در دورۀ چیرگی اقتصاد بر دیگر ساحتهای زیست انسانی، خیلیها فعالیت نظری، بهویژه از نوع فلسفیاش، را نوعی کنجکاوی غیرضروری یا حتی مزاحم میبینند. در دنیای حکمفرمایی عدد و رقم، هر چیزی که بازدهی عینی و ملموس در ساحت اقتصاد نداشته باشد یا به شکل کالایی سنجشپذیر درنیاید، ممکن است بیهوده یا دست بالا نوعی «سرگرمی» به نظر برسد. از آن سو، فلسفه نیز، شاید در واکنش به این طرد تدریجی، گاهی به پناهگاههای انتزاعی عقب مینشیند: بحثهای درونگفتمانی، مفاهیم محض و انتزاعی، و مواجهههای نظریِ بیربط به تجربههای زیسته در سازمانها. نتیجه؟ گفتوگویی که میشد میان فلسفه و مدیریت شکل بگیرد، به سکوتی دوطرفه بدل میشود. اما اگر کسی بتواند میان این دو افق پل بزند ــ نه از جایگاه نظری صرف، بلکه از دل تجربۀ عملی مدیریت ــ آنگاه شاید راهی برای خروج از این بنبست گشوده شود. تلاش لیندزی داوسون در کتاب فلسفه و رهبران کسب و کار تلاشی است از همین جنس: تلاش برای گشودن دریچهای میان اندیشه و عمل، میان فلسفه و مدیریت، به نفع زیستی انسانیتر در سازمانها. در این مقاله با شیوۀ خرید کتاب فلسفه و رهبران کسب و کار آشنا خواهید شد.
فلسفه و دین میکوشند تغییرات کیهان و وضع بشر را به کمک نظریهها و اسطورهها توضیح دهند. این نظریهها و اسطورهها در ایدئولوژیهای سیاسیاقتصادی نیز نفوذ کردهاند. در عین حال، متخصصان عملگرای فناوری از دیرباز درگیر کاهش نقش مخاطرهآمیز بخت و اقبال در زندگی ما بودهاند: از آزمایشهای اولیه در حوزۀ کشاورزی برای منظم کردن دسترسپذیری غذا گرفته تا پیشرفتهای حوزۀ مراقبتهای بهداشتی مدرن که طول عمر را افزایش داده است. این تغییرات، به لحاظ تاریخی، از مدیریت بهینۀ اطلاعاتی ناشی شدهاند که به شکلی تصاعدی پیچیدهتر میشوند. تغییراتِ منجر به پیدایش تمدن تا حد زیادی مرهون عالمان جامعالاطراف و فیلسوفانِ تأثیرگذار بر علم و تکنولوژی است و همچنین مرهون ابزارهایی که ماده یا زیربنای فیزیکی تمدن را فراهم آوردهاند و سرمایهداری را هم توانمند کردهاند. اگرچه بیشتر ایدههای فلسفیْ بازتاب روندهای اجتماعی عصر خودشان هستند، ایدههای واقعاً مهم چنان بسط مییابند که به ذهن انسان شکل دهند و بر زیربنای فرهنگی جامعه تأثیر بگذارند. ما این تأثیر را در ایدئولوژیهای سیاسی میبینیم که مفاهیمی مانند آزادی، برابری و عدالت به آنها راه یافتهاند؛ نظامهای حکمرانی، قضایی و توزیع دانش و نهادهای مرتبط با آن (بهویژه نهاد آموزش و پرورش) که باورهای گوناگونی دربارۀ معنای زندگی در آنها حضور دارند. گروههای ذینفع در کسبوکار شما، درون این زیربنای فرهنگی، اطلاعات مبادله میکنند تا زمینهساز تغییر در کسبوکارتان شوند. فرهنگ درونی و بیرونی کسبوکار شما بر کیفیت روابط ذینفعان و خلاقیت خروجیهای اطلاعاتی آنها تأثیر میگذارد. این بخشْ بحثهای فلسفی تأثیرگذار بر این محیطهای فرهنگی را بررسی میکند تا ببینید چنین بحثهایی چگونه بر نظریۀ مدیریت منابع انسانی، وجهۀ شهروندی شرکت و اخلاق کسبوکار تأثیر میگذارند.
در همین زمینه مطلب «فلسفه در کسب و کار؛ اصول فلسفی چطور به رشد سازمان کمک میکند؟» را مطالعه کنید.
در سراسر کتاب فلسفه و رهبران کسب و کار، همانقدر که به ضرورت تشریح موشکافانۀ اطلاعات مؤید گزارهها توجه داشتهام، بر اطلاعاتِ نافی آنها نیز تأکید کردهام؛ اطلاعاتی که اغلب پنهان ماندهاند یا نامفهوم بودهاند یا سرکوب شدهاند. سنت فلسفۀ قارهای مدافع نقدهای مقابلهجویانه با سرمایهداری است. این نقدها به سرراستترین شکل ممکن در مارکسیسم بیان شدهاند. نقدهای ضمنیتر در پستمدرنیسم پیدا میشوند. این دو نحله در تلاش برای انحلال برساختهای اجتماعیِ زیربناییِ سرمایهداری با هم متحد و تلفیق میشوند. هدف آنها این است که ذینفعان شما را از قید آنچه هژمونی رهبران کسبوکار مینامند، برهانند؛ رهبرانی که بیشترین ثروت را نزد خود انباشتهاند. نفرین الیگارشهایی که کسی انتخابشان نکرده و رعایای خود را استثمار میکنند! راستکیشیِ ووک که محصول پروژۀ مشترک این دو علیه کسبوکار است، چالش بزرگی پیش روی گرایشهای کارآفرینانۀ غربی امروزی قرار داده است. با این حال، نمیشود گفت هیچ ارزشی در این نقدهای فلسفی وجود ندارد و به نوسازی کسبوکارتان کمکی نمیکنند.
- پرسش اصلی کتاب فلسفه و رهبران کسب و کار این است: اگر فلسفه میتواند در جستوجوی حقیقت، معنا و کنش خردمندانه کمکمان کند، آیا نمیتواند راهی پیش پای مدیران، کارآفرینان و رهبران بگذارد تا در نقش خود بازاندیشی کنند؟ نویسندۀ کتاب باور دارد که مدیریت فقط مهارتی فنی نیست، بلکه نوعی مواجهه با زندگی انسانی است؛ زندگی انسانی در بستر سازمانها، تصمیمهای سازمانی، و دوگانگیهای پایانناپذیر. بنابراین آنچه بخشهای بهظاهر نامرتبطِ این کتاب را به هم مربوط میکند همین وجه انسانی کار است.

- برای خرید کتاب فلسفه و رهبران کسب و کار اینجا کلیک کنید.
- شما میتوانید کتاب فلسفه و رهبران کسب و کار را اینجا دانلود کنید.
