رست‌خیز پیشنهاد مشرق نیوز


 

گروه فرهنگ و هنر مشرق نیوز چهار کتاب را برای مطالعه در ایام محرّم به مخاطبان معرفی کرده است که کتاب «رست‌خیز» در صدر آن‌هاست. این کتاب که در واقع جلد دوم مجموعه‌ی «کآشوب» است، شامل ۲۴ روایت از ۲۴ نویسنده‌ی مختلفی است که هر کدام از زاویه‌ای تازه به رخداد سال ۶۱ هجری نگاه کرده‌اند. در مقدمه‌ی این کتاب می‌خوانیم:

این کتاب روایتِ کرامت‌ها، شفا و معجزه‌های بزرگ نیست، شرحِ زنده شدن ذره‌ای از درون انسان در فراخوانِ هر ساله‌ی محرم است. داستان شنونده‌هایی که از مجلس روضه، خرده‌ای اندیشه، اندکی شهود یا تغییری کوچک غنیمت می‌برند. در کتاب «رست‌خیز» بیست و چهار نفر  از اتفاق‌هایی نوشته‌اند که نسبت آن‌ها را با رخداد سال ۶۱ هجری تغییر داده. بیست و چهار نفر از تجربه‌هایی نوشته‌اند که در دل این سنت عزا و در همین کوچه‌ها و تکیه‌ها شکل گرفته و دریافت و برداشت تازه‌ با خودش آورده. کتاب رست‌خیز  روایت محشر  هر ساله است که هنوز هم رستگاری‌های کوچک و بزرگ می‌آفریند و ما را نو می‌کند.

رست‌خیز، کتاب دوم از مجموعه‌ی «کآشوب» است؛ مجموعه‌ای که بنا دارد اگر خدا بخواهد هر سال از منظری دیگر و آدم‌هایی دیگر به حال و هوای امروز ما و روضه‌ها نگاه کند. عادت شیعه به ثبت عاشورا در شکل موزون بوده است. ما اغلب ارتباط خودمان با این حماسه را منظوم شرح کرده‌ایم و روایتِ منثور و قصه کمتر به این آستان عرضه شده‌اند. امیدواریم مجموعه‌ی کآشوب که کتاب دوم آن الان در دست شماست راهی باشد که نثر  فارسی فرصت از دست‌رفته‌ی خودش را باز یابد و همراه شعر  و نوحه به درگاه این واقعه پیشکش شود.

 

دیگر کتاب‌های پیشنهادیِ مشرق نیوز عبارت‌اند از: «آینه‌ی تمام‌نما»، نوشته‌ی آیت‌الله حائری شیرازی، نشر معارف؛ «بس کن رباب»، نوشته‌ی حسن لطفی، نشر جمهوری؛ و «سلوک ماتم: شیوه های سوگواری از دیدگاه اهل بیت (ع)» نوشته‌ی سیدمسعود عمرانی، نشر خیمه.

مشروح این خبر را می‌توانید در این لینک مشاهده کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *