددی تألیف کرده یا به عنوان دبیر و ویراستار در آنها حضور داشته. تعدادی از مهمترین آثار او به این شرح هستند:
- معلم در جایگاه طراح برنامۀ درسی: روایتهای تجربه (1988)
- چشماندازهای دانش حرفهای معلمان (1995)
- پژوهش روایی: تجربه و قصه در تحقیق کیفی (1999)
- ساخت هویت حرفهای: قصههای فعالیتهای تعلیم و تربیت (1999)
- ساخت هویتهای متنوع: پژوهشهای روایی دربارۀ زندگیهای درهمتنیدۀ دانشآموزان و معلمان (2006)
- انجام پژوهشهای روایی با کودکان و جوانان (2016)
- اخلاق ارتباطی در پژوهش روایی (2018)
- ریشههای فلسفی پژوهش روایی (2021)
کتاب دی. جین کلندینین در نشر اطراف
نشر اطراف از کلندینین کتاب پژوهش روایی در علوم تربیتی را با ترجمۀ محمود مهرمحمدی به چاپ رسانده است. این کتاب یکی از متأخرترین آثار حوزۀ پژوهش روایی است که تلاش میکند این روششناسی را به رشتۀ علوم تربیتی و حوزههای مرتبط با آن الحاق کند و ارتباط آنها را نشان دهد. دی جین کلندینین علاوه بر مطرح کردن مفاهیم هستیشناختی و معرفتشناختی، به جنبههای عملگرایانه و کاربردی این متدلوژی هم توجه دارد. بر همین اساس، او چندین مطالعۀ موردی هم ارائه میدهد و آنها را تحلیل میکند. این کتاب نقشۀ راهی برای پژوهشگران است و به آنها کمک میکند منطق پژوهش روایی را کاملاً درک کنند و به شکلی درست و علمی آن را به کار ببرند.
بدون دیدگاه