بی کاغذ اطراف | بستری برای پرداخت جدی به کارکردهای داستان و روایت در حوزه‌های مختلف

روایت داستان بی کاغذ بی‌کاغذ اطراف نشر اطراف جستار ناداستان بررسی مدرسه مستند

«بی‌ کاغذ اطراف» تلاشی‌ست برای آشنایی بیشتر با جلوه‌ها و نمودهای قصه در زندگی انسان معاصر و پرداختنِ جدی‌تر به کارکردهای داستان و روایت در عرصه‌های مختلف زندگی فردی و جمعی. این‌جا می‌کوشیم نقش داستان در تفکر، ادراک و کنشِ انسانی را دقیق‌تر و بهتر بشناسیم و راه‌هایی برای بهره‌گیری مؤثر از روایت و ساختار روایی در حوزه‌های فردی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بیابیم.

داستان، قصه یا روایت زنده‌تر و پویاتر از آن است که به یک ژانر یا قالب ادبی مشخص و خاص محدودش کنیم. حتی در قالب‌های معروف به ناداستان هم حضور داستان و روایت انکارناپذیر است. انسان موجودی قصه‌گو و قصه‌خوست و سراغ هر حوزه و قالب و رسانه‌ای که برود، تفکر روایی و ساختار داستان‌محور را در آن به کار می‌گیرد. از این رو، قصه مدام در شکل‌ها و صورت‌های گوناگون رخ می‌نمایاند و به ادراک و شناخت ما از جهان‌های کهنه و نوی پیرامون‌مان شکل و رنگ می‌دهد.

هدف « بی‌کاغذ اطراف » این است که بستری برای دادوستدِ فکری کسانی باشد که به قدرت داستان و روایت پی برده‌اند و می‌خواهند به کمک این نیروی عظیم، آینده‌ای بهتر و روشن‌تر بسازند. بر این اساس، در نشر اطراف و بی‌ کاغذ اطراف، تلاش می‌کنیم هم بستری برای آشنایی با مفاهیم و چهارچوب‌های نظری و مهارت‌های عملی و کاربردی مربوط به روایت و قصه ایجاد کنیم و هم فضایی برای نشر ادبیات مستند، جستار روایی، و تجربه‌ها و آثار راویان و قصه‌گویان دنیای معاصر.

دسته بندی مطالب بی کاغذ:

مطالب بی‌کاغذ اطراف بر اساس این دغدغه‌ها و برای خوانندگان جدی‌تر و پیگیرترِ علاقه‌مند به روایت‌پژوهی و روایت‌شناسی در چهار شاخه‌ی اصلی دسته‌بندی شده‌اند:

·         قصه‌گویی و حوزه‌های مختلف: شرح نقش و کاربرد قصه و روایت در جنبه‌های مختلف حیات فردی و جمعی از جمله کسب‌وکار، سیاست، رسانه و درمانگری.

·         مجله‌ی ادبیات مستند: نمونه‌هایی از آثار حوزه‌ی ادبیات مستند از جمله زندگی‌نگاره، خاطره‌پردازی، و جستارهایی درباره‌ی زندگی روزمره.

·         مدرسه‌ی روایت: معرفی و مرور مفاهیم و چهارچوب‌های نظری و ابزارها و مهارت‌های عملی حوزه‌ی روایت و داستان.

·         آخرین اتفاقات حوزه‌ی روایت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *