بی‌کاغذِ اطراف
بلاگ, معرفی

معرفی 15 پادکست انگلیسی با موضوع کتاب، شعر و ادبیات

podcast، نشر اطراف، بی کاغذ، الهام شوشتری زاده، نفیسه مرشدزاده، کتابخوانی، ادبیات، شعر

روزگاری خواندن مجله‌ها و ماهنامۀ مختلف یا حتی وبلاگ‌های متفاوت از علایق دوستداران ادبیات بود. خیلی‌هایمان هنوز دورانی را به یاد داریم که ساعت‌ها مجله‌ها را ورق می‌زدیم یا به مانیتور کامپیوترهای خانگی‌مان زل می‌زدیم و نوشته‌های افرادی را می‌خواندیم که جز کلمات‌شان، هیچ چیزی از خودشان نمی‌دانستیم. اما در دهۀ گذشته با همه‌گیری رسانه‌های اجتماعی و رواج محتوایی که به‌سرعت تولید و مصرف می‌شود، انتشار مجلۀ کاغذی یا حتی وبلاگ‌نویسی از رونق افتادند. این روزها که تب بلاگری خیلی از رسانه‌های اجتماعی را پر کرده، رسانۀ دیگری ظهور کرده که دورتر از اینستاگرام و تلگرام به حیات خود ادامه می‌دهد. رسانه‌ای که نیاز نیست برای مدت طولانی به مانیتور زل بزنیم یا تمام حواس‌مان را به آن بدهیم. می‌توانیم در حین رانندگی، آشپزی، نظافت خانه، پیاده‌روی و حتی حین کار کردن به آن گوش بدهیم. بله، دربارۀ پادکست صحبت می‌کنیم.


تقریباً به هر موضوعی که علاقه داشته باشید، با یک جستجوی ساده می‌توانید چند پادکست خوب با آن موضوع پیدا کنید. برای افرادی که به کتاب و کتابخوانی علاقه دارند و دوست دارند که به پادکست‌های انگلیسی گوش دهند، گزینه‌های زیادی وجود دارند. در این فهرست 15 پادکست انگلیسی با موضوع کتاب و کتابخوانی را معرفی می‌کنیم.

1- پادکست «The History of Literature»

پادکست گفتگومحوری است که یک خورۀ کتاب در آن با نویسنده‌ها یا منتقدهای مختلف گفتگو می‌کند. در خلال این گفتگوها شرایط نوشته و چاپ شدن هر کتاب (از معاصر تا کلاسیک)، منابع الهام هر نویسنده و سختی‌هایی که برای نوشتن اثر از سر گذرانده مطرح می‌شوند که می‌تواند برای خیلی از شنونده‌ها جذاب باشد. البته موضوع بعضی از قسمت‌ها کتاب مشخصی نیست و به شکل کلی به ادبیات یک کشور یا شخص مربوط می‌شود.

2- پادکست «The Book Club Review»

در هر قسمت به بررسی کتاب‌هایی با موضوعات مختلف می‌پردازد. دو میزبان آن گاهی برنده‌های جایزه‌های مختلف را معرفی می‌کنند، گاهی با نویسنده‌ها یا کتابفروش‌ها مصاحبه می‌کنند و در بعضی از اپیزودها هم به سراغ موضوع سانسور در ادبیات یا تاریخچۀ مختصر چاپ و تأثیرش بر زندگی مدرن می‌پردازند. اگر به دنبال پیدا کردن کتاب‌های خوب از خلال گفتگوی دیگران هستید، این پادکست گزینۀ خوبی است.

3- پادکست «The Endless Knot»

این پادکست که نسخۀ تصویری آن را هم می‌توانید در یوتیوب پیدا کنید، مخصوص کسانی است که علاقۀ زیادی به واژه‌ها، تاریخ، ریشه‌یابی، ادبیات و نشانه‌شناسی دارند. در واقع ترکیبی از همۀ این موارد است! کلماتی که به شکل روزمره مطرح می‌کنیم یا مفاهیمی که به شکل عادی با آن‌ها سروکار داریم موضوع هر قسمت می‌شوند و دو میزبان در دل تاریخ سیر می‌کنند تا بفهمند آن کلمات یا عبارات ریشه در کجا دارند و چه راهی را طی کرده‌اند تا به امروز رسیده‌اند.

4- پادکست «Poetry Centered»

محصول مرکز شعر دانشگاه آریزوناست و به‌صورت خیلی ساده به موضوع شعر می‌پردازد. در هر قسمت از آن، از یک شاعر دعوت می‌شود تا شعرهایش را بخواند و دربارۀ منبع الهام شعرهایش صحبت کند.

5- پادکست «Longform»

پادکستی گفتگومحور که در آن با نویسنده‌ها، فیلمسازها و حتی پادکسترهای مختلف صحبت می‌شود. شنیدن داستان هر نفر و شیوۀ کارش که باعث موفقیتش شده، می‌تواند برای خیلی‌ها جذاب باشد.

6- پادکست «The Penguin Podcast»

محصول انتشارات پنگوئن است. هر قسمت شامل توضیحاتی دربارۀ یکی از کتاب‌های منتشر شده در این انتشارات است و معمولاً گفتگویی با نویسندۀ آن کتاب نیز صورت می‌گیرد.

7- پادکست «Playing on Air»

و «The Play’s The Thing»، «L.A. Theatre Works» و «The Paris Review» همگی پادکست‌هایی هستند که نمایش‌نامه‌های کلاسیک تا معاصر را ارائه می‌دهند. شنیدن این برنامه‌ها شبیه شنیدن نمایشنامۀ صوتی است و می‌تواند برای خیلی‌ها جذاب باشد.

8- پادکست «The New Yorker: Fiction»

پادکست نشریۀ معروف نیویورکر است و در آن ویراستار بخش داستان این نشریه با نویسندگان مختلف گفت‌وگو می‌کند. علاوه بر صحبت، متن داستان‌های مختلف نیز در آن خوانده می‌شوند؛ از ناباکوف و مارگارت آتوود گرفته تا نویسندگان جدید و آینده‌دار.

9- پادکست «The New Yorker: Poetry»

محصولی دیگر از نیویورکر است که در آن ویراستار بخش شعر این نشریه با شاعران مختلف مصاحبه می‌کند. در ضمن گفت‌وگو، مهمان‌ها شعرهایی را از آرشیو نیویورکر انتخاب می‌کنند و دربارۀ دلیل انتخاب‌شان صحبت می‌کنند.

10- پادکست «Backlisted»

به بررسی کتاب‌هایی می‌پردازد که چندین سال از انتشار آن‌ها گذشته اما به نظر مهمان‌های این پادکست که بیشترشان نویسنده یا منتقد ادبی هستند، در حد و اندازه‌ای که لیاقتش را دارند خوانده نشده‌اند و نیاز دارند تا دوباره مطرح شوند.

11- پادکست «Book Riot»

مخصوص کسانی است که به اخبار و حواشی کتاب‌ها و دنیای ادبیات علاقه دارند و دوست دارند پیگیر جوایز ادبی، کتاب‌های تازه و البته موضوعات جذاب دنیای ادبیات باشند. برای مثال قسمتی دارد با این عنوان «جالب‌ترین آدم‌ها در دنیای نشر» که شاید عنوانش برای شما هم جذاب باشد و دوست داشته باشید همین حالا آن را گوش کنید.

12- پادکست «Reading Glasses»

کمی با پادکست‌های قبلی فرق دارد. شاید شما هم آدم‌های خورۀ کتابی را دیده باشید که به نظم کتابخانه‌شان اهمیت می‌دهند، هر ماه برای خرید کتاب‌های جدید پس‌انداز می‌کنند و روش‌های خاصی برای پیدا کردن و خواندن کتاب‌های جدید دارند. اگر همیشه دوست داشته‌اید جزو این دسته از آدم‌ها باشید، این برنامه مخصوص شماست. «چگونه بهتر کتاب بخوانیم؟»، «بهترین روش‌های منظم کردن کتاب‌ها»، «ترفندهایی برای کتابخوان‌های آنلاین» و حتی «چطور کتاب‌های قرض داده شده را پس بگیریم؟»، عناوین قسمت‌هایی از آن هستند.

13- پادکست «Marlon and Jake Read Dead People»

این هم پادکست گفتگومحوری دربارۀ کتاب‌هاست اما با نگاه جدیدی. دو میزبان این پادکست به سراغ کتاب‌هایی می‌روند که نویسنده‌های آن‌ها درگذشته‌اند و نمی‌توانند یقۀ آن‌ها را بگیرند! نکتۀ جالب در مورد این برنامه این است که معمولاً موضوعی انتخاب می‌شود و کتاب‌ها حول آن موضوع معرفی یا نقد می‌شوند. مثلاً عنوان یکی از قسمت‌ها، شهر است و در آن دربارۀ شهرها در کتاب‌ها صحبت می‌شود؛ شهرهایی که گاهی شخصیت‌ خاصی در کتاب دارند و گاهی صرفاً در پس‌زمینۀ داستان حضور دارند. در همین قسمت 18 کتاب نام برده می‌شود که نشان می‌دهد دو میزبان بسیار کتابخوان هستند.

14- پادکست «The Book Show»

برنامه‌ای گفتگومحور است که در آن از نویسنده‌های مختلفی دعوت می‌شود که کتاب‌هایشان از نظر موضوعی یا به شکل‌های غیرمنتظره به هم ارتباط دارند. موضوع قسمت‌ها جالب و شنیدنی است، مثلاً کتاب‌های ممنوعه در کشورهای مختلف. این پادکست سال گذشته 4 قسمت دربارۀ دروغ‌ها و دزدی‌های ادبی ساخت که جزو محبوب‌ترین قسمت‌های آن هستند.

15- پادکست «Debutiful»

این برنامه در ظاهر شبیه گفتگویی ساده با نویسنده‌ها دربارۀ کتاب‌های آن‌هاست، اما تفاوت این‌جاست که تمام میهمان‌ها نویسنده‌هایی تازه‌کار و کتاب اولی هستند که دربارۀ تجربه‌های سخت‌شان، از نوشتن گرفته تا بستن قرارداد و چاپ کتاب و توزیع آن صحبت می‌کنند. به این ترتیب با شنیدن آن می‌توانید هم کتاب‌های جدید را پیدا کنید، هم نگاهی واقعی و دست‌اول به صنعت نشر کتاب داشته باشید.

از کجا گوش کنیم؟

تمامی این پادکست‌ها در پلتفرم‌های اسپاتیفای، اپل‌پادکست و کست‌باکس قابل شنیدن‌اند. در ایران کست‌باکس به خاطر فیلتر نبودن، بستر اصلی برای شنیدن پادکست است و توصیه می‌کنیم از این سایت و اپلیکیشن برای شنیدن آن استفاده کنید.


نویسنده: امین شیرپور

منبع

مطالب مرتبط

وقتی مفتون قصه می‌شویم | برشی از کتاب روایت و کنش جمعی ‏

الهام شوشتری‌زاده
4 سال قبل

من و مُف دماغ پسر خانم سونتاگ

امیلی امرایی
5 سال قبل

وقتی مرز داستان و ناداستان مبهم می‌شود | نگاهی به نامزدهای جایزه‌ی جهانی بوکر 2021

بهمن بهرامی
3 سال قبل
خروج از نسخه موبایل